Lymfangit?

P

piggis_83

Antagligen har min lilla häst fått det. Var supertjock i ena bakbenet igår morse! Hon har mugg på det benet som inte velat ge med sig. Så kan det vara lymfangit? Ringde vet., han var övertygad om det. Igår kväll var hon fortfarande lika tjock i benet, baddade på Fluvet o lade på bandage. Ska till apoteket idag o hämta mera.

Hon haltar inte direkt o verkar inte va spec öm, men såklart hindrar ett så svullet ben henne lite. Eller kan det va nåt annat? Svullnaden kom över en natt... Hon är "jämntjock" mellan has & kota, men lite mer svullen kring kotan (där muggen sitter).
Får se hur det ser ut ikväll :(

Tror ni det är lymfangit, eller nåt annat?

Sv: Lymfangit?

Det låter som en lymfangit. Har din häst feber? Är det verkligen Fluvet du baddar på!?!? Sist jag träffade på Fluvet var det en stark glukokortikoid i injektionsform.. Men tiderna kanske förändras!?

Hästen kan behöva behandlas med antiinflammatoriskt och ev penicillin. Jag tycker att din veterinär borde komma ut och ta sig en titt. Om inte annat så för att sätta in en korrekt behandling för mugg.

nej det kanske inte heter så! :confused:
vet. har skrivit ut det jag ska använda nu så

Det beror nog på muggen....

Låt vet ta ett bakterie prov så att du får rätt behandling. Alla sorters pencillin hjälper inte utan det måste vara det som tar den bakterien som orsakat muggen. Kan annars bli väldigt dyrt (tro mig jag vet)

Ja bakterieprov är ganska dyrt. Vet. tyckte inte det behövdes för han trodde verkligen det var muggen som orsakat svullnaden.
Är det virus hjälper ju inte penicillin över huvudtaget ja

hej jag tycker veterinären ska kolla hästen omgående utan dröjes mål
för att lindra hästens sjukdom och på följder,det kan bli dyrt i slut änden och en halt häst,som kanske inte går att göra något med.
så ring veterinären om gående. :banana: :bump: :love: :angel:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 430
Hästvård Tog in min häst från hagen igår och såg att han är svullen om sin kota på bakbenet. Troligtvis har han gjort något i hagen. Svullnaden...
Svar
9
· Visningar
3 142
Senast: Snowball
·
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: aramis
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 225
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka