Lyssna på Radio P1 idag kl 10.00 - Nedläggningshotade ridskolor...

Rimfaxe

Trådstartare
på grund av avsaknad av utevistelse för hästarna.

Jag har fått höra av min sambo att det kl 10.00 idag på Sveriges Radio P1 kommer ett program om 150 nedläggningshotade ridskolor på grund av att hästarna inte får gå ut.
Det rör alltså ridskolor i städer främst, där hästarna inte har möjlighet till hagvistelse. Dessa riskerar att få lägga ner.
Lyssna på programmet om ni har möjlighet och intresse.

Jag tycker att det låter sunt om påståendet stämmer. Det borde förvisso gälla alla hästar, även privata.
Att hävda att hästarna inte behöver gå ut, för att de rids så mycket är nonsens tycker jag. Utevistelsen är naturlig psykisk vila för hästen. Det är inte särskilt naturligt för en häst att bli riden, och om den då fråntas alla andra möjligheter att vara häst, vad har den för liv då?

Jag känner till levande exempel där hästarna rids och tas ut på handpromenad varje dag - hagvistelse vore alldeles för farligt för dessa dyra hästar. Det är ju som en fånge som är konstant övervakad. Hästen får aldrig frihet att ta egna initiativ. Så länge hästen inte protesterar hävdar folk att den mår bra. Till viss del tror jag att dessa hästar står ut med det på grund av den hårda avel som oftast bedrivits på dessa djur. Att de mår bra är däremot något helt annat.

Om vi är så egoistiska som vi är och rider hästen för vårat egna höga nöjes skull, då kan vi väl göra det bekvämare för den i sin övriga tillvaro. Ridskolehästar har enligt min bedömning en ganska stressig tillvaro i övrigt. De står i sin box/spilta med folk som springer konstant runt dem i regel från strax efter lunch och framåt. Oftast blir det inte lugnt förrän på kvällen, efter sista ridlektionen.

Sv: Lyssna på Radio P1 idag kl 10.00 - Nedläggningshotade ridskolor...

Håller med dig totalt, hörde detta på nyheterna i morse och det gjorde mig engagerad. Att man kan lagstifta om max utevistelse borde ju per automatik innebära att man lagstiftar om maximal innevistelse. Djurskydd innebär väl bl.a att djuret ska leva naturligt. Sen är inte jag extrem (tycker att det kan gå överstyr åt andra hållet också), utan mina hästar kommer in på natten men jag är ju olaglig när hästarna går ute 14 timmar utan vindskydd. Men de har täcken och vill inte ens in alltid. Är det skitväder få de väl komma in tidigare men ut ska de!

Det allra VÄRSTA med att ridskolorna får bedriva sån hästhållning är att de ska LÄRA barn och vuxna allt om hästar och ridning. Inte konstigt att man läser och hör talas om folk som aldrig släpper ut sina hästar, om de får gå ut är det en ruta utan kompis belamrad av täcken och skydd. De kan inte äta hö ute därför måste de komma in och äta. Vilken häst vill gå ute då? Hungrig, ensam och utan att kunna springa. De får inte ha broddar i ens för då kan de skada sig. Är det att vara förebild? Jag förstår ingenting?!:eek: :eek: :eek:

Fram för naturligare hästhållning, det är inte OK för att det alltid varit så. 150 ridskolor? Det finns väl inte 150 ridskolor i sverige som inte kan erbjuda sina hästar utevistelse? Då blir man verkligen mörkrädd...

Ja, jag håller verkligen med dig. Massor av männinskor lär sig fel saker!

Min väninna och hennes 11-åriga dotter var på besök för ett tag sedan och då åkte vi upp till stallet där vi har pållen.

Väninnans dotter rider på en stor Ridskola i grannstaden och varken hon eller mamman är så hästvana. Dottern har väl ridit i ungefär 1 år men de pratar redan om att köpa ponny. Jag hoppas personligen att de väntar tills de lärt sig lite mer men då är frågan: Vilka kunskaper "förmedlas" på ridskolan?

När vi kom upp till stallet, detta var mitt på dagen, så hämtade vi hästen ute i hagen och tog in honom för att rykta å sadla.
Sen red först min dotter och sedan fick väninnans flicka rida lite medans min dotter gick brevid. Vågade inte släppa flickan helt själv eftersom hon är lite rädd av sig och Pålle har en tendens till att se "spöken" ibland ;)

Nåväl, efter ridturen sadlar vi av, borstar och sen är det tillbaks i hagen. Detta blev min väninna väldigt förvånad över. Ska han ut igen!?

Sen skulle tjejerna hjälpas åt att mocka och då frågar väninnans dotter hur många gånger vi mockar till hästen. När de fick höra att vi bara mockar 1 gång om dagen så blev de VÄLDIGT förvånade igen!
"1 gång bara? På ridskolan mockar de 4 gånger. Räcker det med bara 1 gång?"

Så jag fick förklara att vår häst är ute ca 11 timmar om dagen och då räcker det att mocka 1 gång för han skitar ju inte ner i boxen när han är ute. Men på ridskolan har de många hästar som ska samsas och turas om med några få små rasthagar så de är kanske bara ute max 2 timmar och står sedan inne hela dagen förutom på kvällen när det är lektion.

Detta var något helt nytt för dem och jag tror att de åtminstone fick en liten "glimt" av hur en häst borde ha det. Jag berättade också att våra hästar inte alls är unika med sin utevistelse för det finns de som har sina ute mycket längre eller t om dygnet runt.

Vill i detta sammanhanget berätta att min dotters fd ridskola var riktigt bra för hästarna. Det var en mindre ridskola, gamla lite slitna byggnader, men ack så bra för hästarna! :bump: Alla hästar släpptes ut tidigt och var sedan ute till 15.30 ca. På vintern var de leriga och skitiga som bara den men de skulle ändå ut i alla väder. Skötarna hade ett styvt jobb att få dem rena till första lektionen :)

De hade en riktigt stor vinterhage där alla kunde gå till sammans. Förrutom lunch-höet körde man ut massor med halm så att de hade något att pyssla med under dagen. På våren öppnade man upp sommarhagarna som verkligen var ENORMA! Så fort det var tillräckligt bra väder så fick de gå ute dygnet runt trots att ridskolan ännu inte stängt för sommaren. Det var förstås inte så lätt att övertyga hästarna om att lämna gräset och komma upp för lektionerna. :D

Tyvärr slog denna lilla underbara ridskola igen men jag tror nog att alla som har gått där har lärt sig en hel del bra saker om hästhållning :banana:

Synd jag missade det, lyssnar aldrig på P1.
Men i övrigt så håller jag med om att det är helt ok om ridskolor/anläggningar som inte har utevistelse läggs ner. För i min värld är det en självklarhet att alla hästar ska få gå ute, åtminstonde i rasthage.

Håller med alla föregående talare!! :bow: :bow: :bow: :bow:
Nu är min häst ett "dagisbarn" och skulle gilla att få uppmärksamhet från många ,men skulle han inte få gå ute mer än nån timme eller två är det rodeoridning att räkna med i så fall!

Senast ändrad:

*knappen*

Var det någon som lyssnade???

amalia skrev:
*knappen*

Var det någon som lyssnade???

Ja, jag lyssnade! Du kan lyssna nu, om du vill via webradio på www.sr.se/p1

I programmet presenterade de hur Djurskyddsmyndigheten tänkt, de intervjuade Sven Tolling på Svenska Ridsportförbundet, de intervjuade även ridskolechef från Helsingborg (tror jag att det var) samt en tävlingsryttare som berättade om det vanligt förekommande att dyra tävlingshästar inte fick daglig utevistelse med hästkompisar p g av skaderisken. De tog även upp tidigare försök till nya regler som blev så motarbetade av Ridsportförbundet att de hamnade i malpåse och bara blev en rekommendation.

Så talade man också om att uppbundna hästar i spiltor borde bli ett minne blott.

Kvinnan som var ridskolechef tyckte att det var en säkerhetsaspekt att ha hästarna uppbundna för att även lära barnen hur man hanterar den uppbundna hästen. Själv förstår jag inte varför det skulle vara sämre att lära barnen hur man hanterar hästen i boxen.

Det här var nog ett slarvigt referat, men lyssna själv, jag tyckte programmet var bra.

OlleAtlas

Lysnade inte på det men kommer att göra det när det kommer i repris.

Men det konstiga är att travere som har sprungit in mycket pengar går i hagar och ganska ofta med kompisar men dom värkar inte skada sig i så stor utsträkning som rid hästar om dom skulle gå i hage, Mycket underligt.

Kram

Jag lyssnade också på programmet.

Sven Tolling verkade inte särdeles förtjust i om den lagen skulle komma. Det pratades om scenariot att de drabbade stallen läggs ner/flyttas någon annan stans. Vad kommer hända med de ungdomar som hålls i stallen? Jag fick intrycket av att "djuren är inte det viktigaste, människans behov kommer främst"

Företrädaren på djurskyddsmyndigheten (fd tävlingsryttare som tagit flera medaljer) tyckte att det var en självklarhet att hästarna får vistas ute varje dag, så var hon uppväxt med det och hade haft sina tävlingshästar under sin tävlingskarriär.

Jag förstår inte hur man kan resonera som Tolling gör. Tydligen så blev det ju som sagt ett massivt motstånd när jordbruksverket försökte driva igenom liknande förslag för några år sedan. Åter igen sätts hästens grundläggande behov åt sidan för att människor anser att de har större rätt än djuren. Det verkade inte så viktigt att djuren behövde gå ut. Viktigast var att ungdomarna i stallet fick ha kvar sin sysselsättning.

Visst är det bra att stall finns, de är en stor del av många ungdomars (främst flickors) uppväxt. Men om en verksamhet flyttar, så följer nog många med dit, alternativt hittar på något annat att göra. Det är väl bara att acceptera att hästar inte hör hemma i en stad, om de inte har möjligheten att gå ut? Vad hände med hänsyn till hästen?

Jag har för mig att frågan gällande "dyra" sporthästar togs upp också. Skaderisken gällande dessa.
Om en häst är värderad till 5 miljoner, är den då mindre värd att få vistas i en hage än en häst som är värd 5000 kr? Får inte den dyraste hästen också ha rätt till ett hästliv?

Min fundering är: Varför fick stall lov att sättas upp en gång i tiden på de områden där det inte finns utevistelse, eller är den borttagna utevistelsen ett resultat av utökning av rörelsen?

Om någon vill bygga stall idag, ställs frågan om möjlighet till utevistelse? Är de bara intresserade av takhöjd, boxstorlek och ventilation etc?

Det känns lite som att försöka dämma bäcken i ån. Nu är det djupt inrotat att man inte behöver ha hästen i hage, av olika skäl och nog förstår jag om det är svårt att ändra på. Massvis med kunskap verkar ha gått förlorad i takt med den ökade hästskaran i landet.

Här är länken till Sveriges Radio där man kan lyssna på programmet i repris:

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?ProgramID=2448

Jag tänkte också lite på travarna, men även där verkar folk ha rätt olika åsikter. En del, kanske speciellt de som står uppstallade på travbanorna, har dålig tillgång till hagar. Men likaväl finns det Riktigt dyra travare som går ute och lever ett alldeles utmärkt hagliv tillsammans med kompisar; Precis som det borde vara.

Hej!

Jag tror att för 100 år sen var det inte lika "viktigt" med utevistelse för hästar som nu, man visste inte lika mycket, eller brydde sej inte. Många stora ridskolor i städerna kom innan behovet av hagar var "påkommet".

Och sen att många tjejer får hitta nåt annat att göra eller följa med.. Jag vet vad jag gjorde när jag var yngre och inte var i stallet.. jag gjorde diverse inbrott och skadegörelse, med flera av mina kompisar som inte höll på med hästar. Till slut kom jag till en skiljaväg som innebar mer tid med hästarna eller mer tid till brotten.. Jag valde hästarna den gången, men hade det inte funnits hästar på "min" ridskola (en av dom som skulle få lägga ner) hade jag nog inte suttit här idag, snarare inlåst i en cell..

Alla har inte möjlighet att åka hur långt som helst för att ta sej till stallet, tyvärr.. Och att bara lägga ner tror jag inte är bra för samhället.. Om man ser det i ett större sammanhang tror jag att andra lösningar skulle vara bättre, tyvärr vet jag att iaf den ridskolan jag red på inte FÅR bygga hagar på den gröna merk de "har". Den tillhör djurgårdsförvaltingen och där ska vara "gräsmatta" inte lervälling.. Dom har försökt flera gånger../ Lavinia

Hörde lite kort i Stockholmsnytt i morse om det där. Säger bara: :bow:
Ska vi få använda hästarna i våra fritidsnöjen, ja då ska det bannemig vara på hästens villkor också!

Ja det är faktiskt dags för lagstiftarna att ta tag i det här problemet.
Idag är det faktiskt lagligt att ha en häst uppbunden i en spilta 24timmar om dygnet 365 dagar om året. Tro mig jag har träffat på några sådana fall som varken använts eller fått komma ut ens på sommaren på flera år.
PL

Eller så är minskad utevistelse ett resultat av att städerna blir större. Ett ridhus som en gång låg utanför staden ligger nu mitt i.

Ja, man kan bara hoppas att en sådan lag träder i kraft snart.. T.o.m mördare och våldtäcksmän får komma ut i friska luften varje dag...

Snarare så att bebyggelsen runt stallen växt för nära. Dessa ridskolor måste sannolikt ha dispens för att få vara inne i tätbebyggt område för där får de inte finnas annars - de taskiga kringmiljöerna är alltså oftast ett resultat av att bebyggelsen växt

Ja och om man ska tumma på en sådan sak som att hästar ska få gå i hage, varför inte då börja tumma på fler regler? Takhöjd, vindskydd, boxstorlek, osv.

Det är tydligen en hel serie med hästprogram, kul! :)

Jag missade tyvärr måndagens program men ska lyssna på nattens repris!

P1 måndagar kl 10.03, repris tisdagar kl 00.03 och lördagar kl 19.30.

Travbanor tycker jag inte är ngt problem.
Vissa perioder kan ju hästar låta bli att gå i hage, tex OS-hästen under OS, travhästen som är på bana för att intensivtränas och tävlas i en period.
Så länge hästarna sedan när de "kommer hem" får gå i hagen.
Och jag tror inte ngn lag kommer säga "ska gå i hage alla dagar 365 dagar om året".

Fö så är det ju inte konstigt att Tolling är emot en sådan lag. Han jobbar ju i Ridsportförbundet, Ridsportförbundet driver Strömsholm. Och hur ser hagsituationen ut på Strömsholm? ;)

*Off spinn*
Det ska visst finnas en lag som säger att man bygger nytt stall måste det vara minst 400m till närmaste granne...:confused: Men nu finns det tydligen ett domslut på 100m... Konstigt vetande bara :smirk:

*kl till tråden:smirk: *
Tycker verkligen det är på tiden att det kommer en lag på hur länge hästen får stå inne...hästar e ju stäppdjur, dom e gjorda för att vara ute och röra på sig inte stå inne i en box 23h om dagen! :eek:
Tycker att det inte borde gå att bygga stallar om det inte finns tillräckligt med mark för att bygga hagar till hästarna.... Sen e det kanske dags att ompröva alla "äldre" stallar och anläggningar som inte har tillräckligt med hagutrymmen för hästarna.

Det är en dålig ursäkt att inte låta en tävlingshäst (spelar ingen roll vilken gren eller nivå) vistas ute bara för att den kan skada sig i hagen. Den kan väl lika gärna, och hellre, skada sig under träning/tävling då den utsätts för mer påfrestning...

Kan tillägga att ridskolan/anläggningen som jag ridit på och även jobbat där gick ridskolehästarna ute från halv 8 på morgonen till 15-15.30 på em under vardagarna och på helgerna gick dom lektion på morgonen och sedan fick dom vara ute till kvällsfodringen runt 19 tiden. och dom hästarna mådde då bra hade två stora hagar som hästarna kunder ralla runt i, ston i den ena och vallacker i den andra. Det var runt 17-18 hästar/ponnyer och det fungerade bara fint!

Mer hagar åt hästarna!!!

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 077
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar