Lymfangit m.m.

palle

Trådstartare
Det var väl det jag visste att det inte "bara" skulle stanna vid en krossad sadelbom...

Nu har vår gamla Lipp fått lymfangit av dom envisaste muggsåren som ännu inte velat läka...

Hon har ju dom 2 senaste veckorna inte ridits utan bara gått i hagen och små korta promenader, efter omkullridningen...

Och tydligen så har det inte varit tillräckligt med motion för att hindra uppkomsten av lymfangit....

Så nu undrar jag om jag kan börja skritta henne som vi hade tänkt, trots att hon nu sprutas med antibiotika?

Alltså ingen hård motion utan bara lugn skritt på långa tyglar och titta "på fåglarna"....
Då jag har så svårt att gå pga min reumatism, vore det bättre om jag kunde sitta på henne....
Annars tror jag inte att min takt, en sköldpadda lunkar om mej, är tillräckligt...

Vad säger ni??

Sv: Lymfangit m.m.

När hästen där hemma fick lynfangit så sa veterinären till mig att jag skulle ge mig ut och skritta så mycket som möjligt, minst en timma. och gärna två gånger om dagen.. Så om jag var dig så skulle jag börja skritta ( självklart i hästens egna tempo )..
LYCKA TILL

min ponny fick lymfangit av ett rejält muggsår i karleden i somras (blev en stor spricka och såret täckte sig från ballarna upp till "där hovskägget växer" ut) och han fick både inlammationsdämpande och penevet (och salva lokalt till såret) och jag skulle inte rida honom sålänge han fick medicin.
han har dock väldigt stor hage, ca 5 hektar, och rörde på sig mkt själv.
ju mer han rörde sig gick svullnaden ner osv.
såret läkte inte förräns 3 veckor efter uppkomsten (började i en 50-örings storlek och på 4 dagar blev det så här stort, veterinären hade ingen aning om varför det gått så fort) och ca 1,5 vecka efter han slutat fått medicin.
när såret var så bra att det inte sprack upp av ridning, iaf ganska läkt började jag rida honom.

Har du inte fått något inflammationshämmande av veterinären oxå? Lymfangit kommer väl ändå inifrån, så du bör ju ge ngt för att få ner inflammationen. Hippotrin tror jag det hette som jag fick av vet. förra hösten när min häst fick lymfangit i ett ben (pga denna sablans mugg....) :smirk:

Jag lägger kortisonbandage när hästarna har mkt mugg, o jag gjorde det även när min fick lymfangit.
Jag tvättar först benet noga med ljummet vatten och grönsåpa, sen torkar torrt med handduk. Baddar på med kortisonvätska (injektion) på bomullstuss. Lägger ett par lager (löst) plastfolie, så det inte stramar åt för mkt runt benet, sen ett tjockt o jämnt lager bomull och en vanlig linda över. Sen får hästen stå med det över natten.

Jag tror absolut hästen mår bra av att röra sig så mkt som möjligt, i hage hela dan o gärna nån promenad/skrittrunda. Det bidrar ju oxå till att svullnaden går ner fortare!

Mugg är ett litet *helvete* :(

Idag när vi kom till satallet så gnäggade hon och sen åt hon sin extra ranson med betfor med god aptit..

Sen ställde sambon upp och gick en promenad med henne under ca 30 minuter.

Hon t.o.m. steppade lite när han gick mot stallet igen..

Dom andra hästarna var ute i hagarna..

Sen släppte vi ut henne tillsammans med dom andra i hagen..

Ska kolla vad det är mer än pc-G i det jag sprutar henne med...
Kommer ändå att ringa till vet igen i morgon, då jag behöver "pattesalva" m.m.
Ska då fråga honom om hur han ställer sej till att skriva ut kortisonlösning till utvärtes bruk..

mitt hemmaknep för mugg/rasp med lymfangit...

Vi har i alla år lagd jodopax-omslag runt benen på natten, och smörjt ordentligt på morgonen med helosan/idomin el motsvarande. Jodopax omslag kan man ha HÖGST tre nätter eftersom det torkar ut, men det tar effektivt död på alla mugg och rasp. Varav även lymfangiten försvunnit efter en behandling.Efter jodopaxomslagen har vi lindat dom med mjukgörande salva (lindor bara för att undvika att det kommer in ny skit).

Detta har fungerat på samtliga mina hästar utan att vi ens behövt kalla veterinär, hur rätt eller fel det är i princip vet jag inte. Urgammla knep man lär sig av gamla travgubbar ;)

för att undvika mugg kan man smörja in karleder en gång i veckan med olivolja (skitbra även för hovar). Men inte för ofta! Bara en gång i veckan. Eller bara kissa på hästens ben ;) men det är nog lättare för killar. (att pissa på hästens ben ska visst vara det bästa, har dock bara baddat muggsår med piss, aldrig direkt kissat på dom )...

Min vet tyckte att jodopaxomslag ska vi vänta med tills hennes antibiotikakur är slut.

Sen har jag inhandlat rapsolja istället för olivolja....
Jag är nämligen allergisk mot både sulfa, finns i Socatyl, och olivolja...
Men rapsolja fungerar jättebra på svårläkta sår med både staffar, streppar och svamp..har använt det på katt så jag VET att fungerar..;)

Men som jag svarade tidigare, jag ska höra med vet om kortisonlösning utvärtes...

rapsolja lär ju fungera lika bra...

vi har även fått streptocillin utskrivet för elakartade mugg/rasp sår efter betet, ska funka jättebra, vi behövde dock aldrig använda det, vi drog på jodopaxomslagen vi. Har även ett minne av nån som använde nelex, för att bränna bort infekterad hud, men det vet jag inte om jag tycker var så bra... men alla kör på sitt sätt... :)

Vi började först med att spruta Atamon på muggen..
Och muggen försvann helt och hållet på 2 ben..

Sen tog jag Streptcillin, och då försvann det på det 3e benet..

Men det 4e såg ut som om benet varit med i "Motorsågsmassakern".
Då fick vi Socatyl..

Och såren började äntligen läka *jippi*

Men innan alla såren läkt så kom ju då olyckan där hon halkade och hamnade på rygg halvvägs ner i ett dike....

Hon blev rätt "blåslagen" och allmänt öm i hela kroppen efteråt..
Och det har gjort att hon inte velat röra på sej så mycket dom senaste 2 veckorna...
Så att det blev lymfangit var ju inte så konstigt egentligen... :crazy:

Men nu har jag fått kortison som hon ska få i tablettform och Fucidinsalva som jag ska fortsätta att smörja såren med...
Fast jag är nog ändå inne på att jag ska smörja henne med Rapsolja i stället för Fucidinet... :confused:

Pigg är hon igen :banana:

Hon släpade matte runt den lilla skrittrundan..jag höll i yttersta biten av det lååånga grimskaftet och hon ångade på som ett lokomotiv i andra ändan... :banana:

Så på onsdag ska jag skritta ut på henne, ifall hon är lika pigg då som nu.. :banana:

Håller nu tummarna att det inte blir någon kronisk skada bara.... :crazy:

Nu har den gamla tanten blivit skrittad under ryttare för första gången sen olyckan...

Jisses, det var som att sitta på en tunna dynamit... :D

Hon är PIGG :banana: :banana: :banana:

Och hon kändes inte ett dugg halt heller... :bump: :bump: :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en månad sedan blev min häst troligtvis biten av en orm i hagen, för plötsligt var han 2 gradigt halt på HF när jag tog in...
Svar
18
· Visningar
5 872
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·
Ridning Har fått problem med min ena donna... För ca ett år sedan, i samband med att hon sattes igång efter sin mammaledighet, började hon få...
Svar
11
· Visningar
1 418
Senast: Nyrelski
·
Hästvård Vid förra skoningen för 6 v sedan märkte vi att hästen hade stora problem med att bli skodd. Han kunde mitt i allt tappa balansen och...
Svar
1
· Visningar
928
Senast: musen21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama