C

Cecely

Min häst har haft lymfangit sen i tisdags förra veckan. Hon har fått pencellin och finadyne i 5 dagar men skiten är fortfarande kvar. Jag trodde det skulle vara borta nu men icke. Hur lång tid kan det ta innan det försvinner. Har inte så bra koll på lymfangit...

Sv: Lymfangit

Svullnaden borde ha gått ner iaf även om den inte är helt borta.
Har hästen fortfarande feber? I så fall måste du ringa veterinären igen för ev byte av antibiotika då bakterierna kanske inte är känsliga för pc.
Är hästen feberfri tycker jag du kan avvakta ett par dagar till och se hur det artar sig. Ta tempen på hästen minst en gång per dag (helst två) så du ser att han inte får tillbaka feber.
Vissa lymfangiter kan vara väldigt envisa och i allvarliga fall kan det krävas klinikvistelse med intravenös antibiotika.
Det är mycket viktigt att du går ut på små promenader med din häst ofta (helst 4-5ggr per dag), lymfan transposteras bort mha av att musklerna trycker iväg den så om hästen står still häsner det inte så mkt. Massera gärna benet och ha stallbandage på.

När mitt sto hade lymfangit tog det över en månad innan benet återfått sitt normala utseende.

Det kan ta tid att få svullnaden att gå ner, om inte hästen får cortison. Promenader, är hästen ohalt och feberfri - skritta ut uppsuttet, långa promenader får igång cirkulationen.
Låt hästen stå på box så lite som möjligt. När den står inne gör stallbandage. (BoT är bra, men på sårfritt ben).

Det dumma är att hon vatt på klinik för 2 veckor sedan så hon får inte röra sig hur mycket som hellst pga det.=/

Men hon har ingen feber och svullnaden har gått ner något iaf.
Får avvakta då.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
848
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka