Lymfkörtel på huvudet?

Krockodil

Trådstartare
Har hästen någon slags lymfkörtel längst nosryggen som kan svullna? Min häst har under 9-10 dagar fått två bulor på nosryggen, en mellan ögonen och en en bit längre ner och den längre ned växer. :eek: Den undre är varm men båda är hårda och han ömmar inte om man trycker på dom. Annars har han ingen feber, han är pigg och glad och snorar inte.
Jag har tänkt ringa veterinären på Måndag i alla fall men ville bara höra om någon kan gissa vad det kan vara?
En kvinna i stallet sa något om ett liknande fall där hästen fått en allergisk reaktion och utvecklat bulor på nosryggen men jag har inte ens hört att hästar kan svullna där... Så... Kan dom det?? :crazy:

Sv: Lymfkörtel på huvudet?

Nej, där finns inga större lymfkörtlar. Bulor vid nosryggen brukar vara antingen överben efter t ex spark eller rotspetsabscess (infekterad tandrot m böld) i någon av överkäkens kindtänder. Låter ju konstigt om hästen skulle få två stycken samtidigt iofs. Berätta gärna vad veterinären kommer framtill. Hoppas det är nåt enkelt och ofarligt!

Jag vet, det är jättekonstigt.

För först så fick han den undre. Och då trodde jag bara att han smällt i huvudet i någonting och funderade inte så mycket mer på det. Men sen så tycket jag att den blev större och efter några dagar så fick han en till och den nedre tycktes ännu större... :confused: Är lite lätt nervös för vad det kan vara för något... :(

De sitter kanske 5 cm ifrån varandra och båda sitter på högra sidan av nosryggen, precis rakt under varandra.

Mycket märkligt! Du kan inte lägga ut bild? Har du haft ute vet. ännu?

Vid bihålsinflammation kan dessa bulor visa sig med eller utan snor och feber beroende på var i stadiet sjukdomen är.

Jag ska ringa på Måndag och höra vad dom säger. Jo, jag kan ta kort på honom i morgon så får ni se hur han ser ut . :crazy:

Ja de kan svullna och bihålorna sitter ju där bakom.
Har 3 bekanta vars hästar har eller haft det nyligen.

En annan häst som blev svullen i samma område hade spräckt skallbenet, så där vet man ju inte vilkte som var vilket eftersom det även fanns bihålsinflammation där med om jag inte minns helt fel.

KL

men vart sitter lymfkörteln på hästen och kan hästar ha problem med dessa och hur utyttrar det sig :confused:

Min kompis ponny fick 2 små knölar ungefär där du beskriver, men veterinären hade ingen förklaring alls.. Nu några år senare är dom kvar, men knappt synliga.

nu antar jag att du har ringt... vad sa vetten? och lägg ut bild så man får se!

Lymfkörtlar finns runt om i hästen kropp. Flertalet sitter runt huvud/hals, sen så finns några utplacerade runt om i hela kroppen, bl.a i bogen och på bakdelen. Om du får tag i nån bok om hästens anatomi så bör du kunna hitta info och bilder.

Så här såg han ut igår. :cry: Pilarna pekar på knölarna. Och jag kan säga att den här hästen har haft absolut spikrak nosrygg tidigare!

Bild362knl.jpg

Jag ringde till veterinären och hon sa att jag skulle avvakta och hålla honom under uppsikt. Ifall att knölarna växer mer eller om han börjar se hängig ut så skulle dom skicka en vet. på direkten. Men hon sa att han kunde fått ett slag och att det kan svullna lite under några dagar och då ska det inte vara någon fara så länge han inte har ont.
Så jag hoppas på det bästa! :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 168
Senast: cf234k
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 946
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Noak
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka