Lymfangit och dräktighet

Sv: Lymfangit och dräktighet

Japp de ska röra sej...men jag menade även om nätterna-att hon ska vara ute.Bättre en hage ute än att stå inne...dvs hellre en sjukhage ute än en box...om man nu är rädd om sina marker tex.

Tyvärr kan hon inte vara ute ensam. Blir alldeles förtvivlad om hon inte ser andra hästar :(

Åhh och ingen polare som kunde gå ute ihop med henne?...det är ju så skönt ute än.

Så synd...en gammal erfaren veterinär sa att utevistelse är guld värt vid lymfangit.Min böna blev ju mkt bättre trots sin kroniska lymfangit av att tex gå på lösdrift.

Önskar att jag hade vetat det jag vet nu för läänge sen...istället för låångt efteråt...när skadan redan var skedd.Problemet var att hon blev felmedicinerad med för lite pencillin av jourhavande veterinär...tyvärr kombinerat med lågt i tak i stallet(på den tiden)...vilket gjorde att bakterierna frodades mer.Fel stö i boxen med mera...hua listan kan göras lång!

Hur lite penicilin fick hon? Min har ordinerats 40 ml/dag. Är det normalt, eller har vet tagit hänsyn till fostret?

Hon var ju bara 6 månaders föl då=låg vikt...och hade av jourhavande veterinär fått 10 ml/dag enligt hans order...det gjorde att infektionen stannade upp men på tredje dagen blossade det upp igen i lavinfart!Tog ut min ordinarie veterinär som tog sej för pannan och sa att hon skulle ha MINST 15-20 ml...hellre närmre 20 än mindre.

40 ml låter lite på en fullvuxen häst...någon som vet hur mkt de bör ha?(tänker på kg hos min fölunge då kontra din vuxna märr liksom).Kanske är det med hänsyn till fölet?Men frågan är om det räcker...inte kul om det blir kroniskt...och inte kul att mista en bäbis heller....

Jag förstod inte att din häst var ett föl ;)

Vet pratade om att hålla medicindoserna nere med tanken på fostret. Men eftersom jag aldrig har behövt ge penicilin till min häst tidigare har jag ingen aning om vad som är normaldos. Min häst väger en närmare 600 kg nu.

Hon har också fått cortison, två tabletter igår och förrgår, en om dagen från idag och fyra dagar framåt. Har dom i stallet så jag har ingen aning om sort och dos, men vet sa att hon även skulle gett mera cortison om hon inte varit dräktig.

Jodå hon var föl bara när hon fick sin lymfangit...som övergick till kronisk lymfangit pga av felmedicineringen....alltså lever hon idag 7 år gammal med sin kroniska lymfangit-dock utan större problem (men man hade ju gärna varit utan den).

Jag hade nog ringt runt til olika veterinärer och frågat hur stor dos de hade rekommenderat till ett dräktigt sto på 600 kg...bara för att jämföra vad de säger.(Veterinärer vet ju alla bäst-konstigt nog-fast det kan skilja sej med doser som natt och dag ibland). :angel: ;)

*lånar knapp*

Mitt sto blev förra sommaren ståendes på klinik i över en vecka för septisk artrit (ledinfektion). De försökte först med 'fostervänliga' mediciner men då infektionen blossade upp på nytt efter ett par dagar så blev det till att sätta in hela det tunga artilleriet för att rädda stoet (fostret var naturligtvis sekundärt men de ville från början prova med något mildare antibiotika etc för att ge det så stor chans som möjligt).

Stoet var vid detta tillfälle ca 60 dygn gången.

Hade först utsatts för en enorm 'inre stress' då hon hade fruktansvärt ont hela tiden och inte kunde stödja på benet i över huvud taget osv osv. Sen stod hon alltså på det tyngsta de hade i medicinväg i över 1 vecka och sedan mildare antibiotika och smärtstillande ganska lång tid efter hemkomst (penovet och finadyne - det 'vanliga' alltså). Veterinärerna var ärliga och sade att risken att hon kastat var ganska stor, men det var jag redan införstådd med - var bara glad över att stoet var så mycket bättre.

Kollades sedan med UL innan vi lämnade kliniken och vi såg hjärtat ticka och på 90-dygnskollen så sparkade det lilla livet mot oss så det stod härliga till ;)

Sen, månaden senare, ådrog sig stoet lymfangit (runt dygn 120 alltså) och fick då antibiotika ånyo... Först Finadyne i ett par dagar men svarade inte på det utan fick sedan penovet :crazy: .

Den 4:e april i år födde hon ett stoföl med fightingspirit utan dess like :love: Den fölungen är hittills det friskaste föl jag stött på :p

De tål mer än vad man tror de små liven men sådant kan såklart aldrig garanteras. Tror dock inte att du behöver oroa dig alls!

Min veterinär undviker också cortison till dräktiga ston om möjligt. Svarar de dock inte på annat så är det ju inte mycket att göra.

Normaldosen på intramuskulär antibiotika är i alla fall runt 40 ml för ston mellan 550 - 600 kg.

Tack!

Då har hon i alla fall fått en normal dos!

Kul att höra att ditt sto fick en frisk fölis trots all medicinering :) Känns väldigt skönt att höra från någon annan som varit med om samma sak!

Min unghäst skadade sig förra året, illa.
Hon var jättedålig, och fick en dos penicillin, 40 ml, hon vägde då 425 kg som ettåring.
Tror iofs att hon fick en stark dos, nu hjälpte inte det så efter 5 dagar var vi på det igen, med penicillin 40 ml.
Men vi var tvugna att gå över till hippotrim senare.

Nu var ju hon självklart inte dräktig, men ett hum om dosen får du i alla fall.

Hur mår din häst, har svullnaden gett med sig?

Svullnaden mellan hasen och kotan har gått ner riktigt bra, men är inte borta helt. Hasspetsen såg ut som en tennisboll igår kväll :crazy: Men hon försöker i alla fall stödja på benet och kan vända sig i boxen!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
1 118
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 040
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2