Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Dom bör väl sitta så högt som möjligt för att minska risken så mycket som möjligt för att en häst slår i om den reser sig eller sparkar. Men det beror ju på var dom ska sitta och hur stallet ser ut också.
Har drygt 2.70 i takhöjd i boxarna och öppet upp i nock i resten av stallet.
ska man ha lysrör i boxarna och utanför eller bara utanför boxarna.
Var köper man galler till lysrör?
Ett tips jag fick från länsstyrelsen är att INTE placera dem mitt i gången, eftersom ljuset då faller ovanpå hästen... Bättre att ha dem på sidan för att se bättre när man håller på med t ex ben.
Galler ska finnas på bl a Biltema, en variant är att be någon svetsa till något. Klurar själv för närvarande på hur jag ska lösa det i mitt stall
Lyse i boxarna eller inte är en smaksak, men det underlättar när man ska mocka.
Vi har satt lysrören enbart i gången, inte i mitten utan växelvis utmed kanterna utanför boxarna, så här ungefär _-_-_-_- (Hmm... men ni fattar va?) Ljuset räcker gott och väl in i boxarna när man ska mocka, och ljuset blir bra i gången när man har hästen uppställd där.
Man måste inte ha galler. Det man måste är att ha är armaturer som inte går sönder om häst slår i dom och det behöver inte vara galler. Det finns armaturer med kupor/skydd, tror materialet heter makrolon. Det är i princip okrossbart och man kan både köra över det med en traktor och slå på det med slägga utan att det ens syns på det.
Kan finnas andra lösningar också för det.
Tänk oxå på att stall måste ha mkt hög sk IP klassning. Försäkra dig om att elektrikern kan bestämmelserna om djurstallar - inte givet om de vanligen håller på m vanliga hus.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.