Lymfangit och dräktighet

Görel

Trådstartare
Moderator
Mitt dräktiga sto (ca dygn 100) har antagligen fått lymfangit, jag väntar just nu på veterinären. Någon som vet hur fostret kan påverkas och hur stor kastningsrisken är?

Sv: Lymfangit och dräktighet

Ojdå, vet inte men hoppas din veterinär kommer fort så du får svar.

Har hon ett sticksår eller är det efter lastningen :crazy:

Görel skrev:
Mitt dräktiga sto (ca dygn 100) har antagligen fått lymfangit, jag väntar just nu på veterinären. Någon som vet hur fostret kan påverkas och hur stor kastningsrisken är?

tror inte det är nån fara för fostret, det skall ju ganska mycket till för att dom skall kasta när dom är så långt gångna

Min hade lymfangit två gånger under dräktigheten i vintras och behandlades med antibiotika i omgångar. Enligt vet. så var det ingen fara om än inte optimalt. Det man får hålla koll på är att de inte får feber.

Mitt sto fick lymfangit då hon var ca 90 dgr gången, behandlades med cortison spruta. Inga fara för fostret då det var så tidigt i dräktigheten sa vet och det gick bra.
Hon fölade nästa sommar. :)

Mitt svartvita hbl skäcksto hade ju kronisk lymfangit...men det var inga problem.

Vill du veta något specifikt om lymfangit får du gärna skicka PM.

Tack alla som svarat, nu känner jag mig lite lugnare!

Det var lymfangit, hon har injicerats med penicilin och finadyn, som enligt vet. inte var godkänt för dräktiga ston, men det fanns inget annat att ta till. Vet. sa också att man undviker cortison på dräktiga ston då man bl a använder det som abortmedel till kor. Lustigt att olika veterinären säger olika om cortisons påverkan på dräktiga ston. Mitt sto var även på klinik i tisdags och blev behandlad för hovledsinflammation (lymfangiten kommer av skrubbsår hon fick då hon gick omkull då vi skulle lasta henne på hemvägen från kliniken) och då undvek vet. att injicera med cortison i leden p g a att hon är dräktig :confused:

Det ska nog fixa sig ska du se, :)
Min märr hade lymfangit problem under nio års tid och lyckades med att tävla både svår fälttävlan, Msv hoppning och diverse andra komplicerade saker samt producera en sm-vinnare med denna åkomma så din stålberta :angel: ska nog fixa detta! :p

Tack :)

Jo, hon är ju en fighter... Därför blev jag så förvånad när hon inte ville gå på dom tre ben som funkade, det är väl pjoskigt att klaga på att man bara har tre ben att stödja på när vi klarar oss på två :p

Hon är i alla fall fortfarande dräktig efter tisdagens omkullgående! Alltid något positivt...

Mitt ena sto lyckades bli sparkad rätt illa på hasen samma dag som hon skulle in på 17-dagarskoll, vet skrev ut både pencilin och butta och sa att det var mkt värre för dräktigheten att hon skulle få en infektion än att medicinera, allt såg i alla fall bra ut på 30-dygns kollen, ska kolla igen på 90 dygn håller tummarna för att allt är fortsatt bra. Har beställt ett svart stoföl efter Rotspon till nästa år, men stoet verkar föredra att lämna bruna hingstföl...

Jag kommer precis hem från stallet och har stoppat i henne cortison efter veterinärens inrådan då svullnaden har stigit :cry: Det viktigaste för mig är förstås att hon blir frisk, men det skulle ju vara väldigt roligt om hon fick ett föl också...

Håller tummarna för din 90-dagars koll, och för att det åtminstone blir ett stoföl! ;)

Näe, vilken otur att det inte gav med sig med penicillinet, kan du få henne att gå eller står hon bara?

"håller tummarna"

Hon går om jag ber henne att gå. Det är svårt i starten, då får jag vifta med ett spö bakom rumpan på henne för att hon ska starta. Sen när vi väl är ute på vägen går hon självmant om än väldigt stappligt.

Tack för tummen :) Den kan säkert behövas :cry:

Men ååååååååh :cry: !

Vilket oflyt Görel! Jag hoppas verkligen att din vackra dam snart är på benen igen (alla 4 då alltså) och att hon ploppar ut den där superavkomman vi vet att hon bär på.

Kram från en fortfarande "festivaltrött" Kristel ;) .

Tack för tummen:) Håller tummarna för din dam också!! Hoppas att vi får varsitt lite stoföl till våren!!

Nu har jag varit hos tanten, och hon kan gå på benet, om än väldigt stappligt :bump: När jag skulle ta in henne från hagen för att promenera med henne försökte hon springa undan, men det kunde hon inte :D

Hon fick cortison igår kväll och idag, och skall även äta det under ytterligare ett par dagar. Någon som känner till fall där cortison orsakat kastning eller fosterskador?

Åh, så bra att hon är bättre, tänkte på en sak.
Kan du inte ringa seminstationen hon var på och fråga, de borde ju ha hört talas om liknande fall med cortison och finadyn.
Jag tänker att det måste ändå vara ganska vanligt.

Bra idé :idea:

Ordinationen ändrades eftersom hon trots allt svarade så bra på cortisonet och så dåligt på finadynen, så det blir enbart cortison!

Jag hade ställt hästen i en sjukhage ute...mkt mer bakerier i luften inomhus än utomhus.Tagit bort ALLT kraftfoder och bara gett hö...eftersom det påverkar lymfkörtlarnas aktivitet under läkningen.

Enligt vet ska hon gå i vanlig hage då hon ska röra på sig så mycket som möjligt, trots att hon är sprutad i hovleden fram. Kraftfoder får hon bara då jag ska lura i henne medicinen :p

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
1 118
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 040
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring