Lymfangit och dräktig

L

Love_energy

Min lilla prinsessa (fullblodet) som är dräktig i 9 månaden fick lymfom-svullnad alias Lymfangit i fredags. Hon började bli svullen på torsdagen så vi körde in henne till Helsingborgs djursjukhus där hon blev röntgad men dem hittade inget så hon fick diagnosen Lymfangit..

Hon har stått kvar sedan i fredags på antibiotika och har jodopax-omslag om nätterna samt att dem är ute och går med henne.
Dem har inte behövt ge henne lugnande eller smärtstillande för hon har uppfört sig, det kan ju skada fölet.

Vad jag vill med detta inlägget..jag är så rädd att mista fölet och/eller henne då hon är förstföderska. Samt att jag fick avliva min tvååring i somras samt hans mamma vid hans födsel, tragisk nog båda den 20 juni.. Nu är jag rädd att mista ännu en häst, och/eller kommande "häst"..

Nån med erfarenhet av Lymfangit? Jag har sett hästar som inte blivit behandlade och fått sk elefantben..:cry:

Jag har googlat lite på det samt sökt på agrias sida, och det låter hemskt:crazy:

Sv: Lymfangit och dräktig

Min häst svullnar alltid upp om hon får sår på benen, ibland blir det bara känning men enstaka ggr har det blivit feber och inflammerat. Hon har fått flera antibiotikakurer för lite olika saker under sin dräktighet och hon är nu snart i 9e månaden och hittills har allt gått bra.

Det är inte så allvarligt bara man tar ut vet. i tid, och det har du ju gjort. Min häst hade det i höstas och fick penecllin och var bra på en vecka.
Tycker det är lite konstigt att de behåller henne kvar där på sjukhuset? Är det för att hon är dräktig då kanske?

Hej!
Min älskling fick lymfangit i tis:(.. Hon iofs inte dräktig så hon har fått antibiotika och antiflamatoriskt, smärtstillande. Hennes svullnad börjar sakta försvinna lite nu. Så det tar lite tid innan jag såg något större resultat... Det behöver inte vara något farligt, nu är ju din häst under uppsikt oxå på kliniken. Det ska nog bli bra ska du se:banana:

Lymfangit beror på bakterier som kommit i i något litet sår eller dylikt som går uppåt till lymfkärlen. Så nu ska bara bakterierna dö:devil: så blir det bra:D

Lycka till med din häst håller tummarna!!

Det är inte så allvarligt bara man tar ut vet. i tid, och det har du ju gjort. Min häst hade det i höstas och fick penecllin och var bra på en vecka.
Tycker det är lite konstigt att de behåller henne kvar där på sjukhuset? Är det för att hon är dräktig då kanske?

Jag tror det är för att hon är dräktig, och det är skönt att ha henne ståendes på djursjukhuset under uppsikt. Det får kosta vad det kosta vill...

Hej!
Min älskling fick lymfangit i tis:(.. Hon iofs inte dräktig så hon har fått antibiotika och antiflamatoriskt, smärtstillande. Hennes svullnad börjar sakta försvinna lite nu. Så det tar lite tid innan jag såg något större resultat... Det behöver inte vara något farligt, nu är ju din häst under uppsikt oxå på kliniken. Det ska nog bli bra ska du se:banana:

Lymfangit beror på bakterier som kommit i i något litet sår eller dylikt som går uppåt till lymfkärlen. Så nu ska bara bakterierna dö:devil: så blir det bra:D

Lycka till med din häst håller tummarna!!

Min stumpa får ju inte smärtstillande pga dräktigheten men hon "verkar" inte ha nämnvärt ont, hon går runt i boxen och pillar och äter och verkar allmänt nöjd:)
Förhoppningavis kommer hon hem på onsdag, dem byttade veterinär i måndags så han vet inte riktigt hur hon såg ut innan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka