Madelen stäms av hästägare

Sv: Madelen stäms av hästägare

usch... jag tycker också ägarna gör rätt

Men herregud, hur bär man sig åt för att förstöra en häst så till den milda grad?! :eek:

Den här tränaren verkar ju vara på nivån för att få djurförbud!

Om hon döms för djurplågeri kan Länsstyrelsen bestämma om djurförbud (antingen alla slags djur eller ett visst djurslag) Ifall hon döms för brott mot djurskyddslagen är det liiite svårare att ge djurförbud, men det går ifall det är upprepade fall med brott mot djurskyddslagen.

Jag undrar vilken utrustning som användes för att få skador på tungan vid longering... låter väldigt konstigt

Något tunt, skarpt bör det väl nästan ha varit, ståltråd/rep eller något i den stilen skulle jag tro.

Ja det måste ju verkligen ha varit något mycket ovanligt (olämpligt) hon använde i allafall! För travhästar har väl tungband utan att skada sig?
Och en häst som av ren otur trasslar in sig i utrustningen måste ju få i allafall märken på andra ställen än i munnen av utrustningen?

har man inte använt kapson utan vanligt huvudlag och longerlina fäst i bettringen kan sidostycket ha dragits in i munnen och spännena orsakat skador..
man har ju sett vanliga avfallningar där bettringar åker genom munnen på hästen..

Jag har sett och hört många som just fått in både bettring och sidostycke i munnen på hästen. Men inte i något av fallen så har det ens varit ett märke någonstans på hästen! Om det skulle blivit något litet sår hade känts normalt, men i de fall jag varit med om har det inte ens varit något så litet!

Min första häst lyckades jag dra in bettring och sidostycke i munnen på! :crazy: Och det märkliga var att det var inte tal om "slita och dra" alls, ett vanligt tygeltag när jag hoppade bana! Jag märkte inte ens att det gick "tyngre" att svänga! Och hästen hade inga problem med att han gapade! För hade han gapat onormalt mycket så hade med största säkerhet mer än en tränare rått mig att dra åt nosgrimman mer (hade aachengrimma på hästen), för tyvärr var det så man ofta gjorde "på den tiden"!
Just den hästen var väldigt framåt, ofta fick jag ta större tygeltag som förhållning på honom än "normalhästen", men så var inte fallet den gången bettet åkte genom munnen på honom!

Men med extrem otur kanske det ändå är möjligt att skada hästen om bett och huvudlag åker igenom munnen på hästen? Hästar har ju lyckats ju mer än en gång skada sig på de mest otroliga sätt!

*Kl*

Någon som vet om något hänt utredningsmässigt? Kommer polisen någonstans?

LIA

näe, man har ju sett hästar som stått i sin säkra box helt plötsligt ha ett stort läskigt sår, och hästar som gjort kullerbyttor ut ur transporter under färd i 70 kmh lastas in igen helt oskadda.. hästar är knepiga djur ^^

Just ta sig ur kärran i full fart råkade en bekant till mig ut för! Hon var och hämtade sin unghäst, och halvvägs hem i sisådär 70 knyck lyckas hästen krångla sig ur grimman, vända i kärran, få upp övre luckan och hoppa ur! :crazy: Resultatet? Lite skrubbsår på ryggen! :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: soom
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 374
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fölet till det vanvårdade stoet som självdog i sin hage i Essunga blir kvar hos sin ägare. Det efter en veterinärundersökning i slutet...
Svar
0
· Visningar
795
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Islandshästryttaren Madelen Johanson stämdes i höstas av islandshäst- stoet Björks ägare. Björk skadades i munnen vid...
2
Svar
21
· Visningar
5 044
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar