mag problem

Boerperd

Trådstartare
Hejsan!

Jag har en korthårig collie på 10 år som har problem med magen.
Har varit till vet tre ggr och fått henne undersökt, hittar inget.

Nu är jag desperat. Någon härinne som är duktig på mat och magar??
Funderar tom att ta kontakt med en "hund whisperer"
Avlivning närmar sig eftersom jag inte kommer på ngn lösning och hunden inte mår bra när hon får återfall!

Skicka gärna PM så kan jag gå in närmare på problematiken och vad som är gjort och inte.

En desperat matte!!:confused:

Sv: mag problem

ok till att börja med så ska du kolla vad maten innehåller, om du har provat olika foder så kolla vad de har för gemensam ingrediens. JAg vet ju inte om du har provat många olika foder eller inte. Min hund hade samma problem och veterinären fattade ingenting, kunde inte hitta något fel över huvud taget. Jag kom själv fram till att hunden var överkänslig mot vete. Många hundfoder innehåller vete. Har du provat med vetefritt färskfoder. Man kan köpa det från nån i Skånetrakten , men de kör över hela landet och kan säkert hjälpa dig om du är intresserad. Fodret heter Nordic www.nordichundfoder.se
De har ett glutenfritt foder för hundar som inte tål vete eller har känsliga magar. Kolla hemsidan, där finns återförsäljare och ringer du direkt till fabriken så får du all hjälp du behöver. Om du inte har provat detta foder redan så tycker jag verkligen att du ska göra det och ge din hund en chans till ett bra liv. Lycka till

Du skriver inte riktigt vad som händer med hunden och dennas mage?

Annars vill jag tipsa om Färskfoder. Finns ett par olika sorter!

Hejsan!
Tack för svaren.

Nu lagar jag maten själv för att ha full koll på vad hon äter. Det blir dyrt i längden men jag har iallfall full koll.
Just nu äter hon kokt ris och kokt kyckling och fisk, verkar vara det ända som funkar... Ska försöka få henne stabil sen ska jag intrducera lite i taget igen...
Hon är bra i ca1-2 mån, är med när jag rider, sköter magen två ggr om dagen osv osv.
Sen helt plötsligt får hon ett "anfall" skiter ett lass, sen försöker hon skita igen, men det kommer inget, sen blir hon jätte orolig och vill bara vara ute, tror att hon ska skita men det kommer inget. Vetrinären hittar inget på röntgenbilderna så det kan inte vara förstoppning. EFter ca 2-3h spyr hon upp maten. efter ca 1 dygn så mår hon bättre, men är helt slut. Sover mest i ett dygn. Börjar ge henne ris och kyckling, funkar ett tag introducerar kött och vom funkar i ca 1-2 mån sen är det dax igen.
Hunden är ultraljudad och röntgad, blodprover är tagna utan resultat!
Nu senast åt hon Flagyl, medicin mot bakterier som lever utan syre. Då hade som blodblandad lös avföring men inget av dom andra symptomen. Hon fick ordning på magen tills sista dan på behandlingen, då brakade magen ihop igen och nu sitter jag här...

Tacksam för alla svar!

Jag skulle testat med många små måltider jämt fördelat på dagen. Ris och fisk/kyckling är bra skonkost för magen, så det är nog bra att fortsätta med det + att tillsätta nödvändiga vitaminer/mineraler.
Lammkött är också bra för "skumma magar".

Skulle även vid behov ge diarsanyl som återställer bakteriebalansen i magen, samt lägger sig som en skyddande hinna i mage och tarmar.

Hej!
Vad är diarsanyl??
Var får man tag på det?
Vilka vit och min tycker du att jag ska lägga till??
Hur mkt kyckling/fisk ska en hund på ca 23 kg äta per dag som minimum för att håtta igång magen, eller är det inte som hästar som pajar om dom inte håller igång tarm paketet?? Jag förstår ju att det är individuellt pga motion och ålder men ett minimum, så att jag vet när hon är dålig....
Kommer fortsätta med ris och fisk...

TACK ALLA!!!
:bow: :cry: :bow:

Diarsanyl finns hos veterinären.

Svårt att säga en minimumgiva, då det är så mycket som spelar in på det, men om du som minst ger henne 1 dl 6-7 ggr/dag med ris & fisk/kyckling, så svälter hon inte i alla fall. Sedan känner du ju din hund bäst och bör kunna se om hon behöver mer eller mindre mat.

En mängd olika vitamin & mineraltilskott finns på djuraffärer bla. Kolla och jämför de olika preparaten och se vilket som verkar passa din hund och hennes behov bäst.

Nästan alla preparat som man hittar i butik innehåller en massa konserveringsmedel och annat konstigt som man inte har koll på, ska prata med vet imorgon och kolla om som har diarsanyl...

Tack tack!

Inga fler uppslag???
Ös på jag har kört fast och behöver nya ideer!!
:confused:

Jag håller med om att många små måltider är bra för känsliga magar, blir ingen "chock" för magen då när det väl kommer mat. Jag provar just nu ett nytt foder som jag fick en gratis "prov-påse" på 3 kg av hundaffären. Det är Eukanuba Sensitive Digest eller något sådant, minns inte riktigt namnet och det har inte kommit ut på deras hemsidan än för dubbelkoll... Men i nuläget känns kanske även detta foder som ett för stort steg för din hund som just nu kanske bara klarar ris och magert kött. Vissa hundar är ju köttallergiker t.o.m.

Riktigt intressant tråd!
Min stackars hund har varit riktigt risig oxå.. MEN- bara i magen, annars har allmäntillståndet varit helt normalt.

Han har alltid ätit Nordic färskfoder. Hos vet. togs alla möjliga prover som finns, Flagyl skrev ut och specialfoder Eukanuba Intestinal (vet. foder).
Hunden har varit helt felfri under den här perioden med annat foder.
Igår kväll började vi försiktigt gå över till Nordic igen, idag sprutlackerar hunden igen :(
Då togs belutet- BORT med Nordic för evigt, visst det ska vara milt för magen men det här går ju bara inte. Punkt.
Har beställt örter som stabiliserar magen och köpt en ny säck Eukanuba Intestinal och bestämt att prova Magnussons Meat & Biscuit WORK åt honom, en säck beställd.

Har ni testat din Collie för sjukdomen Addisons? Finns att läsa mer om det på nätet.
"En kronisk sjukdom där båda binjurarna förlorat en stor del av sin förmåga att producera det livsnödvändiga hormonet kortisol och även det saltkvarhållande hormonet aldosteron." Ger bl.a diaréer!
Det är en ovanlig sjukdom men kolla upp det ändå! Bailey misstänktes ha det pga att hans Natrium/kalium balans i kroppen låg lite fel, dock avfärdades det snabbt tack vare att hans allmäntillstånd ändå är så bra.

Hejsan!

Jag får snart hänvisa min vet till buke...
Har en hel lista på saker som jag ska ta upp med henne!

Idag är hon helt frisk och glad, ngt lös i magen men inte oroväckande...

Fortsätter hålla tummarna och funderar på vad det kan vara...

Tack ALLA!!

Inser nu att den här Eukanuba-serien inte finns på hemsidan för den säljs endast av veterinärer. Min djuraffär är en kombinerad affär/veterinärklinik. :idea: Det är skitbra!

hoppas nu inte detta räknas som reklam. ta kontakt med hälsa och helhet i göteborg kungsbacka dom har ett foder som jag tror kan vara lösningen för din hund.

Hej alla!

"Damen" verkar stabil, sket en "hög" i morse, enda jag har att anmärka på är färgen som är åt det orangea hållet.:confused:
Snackade med vet i veckan och hon tyckte definitift att hunden kan leva på ris kyckling och fisk... Om det är det enda som funkar. (håller tummarna). Men att vi måste köpa vitamin och mineral tillskott, så nu hoppas vi på det bästa och ska shoppar i nästa vecka..
Det jag vart förvånad över var att hundar ska äta 80%ris och 20%kött... Men dom är väl köttätare??? Jag klagar inte, det blir ju definitivt billigare så här, men det känns lite bakvänt, jag har gjort precis tvärtom tills nu....:confused:
Tack än en gång till alla som har varit engagerade!!

Hej!
Hur mkt kyckling/fisk ska en hund på ca 23 kg äta per dag som minimum för att håtta igång magen,

Vi som barfar brukar räkna med 2-4% av hundens förväntade kroppsvikt. Tjock hund - 2%, smal hund - 4%. Min 35 kgs retriever som har lätt att hålla vikten får 700-800 gram mat/dagen.

Kaninmage anses vara bra för diarré och dåliga magar, jag har aldrig sett det säljas i affären, men finns på www.jipotimas.se. Ges rått.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 645
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·
Hundhälsa Såg i våras en mörk fläck i iris på min hund, men naivt tänkte jag att det var pigmentförändring från gammalt hornhinnesår och att jag...
Svar
4
· Visningar
5 915
Senast: xDollyx
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka