lymfangit?

Netted

Trådstartare
min kille fick ett stort sår i karleden för ca ett par veckor sedan. han stog då med kraftigt svullet ben ända upp till hasen. efter ett par dagar när veterinären kom hade svullnaden gått ner och begränsade sig till nedanför hasen, och inte heller lika kraftig. vet ordinerade inga omslag etc. utan bara sårtvätt och att hålla efter såret med mjukgörande salva + salva som höll bort flugor. svullnade har sedan dess gått ner, dock aldrig helt försvunnit, men nu har svullnaden gått upp igen. han har fortfarande ett litet sår kvar i karleden och svullnaden går ner när han får röra sig. jag blir galen på att han aldrig blir bra.. skulle det kunna vara så att det rör sig om lymfangit? någon feber har han inte just nu, men han hade lite då veterinären var här.

/ orolig matte!

Sv: lymfangit?

samtidigt som jag puttar upp tråden lite så kan jag säga att jag igår lindade benen på honom då hans svullnad ökat så pass mkt, och idag har svullnaden gått ner lite.

Är benet varmt?

Om din häst haltar och ömmar ska du kontakta din veterinär igen.
Gör han inget skulle jag ta kontakt med en annan veternär,
rör det sig om lymfangit vill man ju inte att det ska gå så långt att det uppstår ett "elefantben".

Vårat sto drabbades av detta för flera år sen,
den svullnaden hon hade gick ner fint då vi rörde henne och cirkulationen kom igång ordentligt.
Vi tvättade hennes ben också med parfymfri tvål för att mjuka upp de ev. skorpor som fanns.
Sen använde vi en mjukgörande salva som hette salicylsyrevaselin.
(I hennes svåraste tillstånd använde vi matolja för att mjuka upp och låta smutsen sen rinna ur..)

Sen ska du inte stänga in såret med lidor eller annat.
Finns det smuts i såret ska det komma ut på vanligt sätt och inte stanna kvar.
Kolla också så att h*n inte går i leriga hagar eller har dålig hygien i boxen om den står inne.

Är benet varmt?

Om din häst haltar och ömmar ska du kontakta din veterinär igen.
Gör han inget skulle jag ta kontakt med en annan veternär,
rör det sig om lymfangit vill man ju inte att det ska gå så långt att det uppstår ett "elefantben".

Vårat sto drabbades av detta för flera år sen,
den svullnaden hon hade gick ner fint då vi rörde henne och cirkulationen kom igång ordentligt.
Vi tvättade hennes ben också med parfymfri tvål för att mjuka upp de ev. skorpor som fanns.
Sen använde vi en mjukgörande salva som hette salicylsyrevaselin.
(I hennes svåraste tillstånd använde vi matolja för att mjuka upp och låta smutsen sen rinna ur..)

Sen ska du inte stänga in såret med lidor eller annat.
Finns det smuts i såret ska det komma ut på vanligt sätt och inte stanna kvar.
Kolla också så att h*n inte går i leriga hagar eller har dålig hygien i boxen om den står inne.

benet är lite varmt, dock ömmar eller haltar han inte.
och jag lindade inte hela vägen in utan såg till att såret fick luft :)
han går ute dygnet runt och jag kan inte påstå att det är lerigt..

jag vet inte vad det skulle kunna vara det här? :(

Jag skulle fortsätta med att tvätta, motionera och smörja in honom och sen se.
Risken är att det håller på att bilda lymfangit och då gäller det att tvätta och låta cirkulationen sköta sitt
och hålla tummarna att det inte bryter ut och man måste tillkalla veterinär.

tack så mkt :)
det är ju väldigt logiskt egentligen, men ja, ibland kan man inte låta bli att oroa sig :p

med motionera menar du bara skritt/travturer eller kan man rida mer krävande jobb också? jag har undvikit det senare.

Det känner du efter själv.
Lägger sig svullnaden tycker jag du kan köra på i mer tempo,
men är den kvar så fortsätt skritt och travjobba lite försiktigt.

Är det ordentligt lymfangit så bör du ta kontakt med vet igen för antibiotkabeh.

Men du kan prova att lägga ett ordentligt stödbandage och dränka in det i alsolsprit, låt det sitta över natten och byt nästa dag.

svullnade har gått ner nu igen, kylde benet lite igår också efter ridturen. och ingen feber har han, tror nog inte det blir värre sålänge jag håller såret ordentligt rent :)

det tror jag inte det är, svullnaden går upp o ner och han har ingen feber, har varit lite varm i benet, dock ömmar eller haltar han inte.

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 746
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 128
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
2 006
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 809
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka