Lynfangit? HÖNSMAMMAN i farten

Rea

Trådstartare
Har för ett par dagar sen sett att hästen fått en spark av en skodd hov på framsidan av skenbenent, bak. Han var lite lite svullen runt själva sårskadan men inte halt eller öm, uppskattar att skadan varit ca 3-6 timmar gammal när jag såg den.
Rengjorde och sprejade med antibiotikasprej för att hålla det hyffsat fräscht i värmen med alla flugor och andra småkryp.
Idag är det dock betydligt mer svullet, man kan inte direkt se en lokaliserad svullnad runt smällen utan nu har den "flutit ut" mot sidan på skenan och fyllt ut konturerna på sidan s a s och ner mot kotan. Fortfarade inte nämnvärt öm så vidare man inte klämmer åt hårt, känns ganska hårt och skinnet är väldigt stramt. Lymfangit kanske? Ska han skrittas för att röra på sig eller bara gå och dra benen efter sig i hagen?
Kan tilläga att han hade aaaaningen förhöjd temp men å andra sidan hade han varit ute hela dagen och rört sig. Han går på bete sen 3 veckor.

det bästa du kan göra är att RINGA och RÅDFRÅGA en VETERINÄR om detta! För min del så har jag fått ordintioner om att lägga ett väteperoxidbandage så att bakterier och skit sugs ut.. Men vad du än gör så¨rådgör med vet först!!!

Lycka till

Har pratat med distriktaren i dag och det var den veterinären som felbehandlade min förra häst att han dog, han är anmäld och vi processar för fullt just nu, med andra ord så är detta en man som ÖVER MIN DÖDA KROPP sätter sin fot i mitt stall :devil:, det får bli en tur till Helsingborg istället.

skönt att du har tagit tag i saken.. själv så har jag en underbar vet. till min pålla.. Han har varit ut ett flertal gånger :)
vi har samma problem här i Gävle.. skulle aldrig i mitt liv använda distriktsvet. de kan ju nada! kanske till att ge vaccinsprutor..
lycka till nu!

Är den :devil:eln fortfarande i tjänst? Tycker att han borde haft vett på nog att hålla en låg profil ett tag.

Hoppas att det inte är något att oroa sig för med såret. Attan vad jobbigt att behöva köra till klinik med en sådan, lite mindre grej som en vettig distriktare hade klarat utan bekymmer.

Är jättepojken din ok för övrigt nu?

Låg profil??? HA, den idioten vet inte hur man gör, trodde jag skulle få spader när jag ringde och han svarade :devil:.
Jag pratade med en annan veterinär och han tyckte, efter jag haft en låååång utläggning om hur det såg ut och all annan info han behövde, skickade även digital bilder :D, jag äääälskar teknik :love:, att jag skulle pilla loss skorpan och se om det var infekterat.
Det kan man påstå att det var :crazy:, rann ut äckel päckel, ja inga mängder alltså utan bara lite. Ordentlig rengörning och sen aktiv skritt i omgångar för att öka på flödet i benet, svullnaden gick ner ganska omgående och han är inte halt, är feberfri och flörtar med alla stona, så allmän tillståndet är kanon, en riktig 10 poängare.
Det beslöts att vi ska avvakta ett par dagar för att ge kroppen en chans att fixa infektionen själv eftersom Hästapållen helst ska hållas fri från alla "främmande" substanser med tanke på tarmarnas långa läkeprocess.
Enligt sista blodprovet är han ok nu och det känns UNDERBART, har ett sista rör att dra men vi har fått skjuta på det för vi har haft lite snoriga hostiga hästar och då kör inte jag iväg med min med tanke på ev smittospridning (duktigt va ;)). Veterinären som behandlat honom tycker dock att vi kan känna oss säkra på hans hälsa :bump:.

Kom att tänka på en sak, om du skulle tycka att det är av intresse/kul så kan jag skicka papprena på processen med veterinären, :devil::s veterinären, så kan du läsa och se vad du tycker. Om du vill alltså :).

åhh va skönt att allt är på bättringsvägen!!
Va jobbigt det där med den andra hästen din..

TACK :bow:, jo det känns kanon att det bara verkar vara "en fis på tvären".
Har du läst tråden om förre hästen? Annars har du den här: Tragisk historia

I det läget ska en häst alltid röra på sig mer än att gå i hagen! Svullnaden går då ner, och skadan läker fortare.

Misstänker jag början på lymfangit, så brukar jag lägga ett ljummet jodopaxomslag över svullnaden ett par-tre nätter på raken.
Då ska det vara ett rejält sår eller ha kommit in bakterier i leden för att inte svullnaden ska ge sig.

Men om du märker att hästen får högre temp (för att få korrekt normaltemperatur får hästen inte ha "gått ur sängen" dvs du ska tempa den direkt på morgonen), så tillkalla veterinär! Likaså om hästen är rejält halt.
Det om såret är över en led, för då kan det ha kommit in bakterier i leden, och det är inte att leka med!
Inte säkert att hästen är svullen om den fått in bakterier i leden.

Vad skönt att det verkar gå bra. Och visst är digitalkameror bra till mkt.. ;) Smärre infektioner är det ju nästan bäst att inte behandla och speciellt inte på din pålle. Skönt att höra att han är ok nu :)

Det vore väldigt intressant att läsa processhandlingarna. Alltid spännande att se hur det går till i den "riktiga världen" lite.. Tycker att av det jag har hört så borde han ju fällas fortare än kvickt, men tyvärr är det väl ofta som sådana här fall bara försvinner :mad:.

Är det papperskopior eller har du det på e-mail? Om det är pappersvarianten så får du hojta till så skickar jag adress i ett pm.

Jag har det på papper men jag tänkte försöka få in det i datorn på något bra sätt. Scanner kan ju vara till bra hjälp. TEKNIK JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA :love:

Inna!
Jag har varit hemma hos mitt ex och han har varit hygglig nog och scannat in bilderna i pdf format. Totalt är hela dokumentet på 1,3 MB kan du ta emot det eller vill du ha det nedbrutet i fler filer?
Med andra ord, sitter du på bredband eller modem?
Pm:a din e-mail så kommer nästan alla papper jag har, saknar utalandet från jordbruksverket dock.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka