Lymfangit!!

3

333

Hur farligt är lymfangit?

Vilka symtom uppstår vid lymfangit

Kan en häst få lymfangit på frambenen oxå?

Hur lång tid har man på sig att börja behandling om hästen fått lymfangit, kan det sprida sig i kroppen vid ansträngning?

Hur kan man behandla själv, i väntan på vet.?

Tack för alla svar ni kan ge- Lite brådskande:bump:

/frågar för en annans del

Sv: Lymfangit!!

Sök på lymfangit hittar nog en del trådar då tror jag :D

tack.. så otroligt många svar så det är svårt vas man ska lyssna på:smirk: men jag rekommenderar dem helt enkelt att kontakta veterinär i morgon.. Tack för ditt svar

Min kuse har det precis och just nu lägger jag omslag med alsolsprit, det funkar

Lymfangit är typ inte farligt, fast det beror ju på hur känslig hästen är. Behandlar man inte med antibiotika inom X antal dagar/timmar så blir det kroniskt och går nästan inte att behandla. Min häst har kronisk lymfangit på båda bakbenen och han fungerar jättebra, vi tävlar och tränar i både dressyr och hoppning, men han måste ridas ca 1½-2 h per dag och gå ute i hagen så mycket som möjligt för att inte stå och svullna upp. Har hästen fått lymfangit pga sårskada så lägg jodopaxomslag (alt. alsol) omgående och ring veterinären. Det sprider sig inte vid ansträngning, tvärt om. Lycka till!

Hade en ponny som fick akut lymfangit, hon fick jätte hög feber och svullnade upp jätte mycket på ena fram. Tog ut distriktsvetrinären (för givetvis va det en lördag eftermiddag) och hon fick pencilin, tror jag var ett par år sedan. Hon blev bra på några dagar och har inte haft problem efter det.

MVH Russin8

Behandlar man inte med antibiotika inom X antal dagar/timmar så blir det kroniskt och går nästan inte att behandla.

Min valack fick rätt kraftig lymfangit på båda fram en gång, behandlade inte med ngn abtibotika. Han fick stå med jodopaxomslag ngr nätter och det blev aldrig ngr mer problem med det.

Min fd sköthäst fick det pga mugg.... Blev kroniskt, fick även piphas. Han blev bra av att ridas. Men då jag slutade o en annan tog över o hon kunde inte så mycket kring området så då blev det värre. Benet var otroligt svullet o det blev värre. Slutade med att det blev bölder upp på höften.
Dom avlivade han tillslut då bölderna sprack... usch.
Så till alla: Var noga med minsta lilla lilla sår på benen!!!!

Och hur många timmar/dagar gäller innan behandling bör sättas in - senast? Någon som vet?

Mvh Tessa

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Bamburine
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka