mager eller?

S

scubadiver

hej
kommer från 'islandshästvärlden' och undrar om man på 'stor hästar' ser på samma bis om huruvida hästen är mager eller inte? dvs man känner med ett lätt tryck av hela handen mot hästens sida och man ska då känna revbenen. Revbenen ska inte synas bara man tittar på hästen...förstår ni? knappt så jag gör det....ööhh jo det är så att i det stall jag hyr så finns det en storhäst, korsning , 155 cm hög ( stor i mina ögon) han blir 5 år iår och kom till detta stall och dessa ägare för snart 1 år sedan. Han var då ännu magarare än nu men jag tycker ändå att han är såå smal...men de tar illa upp om man påpekar något ang deras hästhållning...vi har mååååånga olika åsikter. De tycker att han får mycket mat men han får mindra med hö än vad våra lättgödda småp isisar får ( de får nu 5 kg/dag) de väger dock inte sitt hö men man ser ju på ett ungefär hur mycket det är och det är mindre i deras påsar än i våra. Min tanke är att denna fortfarande unga häst som väl fortfarande växer , borde inte han få i strort sett fri tillgång till hö och så ev ridas lite lätt bara? de tycker att han som sagt får mycket hö och de är 'hysteriskt' rädda för en fet häst....de tycker att han nu bara behöver få lite muskler. Men husr ska hans kropp kunna muskla sig om den får för lite mat? jag kan mycket väl ha fel men vad tycker ni här?

madde

Hej
Man känner hullet likadant på alla hästar oavsett ras, har själv haft halvblod. Jag tycker det verkar som de får för lite hö. Jag ger mina islänningar ca 8-10 kg var beroende på hur kallt det är.
Kan du inte försöka prata med de, kanske ge lite pikar.
M vH Mannis

Skämt åsido. Min får 6 kg och jag har inte sett eller kännt hans revben på länge. Muskler får man inte gratis , men resonemanget känns väl igen. Tyvärr.

Man må känna hullet på samma sätt på alla raser men olika dicipliner har också olika standard för vad som är deras "lagom". Tillexempel travhästar i travträning är betydligt smalare än ridhästar. Tävlingshästar på hög nivå är något smalare är hobbyhästar men de är knapapst magra utan bara "slimmade". Ponnyer kan ibland vara svårt att hålla i lagom hull.

Man ska dessutom inte bara känna på revbenen utan ÄVEN titta bakifrån om hästen är rund över korset, är den rund över korset är den i lagom hull, är den hjärtformad är hästen för tjock, under förutsättning att det inte är en häst som lätt sätter muskler i bakdelen och som dessutom tränas ordentligt och är den kantig är den för smal. Man måste väga "revbens-känslan" mot "bakdels-utseendet". En häst som är smal över revbenen kan vara lagom över baken... det är en kompromiss.

denna håäst ser man revbenen på hur lätt som helst, och han ser ut som en ja vad ska jag säga...han är kantig som attan bakifrån...har bblivit bättre men på ett år borde väl han ha fått lite mer kött på benen så att säga.
Tack för era svar iaf. Jag har försökt säga till dom men det går inte in...de har andra hästbekanta vars ord är lag och då finns det inget som heter nytänkande vare sig det rör detta med foder/hull, träning eller utrustning.
Jag har iaf lyckats få henne att anmäla sig till en foderkurs ( som även jag ska gå) nu i februari, kanske hon kan lära sig något då, fats det blir väl som vanligt...de 'där islänningarna...det är bara en massa konstigt med dom'.

madde

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar