Magen sväller upp vid bete, beror det på vattnet?

L

Lord Owen

Alltså, det jag kallar "gräsmage", att hästarna sväller upp i buken när de gått på bete någon vecka, beror det på mängden vatten i fodret? Tycker inte att hästarna borde blivit feta (lagrat närongen till fett) på så kort tid, och det är ju väldigt mkt vatten i färskt gräs. Och har märkt (inte på mina hästar dock) att om de sedan börjar gå på hö igen så smalnar buken av och de blir normala igen. Så, beror den svullna buken efter en tids betande på vattenmängden? Hm, eller kanske på mängden TS som fyller ut buken.. :crazy: Låter rätt otroligt att hästarna skulel bli FETA efter en kort tids bete, så vad beror den svullna "gräsmagen" på?

Sv: Magen sväller upp vid bete, beror det på vattnet?

jag tror mera på att det är gaser i magen som utlöser det uppblåsta..allt vatten lär dom kissa ut.

hm, du tror inte det kan vara att den stora mängden grovfoder fyller upp magen, eftersom grovfoder ligger längre i magen än annat foder?

När pållarna går på bete 24h/dygnet sätter de i sig 40-50 kg gräs per dygn, vilket motsvarar ca. 9-10 kg ts. Det måste ju få plats någonstans ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Rolle skrev:
När pållarna går på bete 24h/dygnet sätter de i sig 40-50 kg gräs per dygn, vilket motsvarar ca. 9-10 kg ts. Det måste ju få plats någonstans ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Förklarar det också varför de "svullnar av" om man sätter dem på hö (bestämd mängd) efter ett par dagar? Ja, det borde det ju göra, dumma mig. :D Vilket alltså betyder att den svullnad som uppstår vid början av bete inte är fett, utan gräs! :p Och det borde jag nog fattat redan.

Jovisst kan det vara mängden grovfoder också...det beror ju också lite på hur mycket bete du har till din häst...för mycket grovfoder ger också en bukig häst.

Senast ändrad av en moderator:

pussi skrev:
Jovisst kan det vara mängden grovfoder också...det beror ju också lite på hur mycket bete du har till din häst...för mycket grovfoder ger också en bukig häst.

Nu fattar inte jag riktigt.. kan för mkt grovfoder ge en bukig häst? Kan man ge för mkt grovfoder överhuvudtaget?

"För mycket" grovfoder kan ge en bukigare häst eftersom grovfodret måste ha plats att jäsas för att hästen ska kunna utnyttja det ordentligt. JAg tror trots det inte att man kan ge för mycket grovfoder (så länge man anpassar energi-och proteingivan till hästarnas behov, men om man har alla varianter av grovfoder att tillgå), för det gör väl inget om hästen har en stor grovtarm?

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 132
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 278
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Nu har jag ställts inför frågan varför hästarna fullkomligt exploderar när man släpper dem på bete, och jag kan inte svaret. Är det...
Svar
15
· Visningar
2 523
  • Låst
Hästvård Mitt 18 åriga sto med föl vid sidan står nu på klinik då hon fått fång i en hov. Hon har haft en senskada sedan 10 veckor tillbaka på...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
64 387
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar