Lymfangit?

Rumpnissen

Trådstartare
Hästen kördes ner till regiondjursjukhuset i onsdagskväll och står kvar där nu. Hon behandlades för en kotledsvrickning för 1½ vecka sedan och blev stadigt bättre tills i onsdags då det innan helt svala och osvullna (vad heter det?) benet plötsligt antagit formen av en telefonstolpe. Hon var jämntjock från kotan upp till framknä samt diffust svullen även under kotan och över knät upp till armbågen. Hon var ca 3 grader halt i skritt.

I samband med kotledsvrickningen fick hon också några små sår på benen som nästan är helt läkta (Troligen har hon först fastnat någonstans och dragit till kotan, hon var nämligen bara varm i benet från gaffelband och bakåt men blev sämre efter ett par dagar och då åkte vi ner med henne och hon behandlades för en vrickning.). Vet tror att hon nu fått lymfangit och är insatt på antibiotika, smärtstillande och kortison, hon har ingen feber. Det som inte riktigt stämmer är att hon har så ont i benet, hon vill helst inte att man ska ta på det alls och speciellt inte mellan kota och knä. Vi har kommit överens om att avvakta över helgen, har hon inte blivit bra då så ska de ultraljuda + röntga. Igår hade svullnaden gått ner något. Prov på ledvätskan är taget och det var fint. Hon går bättre när hon har stallbandage på sig är när hon är utan.

Jag litar helt och hållet på min veterinär men min magkänsla säger att det är något annat. Det är därför jag låter henne stå kvar, jag hade fått ta hem henne igår men eftersom jag och hästen lever under Murphys lag bestämde jag för att hon får stå kvar.

Ni som har erfarenhet av lymfangit, har era hästar haft så ont? Vad tänker ni annars? Som sagt var så litar jag på min veterinär och håller med honom i hans resonemang. Men min magkänsla gör mig ändå orolig.

Sv: Lymfangit?

Är det lindrig lymfangit märks oftast inte så mycket, ofta ingen feber eller smärta däremot om hästen är ganska rejält svullen då kan det göra så ont att dom lägger sig ner! Smärtan gör att dom knappt kan röra sig, trodde nästan en gång att en häst hade brutit benet men det var lymfangit som orsakade den fruktansvärda smärtan, så visst kan det vara lymfangit den har.
Det kan också vara rejält segt och ta flera dagar innan svullnaden går ner, väldigt olika från fall till fall, ibland krävs medicinering i så länge som 10-14 dagar.
Hoppas hästen blir bra hursomhelst.

Är det mycket svullet hindrar ju själva svullnaden rörelsen. Och det spänner och känns otrevligt.

Fullblodet har fått m e m kronisk lymfangit efter en incident förra sommaren. Han blir väldigt kinkig när benet svullnar upp, och man får knappt titta på det förrän han börjar fåna sig. Hans symptom går ner så fort han får röra sig på morgonen, två minuter efter utsläpp är benet normalt i storlek igen, men innan dess är det våldsamt synd om honom.

I akutskedet fick vi behandling, och får upprepa den emellanåt när det blir värre och ihållande.

Min halvblodskamel fick det i julas och hade fruktansvärt ont...ville inte alls stå på benet, han hässjade och flämtade sig toksvettig och jag grät som en barn..trodde han skulle DÖÖÖÖÖÖÖ:cry: fick ut en vett som gav honom smärtstillande och därefter penicillin 14 dagar... Svullnaden började dock inte på allvar gå ner förren jag började promenera med honom...... Var inte alls roligt, sen tyckte jag att det var hemskt att sticka honom varje kväll... JÄTTELÄSKIGT:eek: trodde jag skulle ta livet av honom varenda gång:( (det kändes så:o)
Men NU är han pigg och kry:D... och jag hoppas verkligen att det inte kommer tbx (iaf under överskådlig framtid)

Tack för era svar! Känns bättre att höra att det inte är ovanligt att hästar mår så dåligt (eller hur jag nu ska uttrycka mig...) Jag hämtade hästen igår. Svullnaden har gått tillbaka, är nu bara svullen över kotan och knät. Är ohalt i skritt men markerar lite i trav. Om det beror på lymfangit, vrickningen eller något annat vet vi inte.

Ska ha antibiotika i två dagar till, metacam i tio dagar. Boxvila i tio dagar med promenader och sedan börja skritta mer. Om tre veckor ska vi på återbesök. Veterinärerna är inte övertygadade om att där inte finns något på gaffelband eller sena men det finns egentligen ingen anledning att ta reda på det nu, vi märker ju det vid återbesöket.

Min fick en broddspark på HB, lite över knät. Hon hade inte velat gå ut på morgonen i hagen, och när hon väl var i gången gick hon knappt. Hela "låret" var svullet, ordentligt, och ner. Hon var lite känslig när man tog på området, men isisar har ju TYVÄR en tendens att hålla god min.. På Ultuna drenerade dom såret och fixade det. En natt fick hon stå kvar, sen hem. Hon fick också Antibiotika och metacam. Svullnaden gick ner på benet ju mer det läkte. Men helt normalt tydligen. Jag blev ju livrädd att det hänt ngt annat. Såret visade sig som en bulle till en början, vi var därför påväg att operera bort en ärrvävnad - men den försvann efter att hon fick springa av sig i ridhuset ! :) Ärrvävnaden skulle i framtiden ge henne problem med att röra sig, inte så mycket, men hon skulle inte kunna sträcka ut lika mycket. Idag är hon frisk!

Hoppas jag kunde bidra med lite information iaf :)

Uppdatering.

Hästen är fortfarande svullen över kotan och knät. Såren har läkt och antibiotikakuren avslutades i onsdags. La på ett zinkaband igår för säkerhetsskull... Tar det verkligen så lång tid, jag menar, såren är ju borta och antibiotikan borde ju ha bitit på inflammationen...

Hon är fantastisk till att hålla humöret uppe i alla fall :).

Det kan ta tid för lymfangitsvullnaden att försvinna helt, särskilt om hästen står på box. A och O för att få bort sådan svullnad är skritt och även hagvistelse för att få igång cirkulationen. Men i ditt fall, när annat inte helt uteslutits så är det ju givetvis besvärligare.

Mitt fbl har "brutit benet" flera gånger när distriktsvet kommit ut, blockhalt och haft enormt ont initialt - senare vid på klinik konstaterad lymfangit. Svullnaden kan dock finnas kvar lite, komma och gå en tid även efter avslutad medicinering - utan hälta eller smärta - och då försvinner i regel det mesta av svullnaden helt vid motion/utevistelse.

Hon fick antibiotika i 8 dagar, metacam har hon haft sedan 1/4 och ska ha tills 16/4.

Biffen: Tanken är att hon ska ut i hage på torsdag i nästa vecka. Jag är dock livrädd för att det ska bli värre igen. Både vrickningen och lymfangiten drog hon på sig under de första timmarna i hage efter boxvila. Känns så där halvt som halvt uppmuntrande... Hon promeneras två gånger om dagen i dagsläget.

förstår inte din fråga? tycker att 8 dagar är för kort tid för kraftig lymfangit ja. Min erfarenhet är att det krävs längre tid för att det ska gå ner i vissa fall, minst 10 dagar iaf. Varför ska jag övertyga en veterinär om det? Inte min häst som är sjuk.

Hästen kördes ner till regiondjursjukhuset i onsdagskväll och står kvar där nu. Hon behandlades för en kotledsvrickning för 1½ vecka sedan och blev stadigt bättre tills i onsdags då det innan helt svala och osvullna (vad heter det?) benet plötsligt antagit formen av en telefonstolpe. Hon var jämntjock från kotan upp till framknä samt diffust svullen även under kotan och över knät upp till armbågen. Hon var ca 3 grader halt i skritt.

I samband med kotledsvrickningen fick hon också några små sår på benen som nästan är helt läkta (Troligen har hon först fastnat någonstans och dragit till kotan, hon var nämligen bara varm i benet från gaffelband och bakåt men blev sämre efter ett par dagar och då åkte vi ner med henne och hon behandlades för en vrickning.). Vet tror att hon nu fått lymfangit och är insatt på antibiotika, smärtstillande och kortison, hon har ingen feber. Det som inte riktigt stämmer är att hon har så ont i benet, hon vill helst inte att man ska ta på det alls och speciellt inte mellan kota och knä. Vi har kommit överens om att avvakta över helgen, har hon inte blivit bra då så ska de ultraljuda + röntga. Igår hade svullnaden gått ner något. Prov på ledvätskan är taget och det var fint. Hon går bättre när hon har stallbandage på sig är när hon är utan.

Jag litar helt och hållet på min veterinär men min magkänsla säger att det är något annat. Det är därför jag låter henne stå kvar, jag hade fått ta hem henne igår men eftersom jag och hästen lever under Murphys lag bestämde jag för att hon får stå kvar.

Ni som har erfarenhet av lymfangit, har era hästar haft så ont? Vad tänker ni annars? Som sagt var så litar jag på min veterinär och håller med honom i hans resonemang. Men min magkänsla gör mig ändå orolig.

Min ponny fick lymfangit i ena bakbenet för drygt 4 år sedan. När jag kom ut i hagen såg jag ett enormt svullet bakben. Från hasen och nedåt.
Tänkte först avvakta lite men insåg att det svullnade mer hela tiden.
Såg liksom ut som om huden höll på att spricka, som om svullnaden inte fick plats under huden. Det vätskade även en massa.

Ringde då veterinären som kom hem och konstaterade att det va lymfangit. Skulle då tvätta rent 2ggr om dagen eftersom vätskan torkade väldigt fort och "klibbade" fast i pälsen. Blev som en hinna ungefär på benet.

Min lille pojke som annars går med på allt ville absolut inte att man var där och pillade, förstår honom eftersom man verkligen såg på han hur ont det gjorde. Han ville inte heller stå på benet när han var inne i boxen, utan stod mest o "stampade" med det.

Han fick antibiotika i 7 eller om det var 10 dagar. Även smärtstillande.
Minns inte om han var lindad de första dagarna men vet att veterinären ville att det sedan skulle vara öppet då det vätskade så att det inte blev instängt.
Jag skulle även promenera med honom minst 3ggr om dagen för att cirkulationen skulle vara igång och för att svullnaden skulle gå ner.

Han hade inte heller någon feber, och var inte heller halt trots det svullna benet.

Man märkte ganska fort skillnad då han behandlades med antibiotika och en lugn matte kunde då andas ut då man märkte att han inte hade ont längre!
Han fick inga besvär efter lymfangiten utan går precis som innan :banana:

Hoppas allt går bra med din polle och att hon blir bra snart!

Min halvblodskamel fick det i julas och hade fruktansvärt ont...ville inte alls stå på benet, han hässjade och flämtade sig toksvettig och jag grät som en barn..trodde han skulle DÖÖÖÖÖÖÖ:cry: fick ut en vett som gav honom smärtstillande och därefter penicillin 14 dagar... Svullnaden började dock inte på allvar gå ner förren jag började promenera med honom...... Var inte alls roligt, sen tyckte jag att det var hemskt att sticka honom varje kväll... JÄTTELÄSKIGT:eek: trodde jag skulle ta livet av honom varenda gång:( (det kändes så:o)
Men NU är han pigg och kry:D... och jag hoppas verkligen att det inte kommer tbx (iaf under överskådlig framtid)

förstår precis hur du kände dig! grät med som ett litet barn och tvingade mamma att sticka min polle de första dagarna eftersom jag fick för mig att min häst skulle tycka mindre om mig ;) har visserligen inga andra problem med att spruta andras och har gjort det flera ggr. mamma överttalade mig dock att jag måste kunna spruta mina egna med, vilket jag inte har några problem med idag. alltid bra att kunna ;)

Uppdatering igen, jag tror jag blir galen.

I fredags var hon fortfarande tjock över knät och en aningens lite tjock över kotan, la då ett zinkaband för att se om det gjorde någon skillnad. I måndags kväll tog jag bort zinkabandet och hon såg likadan ut i benet, ingen skillnad. Eftersom veterinären menade att svullnaden över knät troligen beror på att hon står bandagerad bestämde jag mig för att låta henne stå utan bandage eftersom såren är helt läkta. I går när jag kom till stallet har hästen återigen blivit rejält svullen över kotan och ungefär halvvägs till mot knät. Ömmar inte och är inte halt. La ett zinkaband igen och avvaktar. Min veterinär jobbar inte idag så jag kan prata med honom först imorgon.

Vad tror ni om detta då?

Jag tar det som att hon nu efter att inte haft zinkbandagen inte är svullen över knät men fortfarande svullnar över kota och en bit upp på benet ?

Hon har inte feber , ont och är inte halt utan bara svullen ? Då skulle jag fortsätta med promenader och inte oroa mig .

Har hon varit så svullen och haft så ont så tar det tid och det finns hästar som svullnaden aldrig försvinner på efter en kraftig lymfangit ,dock skulle jag inte oroa mig för det än .

Vad händer med svullnaden när du gått 20 min ? Eller har du fått någon annan tidsgräns ?

Ge pålle lite tid :)
Mvh Mia

Stämmer att hon inte är svullen över knät men betydligt mer svullen över kotan och halvvägs upp till knät (innan var hon bara ytterst svullen precis över kotan, märktes bara när man jämförde med det friska benet). Så hon har blivit sämre. Det blir ingen skillnad efter promenad på 20-30 minuter.

Tack för ditt svar! Jag kanske bara har blivit hypokondrisk ;).

Liknande trådar

Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 997
Senast: Elo
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
796
Senast: Mandarinen
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 481
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 398
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar