M&N DRESSYRSADEL PONNY vs SENIOR

A

angelhorse

Är dert nån som kan säga om det är stor skillnad på Morris & Nolan
pony dressyr sadel mot vuxen varianten???Och om nån haR M&N
ponny dressyr sadeln ,vad tycker ni??:bump: :bump: :bump:

Sv: M&N DRESSYRSADEL PONNY vs SENIOR

Sist jag såg bägge modellerna så hade ponnyvarianten mer "normala" knästöd. Medan seniorvarianten har rätt rejäla klossar. Inte säkert att det stämmer längre dock.

Sist jag såg bägge modellerna så hade ponnyvarianten mer "normala" knästöd. Medan seniorvarianten har rätt rejäla klossar. Inte säkert att det stämmer längre dock.

Okej,det är så att jag har turen att kunna ha både ponny sadeln och senior varianten på min häst eftersom jag ej är så tung eller lång.
Och just nu har jag m&n ponny flatback på min unghäst som är 165cm men jag måste ha en dressyr sadel också men vill vänta tills han har musklat färdigt .Jag ska försöka hitta når ställe där man kan få provrida båda.:p :p

Så som jag har förstått det så är ponnymodellen konstruerad för ryttare som väger under eller runt 50 kg.
Har även hört ( ej tillförlitiligt) att ponnysadeln ska vara rakare i bommen och att lädret inte är av samma kvalitet som i den vanliga sadeln. Av de ponnysadlarna jag har sett så tycker jag inte att det är någon större skillnad på knäklossarna, för ögat.

Har den "vanliga" sadeln själv och är mkt nöjd med den. Lädret är super.

Så som jag har förstått det så är ponnymodellen konstruerad för ryttare som väger under eller runt 50 kg.
Har även hört ( ej tillförlitiligt) att ponnysadeln ska vara rakare i bommen och att lädret inte är av samma kvalitet som i den vanliga sadeln. Av de ponnysadlarna jag har sett så tycker jag inte att det är någon större skillnad på knäklossarna, för ögat.

Har den "vanliga" sadeln själv och är mkt nöjd med den. Lädret är super.

Allt det där har jag också hört,framför allt att bommen inte kan ta så mycket ryttarvikt,annars är skillnaden 2cm kortare kåpa och ca 1,5 cm mindre på bredden av kåpan ,men det kan kanske skilja på lädret annars och naturligtvis är sätet mindre.(16tum)(flatback)
Men har också hört att det är fösäljnings snack ,det är ju samma garanti tid ponny sadlarna.

Det är sant att det mycket väl kan vara så. Man kan ju dock fundera på varför ponnysadeln kostar nästan hälften av vad den vuxna varianten kostar.

Har en elev som har ponnysadeln och de verkar nöjda med den, har dock bara haft den i några månader än.

Fösök få tag på båda i båda och provrid =)

Det ÄR skillnad i lädret på ponnyvariant och storhästvariant. Det är, iaf estetiskt, sämre läder i ponnyvarianten, speciellt på de delar som inte 'syns'. Sen om det hållbarhetsmässigt är sämre vet jag inte, men finishen och utseendet är det klar skillnad på.

Och däri kan ju prisskillnaden ligga? Jag är iofs tacksam åt den prisskillnaden.. Det gjorde ju fbldonnans hoppsadel betyydligt billigare ;P

Jag har både pony-flaten och pony-dressyren påp mitt 1,64 halvblod. Jag är själv 1,69 lång och väger 63 kg. Tycker inte att lädret känns som dålig kvalitet. Visst släpper den lite färg i början (har dem i svart) men det gör ju alla miljövänligt garvade sadlar. Och jag har för mig att det är livstids garanti på stropparna i buffelläder. Där jag köpte min (H***eman) kunde man få en 16" sadel med större kåpor om man ville. Jag klarar mig dock aldeles utmärkt i min med standardkåpor, trots långa ben, vilket inte fungerade i en del andra 16" sadlar. Jag tycker att jag äntligen fått sadlar som är väl genomtänkta i konstruktionen gentemot hästen -hon är känslig, dessutom till ett pris som nästan är 2 sadlar för priset av 1 i annat märke! Glad att jag är ganska nätt om bakdelen och hästen kortryggad. 1" större var nästan dubbla priset!!

/M

Jag har både pony-flaten och pony-dressyren påp mitt 1,64 halvblod. Jag är själv 1,69 lång och väger 63 kg. Tycker inte att lädret känns som dålig kvalitet. Visst släpper den lite färg i början (har dem i svart) men det gör ju alla miljövänligt garvade sadlar. Och jag har för mig att det är livstids garanti på stropparna i buffelläder. Där jag köpte min (H***eman) kunde man få en 16" sadel med större kåpor om man ville. Jag klarar mig dock aldeles utmärkt i min med standardkåpor, trots långa ben, vilket inte fungerade i en del andra 16" sadlar. Jag tycker att jag äntligen fått sadlar som är väl genomtänkta i konstruktionen gentemot hästen -hon är känslig, dessutom till ett pris som nästan är 2 sadlar för priset av 1 i annat märke! Glad att jag är ganska nätt om bakdelen och hästen kortryggad. 1" större var nästan dubbla priset!!

/M
Precis min tanke 2 kanon sadlar till priset av 1, hur är dressyr sadeln att rida i ,ger den bra stöd ,lilleman har krut i steget och jag är inte så tung. :bump::bump:

Den har en "normalstor" kloss fram. Jag tycker den är lagom. Låser inte fast sitsen. Mjuk och sköööön att sitta i!!

/M

Den har en "normalstor" kloss fram. Jag tycker den är lagom. Låser inte fast sitsen. Mjuk och sköööön att sitta i!!

/M

Jag var på gladahästen i västerås och prov satt en ponny dressyr
fick då höra att tillverkaren säger att ponny sadeln max tar 55kg???
Hur länge har du haft dina sadlar ?? om bommen går sönder kom ihåg att du väger max 55kg..:rofl:

Tja, eftersom M&N har en stålfjäderbom är jag inte speciellt orolig. Den bommen är betydligt starkare än många andra dyrare märken har i sina sadlar. Dessutom ett av några få märken som genomgår funktionskontroll innan en ny modell lämnar fabriken.

Tja, eftersom M&N har en stålfjäderbom är jag inte speciellt orolig. Den bommen är betydligt starkare än många andra dyrare märken har i sina sadlar. Dessutom ett av några få märken som genomgår funktionskontroll innan en ny modell lämnar fabriken.

tack,du har övertygat mig om att det är försäljningssnack,dom försökte verkligen sälja på 16tum storhäst sadeln..:bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 487
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·
L
Relationer Hej! Jag är en tjej som skulle vilja prata om en sak nämligen om när man är bortskämd. Det var en som sa till mig att jag är bortskämd...
2
Svar
37
· Visningar
5 517
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar