Lymfangit?

F

Funfair

Hästen jag rider har blivit diagnostiserad lymfangit.
Är det någon som har mer erfarenhet än jag om just lymfangit?
Hur lång tid tog det innan svullnaden la sig? Innan ni kunde börja skritta igång hästen? Är det vanligt att lymfangiten kommer tillbaka?

Tacksam för svar!

Första gången min häst fick lymfangit fick hon behandlas av vet. Då hade jag varit borta och det hade hunnit gå såpass långt.
Stillastående gör att svullnaden ökar ännu mer. Så hagvistelse och skrittmotion är bra.
Den gången la sig svullnaden efter ca 5 dgr då hon var färdig behndlad och då kunde jag även rida som vanligt igen.

Sedan dess har hon fått början till lymfangit ett par ggr då jag ej upptäckt småsår förräns benet varit svullet. Men då har jag lagt jodopaxomslag på natten, i 2-3 nätter o sedan har svullnaden varit borta.
Gör alltid så nu, såfort hon har nått sår på benen, att jag lägger alsol/jodopax omslag på natten, så hinner det aldrig utvecklas till lymfangit.

Dom säger att har dom en gång haft det så får dom lättare att få det senare o på min häst stämmer det iaf...

Förra våren fick min häst lymfangit efter att ha gjort sig illa på ena frambenet. Jag gjorde rent såret på kvällen och la på en linda så det inte skulle komma in spån åså.
På morgonen när jag kom så var hennes knä så svullet att det såg ut som en fotboll. Det var inte roligt.
Min första tanke var: Inte lindade jäg så hårt?!?
Men men.. vi tog ut vet och så fick hon spruta i 10 dagar och ut å gå 15 min * 4 ggr dagen minst. Det tog väl 2 veckor innan det var mer eller mindre borta tror jag.
Men det var bara bra att hon rörde på sig...

Lycka till

Hästen skall om den inte är halt av nåt annat allvarligt sättas igång omgående om du frågar mig. Ut och gå, skritta, skritta, skritta först från marken men när ev hälta ger med sig uppsuttet om du hellre sitter på än går bredvid.

Kokopelli Mana

Tack för alla svar!
Just nu går hästen på bete dygnet runt och imorgon ska han börja skrittas. Jag hoppas att han blir bättre snart!
/frida

Min häst fick "plötsligt" väldigt ont o benet, kunde knappt belasta det. Vet. kände bara en mindre svullnad i det onda benet, något som gick ner snabbt efter behandling. Han fick hög feber som förvärrades av reaktion mot pencellininet, så vi fick byta. Inga problem efter det!

har en häst med kronisk lymfangit, fördelen är att han aldrig får stå still vid skada som vid hältor, han skall röra på sig, att släppa på bete räcker dock inte då dom inte rör sig så gärna när det stramar, så promenera på du, ju mer destu bättre :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur