Lymfangit?

Royal_724

Trådstartare
Upptäckte i lördags efter att jag hämtat spån att min häst hade fått mugg på bakbenen, hon hade även ett sår, men trodde att hon gjort nåt i hagen!
Nu har det blivit värre, hon kliar sig själv så hon får sår. Benen har börjat svullna upp, kan det va lymfangit?
Har henne lindad på natten nu!
Ska ringa veterinär...men ville bara se vad ni trodde!

Sv: Lymfangit?

Vår häst fick precis häromdagen ett sår som gjorde att benet svullnade upp. Vi gjorde ett jodopaxomslag över natten och på morgonen hade svullnaden lagt sig JÄTTEMYCKET! Glöm inte att spä ut jodopaxen enligt instruktionerna (mycket alltså). Vi ringde och konsulterade veterinären som tyckte att vi gjorde helt rätt, så det rekomenderar jag att du gör - ringer vet. alltså.

Här kommer en länk till min gamla tråd om detta:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=637015http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=637015

Av muggen blir det ju småskorpor, utav det så har hon kliat upp det så det blir sår,lindade henne i natt, men lindan hade gledit och just ovanför har hon lyckats klia upp ett till sår!!!
För att få bort muggen har jag tvättat med mild tvål, torkat och på med potatismjöl och sen lindat! Funkar jättebra mot mugg, testat innan!
Ska prova med jodopaxomslag på såren!
Och att spä ut jodopaxen är ju en självklarhet! Hon är inte allergisk mot jodopax så det är ju bra!
Hoppas det funkar!
Tack tack....
Ska även ringa veterinären och se vad dem säger!

Kliar mugg så mycket? Har för mig att jag läst på någon tidigare tråd om mugg att det kan vara fotskabb om de kliar sig. Kanske värt att kolla upp.

Min häst fick lymfangit i fjol.
Märkte inget sår innan, inte heller när det hade börjat svullna.
Utan såret kom efter några timmar..
Hur har benen svällt? Hela benen eller bara kring såren?
På min svällde hela benen upp,från kotan till armbågen fram, men bara på insidan.
Sen var det på det diagonala bakbenet oxå, men minns inte riktigt hur det såg ut, det började där iaf.

Hur har det gått för er? Ringde du vet?

Har aldrig hört talas om fotskabb, vad är det?

Hon svullnar nere på benen, ovanför kotan, både insidan och utsidan!
Hon haltar inte eller nåt!
Det är över natten hon svullnar, sen går det ner ganska fort under dagen!

Har kollat upp fotskabb, men jag tror inte det är det!
Ser inte alls ut som det...
Tyvär har jag ingen kamera så jag kan lägga in bild!

Hejsan ...

<jag tror inte att det är lymfangit för då ska i princip hela benet var assvullet.
Hon/han kan mycket väl bli svullen av muggen ...
Jag hade ett fullblod som det va konstaterat mugg och han kliade sig oxå och blev svullen ..
Men jag lindade med jodopaxomslag ett vårt/varmt omslag som fick sitta över natten sen smörjde jag honom bara med helosan för å förhindra att det blev hårt å skorpigt igen.Detta gjorde jag i ett par dagar
Efter två dagar så hade han börjat se jätte fin ut å svullnaden hade gått ner.
så följ mitt råd ... det funkar garanterat.
// Ikeline

Fast Lymfangit börjar ju någonstans, det går ju inte från ingenting till supertjockt, det går ju successivt.

Jag hade ett halvblod innan som jag lånade..
Hon fick mugg och benet började svullna.. det var ungefär svullet nästan ända upp till hasen.. men vi fick en salva med antibiotika i av veterinären, och det hjälpte.. hon var ej lindad!:banana:

Akut lymfangit kommer nästan på en gång tack vare att deras ben har svullnat så kan inte kroppen transportera bort slagg produkterna från den delen av benet det är därför dom svullnar .

men annars kommer lymfangit ganska så snabbt i alla fall.
Det har det gjort på min som jag har haft lymfangit på i alla fall.
// Ikeline

Okej...tror inte det är lymfangit!
Har gjort jodopaxomslag nu tre dagar i rad, svullnaden har gått neråt lite, nu är det inte bara jag som tar ut henne så jag har inte sett hur det ser ut dem andra dagarna!
Men man ser att det har blivit bättre!

När min häst hade lymfangit sa veterinären att jag skulle lägga alsolspritsbandage på benet, det var bättre än jodopax.

Men jag tror inte det kan va lymfangit, då hade hon nog varit svullen i hela benet som dem säger. Hon är ju bara svullen över kotan.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
524
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 020
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar