Lymfocyter - lågt värde?

M

md5krist

Skrev i en tidigare tråd att två av våra hästar var hängiga. Har nu tagit blodprov på dem och "den tröttaste" hade ett onormalt lågt värde på lymfocyter. Den andra låg på gränsen.

Vad betyder nu detta? Lymfocyter är väl någon slags blodkroppar (vita??) och veterinären sa att det kan vara något virus. Blodvärdet var dock bra, vilket var lite motsägelsefullt eftersom hästen varit hängig i drygt en månad. När det gäller hästinfluensa till exempel så lär väl det ge förhöjd halt av lymfocyter, men det är väl också ett virus? Hur hänger det ihop?

Prover är även tagna för erlichia etc., men när det gäller det får jag inte svar förrän nästa vecka. Någon som vet om fästingburna sjukdomar kan ge sänkt halt av lymfocyter, men utan att påverka andra blodvärden?

Om det är ett virus så är det väl inte mycket man kan göra, utan det är bara att vänta, eller?

Precis i början av ett sjukdomsförlopp så sänksantalet vita för att sedan kraftigt höjas.
Lymfocyter är en form av vita blodkroppar, och det finns två olika typer av lymfocyter (B-lymfocyter och T-lymfocyter) där den ena av den (B-lymfocyter) står för antikroppsproduktion och den andra för det cellmedierat försvaret.
När man misstänker att en häst kan ha en fästingburen sjukdom mäter man antikroppshalten (titer) för det aktuella ämnet två gånger (parprov) för att se ifall hästen har stegring av titer eller en sänkning.
Det finns många som inte tror att erlichios eller borrelios verkligen är så farligt som folk tror, då när en häst blir diagnostisera med någon av sjukdomarna, faktiskt bara uppvisat antikroppar mot sjukdommen..

Ok, tack för ditt svar.

Det visade sig att andra hästar i trakten också hade låga värden på lymfocyter, så det är väl troligt att det är något slags virus då.

Lät ju inte så bra om det är i början av sjukdomsförloppet. Jag har tyckt att hon har varit hängig ett bra tag, så jag skulle trott att hon haft det här ett tag (och att det därför snart borde gå över :smirk:). Fast veterinären sa att blodvärdet var bra, vilket skulle varit anmärkningsvärt om hon gått med det en längre tid.

Sv: Lymfocyter - lågt värde?

Har ni kommit på någon lösning på era hästar. Fick precis svar på ett blodprov taget på en häst som just känts lite matt i arbetet, samt även blir lite för flåsig i förhållande till arbetet. Denna häst har varit så under några månader så det borde inte vara något nytt på gång men även han var något sänkt i vita. Hade dessutom något högt värde i CK. Tänkte om ni kanske kommit på vad det var på era hästar då både vet och jag står lite villrådiga om hur vi skall gå vidare.

Sv: Lymfocyter - lågt värde?

Nja, de är friska nu, men jag vet inte riktigt vad det var... Rimligen något slags virus.

Jag märkte det först på den häst som tävlar mest. Hon blev inte flåsig, men hon var väldigt lugn, vilket hon verkligen inte brukar vara. Detta började i juli. Hon fick vila några veckor, men i augusti när jag satte i gång henne igen var hon nästan slö, så vi tog blodprov på henne och ytterligare en häst. Alla värden ok utom lymfocyterna. De låg på 1.9, och borde ligga mellan 2.3 och runt 7 (osäker på övre gränsen). Tog även ehrlichia-prov och hon hade en titer på 1:640 (gräns 1:40), dock ingen aktiv infektion. Ytterligare en häst blev slö och hade för låga värden på lymfocyterna. Han piggnade dock till igen efter ca 10 dagar. Även hästar i närliggande stallar hade sådana värden.

Testade för virusabort (mest för att vi skulle hämta hem ett dräktigt sto) och det var det inte. För ca en månad sedan började hon verka lite piggare och när vi tog prover igen för ca två veckor sedan var lymfocyterna uppe på 2.7, så det verkar ju vara på rätt väg nu. Har precis börjat sätta igång henne.

Vet. vet inte vad det är, men ett virus bör det ju handla om. Min egen lilla teori är att det var ett virus som på de andra hästarna gick över ganska snabbt, men att hon haft en släng av ehrlichia tidigare (kanske i juli?) och därför var nedsatt och då påverkades mer av viruset. Men det är ju min egen totalt ovetenskapliga idé... ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 457
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 656
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 909
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka