Rotterö

Trådstartare
Vi ska kolla våran 1 årige hingst i morgon med veterinären
Han fick ett enkelt litet skrapsår på kotan.
Svullen och umm. Han haltar inget absolut inget. Han hoppar över diken springer som en galning. har studerat honom när vi suttit och druckit kaffe Ingen feber.
Nu har såret läkt ihop men svullnaden är kvar. UMM man får inte komma inärheten av hans ben. Vi har tvättat och haft
socatylpå hela tidn.
Men veternären trodde det kunde vara lymfangit.
NÅGON SOM VET hur det fungerar och hur de behandlar detta.
Lite kronglig för han är på hingst bete med 24 st hingstar 1 åringar. Man kan inte gå undan.
Det blir en bit att åka för att sköta om honom.
I morgon kl 15 skall vi kolla honom. :confused: :confused:

om det är lymfangit så ska såret tvättas å skötas, lindas om det behövs, röra på sig varje dag, promenader alltså. oftast säger man det att om hästen haft lymfangit i 1 månad så blir det kroniskt...

det var så min första häst dog:(

Va då dog ??
Min hingst är ute och springer på betet. Han rör sig hela tiden. Vi har inte kunnat linda honom på grund av riskerna när de går fritt på det viset. Han är på en Ö Bassholmen.
Vi får se vad vet säger i morgon. Gubben är ju bara 1 år fyllda 25 maj 04. Vi har medvetet väntat för han har varit så pigg. Så gick såret upp då försvann svullnaden. Då det läktsig igen kom svullnaden tillbaka. Han är svår att fixa med. Han är rädd om benet så man får inte komma nära. Känna på det går inte. Han som varit så duktig på just att lyfta hovar och verka. Men nu går det inte alls. Kanske är det oroligt med de andra hästarna som stör hela tiden.
Hoppas på ett posetivt svar av vet

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 398
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 200
Senast: trollmamma
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 675
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka