Lyfta på benen vid kratsning

Clabbe

Trådstartare
Jag är medryttare sen två månader på en pigg 24-åring, som har en gammal skada inne i ett av frambenen (minns inte vilket nu, men höger galopp har hon mycket svårare för än vänster, om det säger något).
Alltnog, de senaste gångerna jag ska kratsa höger fram så lyfter hon istället upp vänster fram och lutar sig mot mig. Jag får försöka lura henne att ta ett steg framåt så att hon lyfter vänster fram.
Vad kan det bero på?
Bångstyrighet?
Dominanslek?
Svårt att stödja på vänster fram?
Andra tips?

Ju mer jag trycker på bogen för att få henne att väga över, desto mer trycker hon tillbaks. Var ska man trycka?

Sv: Lyfta på benen vid kratsning

Kan ju vara så att hon har ont i det vänstra benet och helst inte vill stå på det.

Sv: Lyfta på benen vid kratsning

Jo, kan så vara. Kiropraktorn kommer dit snart, får se vad han hittar.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar