Mac-användare hitåt!

Cheeserica

Trådstartare
Nu behöver jag lite hjälp. Jag kodar många olika hemsidor varav flera åt företag och det är naturligtvis viktigt att de funkar i alla webläsare. Tyvärr har jag ingen Mac och alltså kan jag inte testa sidorna alls där. Ni kanske kan hjälpa mig att tala om vad för olika webläsare som är vanligast..?

Och om ni har möjlighet att titta på den här sidan i andra webläsare än IE/Mac så vore jag jätteglad! Jag vet nämligen att menyn inte fungerar i den webläsaren. Fungerar den här menyn i IE/Mac?

Övriga tips emottages tacksamt!

/Erica
 
Sv: Mac-användare hitåt!

Cheeserica skrev:
Nu behöver jag lite hjälp. Jag kodar många olika hemsidor varav flera åt företag och det är naturligtvis viktigt att de funkar i alla webläsare. Tyvärr har jag ingen Mac och alltså kan jag inte testa sidorna alls där. Ni kanske kan hjälpa mig att tala om vad för olika webläsare som är vanligast..?

Och om ni har möjlighet att titta på den här sidan i andra webläsare än IE/Mac så vore jag jätteglad! Jag vet nämligen att menyn inte fungerar i den webläsaren. Fungerar den här menyn i IE/Mac?

Övriga tips emottages tacksamt!

/Erica

har inga tips på hur du ska göra, men den första sidan fungerar utmärkt i både safari och firefox med mac, den andra menyn hamnar rullningslistorna helt konstigt i IE med mac.

Som sagt vet ej hur du ska göra men du vet iaf om det funkar eller ej :)
 
Sv: Mac-användare hitåt!

Kör netscape mozillaversionen (7.0) och den med menyn är helt ok för mig. Antar att länkarna i överkant inte skall vara klickbara ännu?

Den första (dancepix) får däremot lite "roliga" scrollningslister, på min lilla imacskärm så blir det inte superbra. Det GÅR att navigera, men det kunde varit bättre.
 
Sv: Mac-användare hitåt!

Dancepix var verkligen en snygg webbsida, den verkar vara mycket välarbetad! :)

Nu sitter jag ju visserligen inte vid en Mac, utan vid en PC med WinXP, men tänkte att det kan vara användbart med en åsikt ändå. ;)

Använder man som jag Mozilla Firefox fungerade inte menyn (dancepix), kunde inte se den helt enkelt, men det kanske du redan hade kollat upp? Ta det som en patentes isf! :)

Den andra menyn (Eyesec) syntes däremot och verkar fungera som den ska. :)
 
Sv: Mac-användare hitåt!

ia_ skrev:
har inga tips på hur du ska göra, men den första sidan fungerar utmärkt i både safari och firefox med mac, den andra menyn hamnar rullningslistorna helt konstigt i IE med mac.
Fungerar menyn på Dancepix alltså med Safari och Firefox..? Och hur hamnar rullningslisterna konstig i IE/Mac? Funkade menyn där?

ang skrev:
Kör netscape mozillaversionen (7.0) och den med menyn är helt ok för mig. Antar att länkarna i överkant inte skall vara klickbara ännu?
Nej, mycket riktigt är de inte klickbara ännu.

ang skrev:
Den första (dancepix) får däremot lite "roliga" scrollningslister, på min lilla imacskärm så blir det inte superbra. Det GÅR att navigera, men det kunde varit bättre.
Är det alltså för att du har för låg upplösning eller beror det på webläsaren..? Hur ser det ut..? Skärmdumpar uppskattas om ni orkar..!

Monochrome skrev:
Använder man som jag Mozilla Firefox fungerade inte menyn (dancepix), kunde inte se den helt enkelt, men det kanske du redan hade kollat upp? Ta det som en patentes isf!

Den andra menyn (Eyesec) syntes däremot och verkar fungera som den ska.
Jo, jag visste att den inte fungerar i Mozilla - tyvärr. Det lustiga är att den fungerar i min Mozilla, fråga mig inte varför. :confused: Och så bra att Eyesec funkar i Mozilla, då vet jag iaf vart problemet ligger. :) Tack för komplimangerna också!

/Erica
 
Sv: Mac-användare hitåt!

Cheeserica skrev:
Fungerar menyn på Dancepix alltså med Safari och Firefox..? Och hur hamnar rullningslisterna konstig i IE/Mac? Funkade menyn där?

Ja menyn på Dancepix fungerar utmärkt i både safari och Firefox. Rullningslistorna hamnar "snett" drygt 1 steg åt höger när man drar med musen över orden i menyraden, de går alltså inte från runbrikordet och rakt ner, förstår du hur jag menar?
 
Sv: Mac-användare hitåt!

Cheeserica skrev:
Jo, jag visste att den inte fungerar i Mozilla - tyvärr. Det lustiga är att den fungerar i min Mozilla, fråga mig inte varför. :confused: Och så bra att Eyesec funkar i Mozilla, då vet jag iaf vart problemet ligger. :) Tack för komplimangerna också!

/Erica

Kollade lite mer på den sidan i de versioner av Mozilla jag har... Visade sig att den fungerar utmärkt i Mozilla 1.4 och i Firebird, men inte i Firefox... Konstigt, de borde följa samma standard? :confused:
 
Sv: Mac-användare hitåt!

Okay, har "lekt" mig igenom fler skärmar och dancepix var för att jag hade för låg upplösning. På större skärm (dessutom!) såg det helt ok ut, så den kommentaren kan du nog helt sonika bortse ifrån.
 
Sv: Mac-användare hitåt!

Cheeserica skrev:
Övriga tips emottages tacksamt!
En bra början kan vara att validera koden. Den innehåller en del fel:


Framförallt bör du fixa felet value of attribute "ID" invalid eftersom det berör just de delar av koden du har problem med. Har du tur kanske sidan fungerar bättre efter det.
 
Sv: Mac-användare hitåt!

Övrigt tips:
Det är "farligt" att lägga ut e-mailadresser som du gjort på sida #2, sökmotorer skannar hemsidor och spammar dem sedan.

Om du absolut vill skriva ut e-mailen skriv t ex: basilika@[REMOVE]server.net och så skriv en rad under att länken funkar direkt (mailto-taggen) och att om man kopierar adressen ta bort [REMOVE]
 

Liknande trådar

C
IT & mobiler Vi håller just nu på med en hemsida, kan inte länka här av olika orsaker så det får bli lite allmänt kring det här med hemsidebygge...
2
Svar
25
· Visningar
1 589
Senast: moiran
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 635
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp