Lymfangit?

T

Tomaten

Pållan blev sur i går på en efterhängsen longerlina och sparkade sig på insidan av hasen. Såg fint ut igår men i dag har det svullnat, lite hälta och en halv grad högre feber än vanligt. Åkte dit nu på kvällen när hon stått still, mer svullet än i em så jag funderar på Lymfangit...
Men hur ska man bära sig åt? har hört två bud
Ut med hästen låt henne springa om det inte svullnar ned till kotan.
Ring vet och få pencelin direkt i morgon?

Vill höra vad ni hade gjort i mitt ställe? jag är osäker...

Sv: Lymfangit?

jag hade lagt ett våt/varmt omslag till att börja med, därefter pratat med vet. vad h*n anser om att avvakta eller komma in.

Har hästen fått ett sår på hasen eller bara en smäll? Har den så skulle jag lägga om med jodopaxomslag. Om hästen är ohalt så skulle jag röra på den lite lätt då brukar svullnaden gå ner!

Tvätta såret dagligen så det inte blir någon skorpa ut och rör på den lätt.
Ja lymfangit kan om det sitter på ett daligt ställe behövas sprutas med pennicillin, men jag tycker att ut och rör på den låt den gå i hagen, för vid rörelse kommer blodomloppet igång, slaggprodukterna som samlas i din hästs ben blir bort transporterade. os.v.
Är hästen mycket halt dvs, fortsätter att halta efter säg 100-150 m skritt eller 5 minuter.... kan du prata med veterinär eller om tempen höjs betydligt (över 39,5)

Vanligtvis brukar detta gå över inom 3-7 dagar beroende på häst och man brukar inte behöva använda penicillin.

Är du osäker ring självklart veterinär och prata med dem istället!

Sår så klart, dåligt skrivet av mig. Hon sparkade sig med brodden så hon har två små sår....

I dag verkar det inget bättre i svullnaden men hon går aningen bättre och är villig att röra på sig. Var där och longerade henne vid åtta, visst markerar hon men inte så att hon direkt är halt och springer på nästan som vanligt. Tredje dagen i dag så vi får väl se åt vilket håll det bär, annars om det inte är något bättre i morgon ringer jag vet och hör efter iallafall inför helgen.

Liknande trådar

Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 640
Senast: Görel
·
Hästvård I fredags släpptes min häst ihop med ett annat sto. De sparkade lite emot varandra så där som de kan göra när man släpper ihop dem. När...
Svar
6
· Visningar
1 197
Senast: Freeride
·
Hästvård För snart 3 veckor sedan behandlades min häst i båda bakknäna med tuppkam, han hade nästan 1/2 grad. Han skulle vila 1 vecka skrittas 1...
Svar
2
· Visningar
1 662
Senast: lillaP
·
Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka