Lyfta hovarna

jis

Trådstartare
Jag har nyss köpt ett sto som inte blivit mycket hanterad eller riden. Hon har mest stått i hage hos tidigare ägare.

Jag har problem när jag ska lyfta hennes hovar. Hon lyfter men ska släppa ner hoven lika snabbt.
Hon är ett stort tungt kallblod så det är inte så lätt att hålla kvar hoven.
Jag har tränat en vecka nu med att berömma så fort hon lyfter hoven, men jag kommer inte längre än så.
Så fort jag försöker hålla kvar hoven uppe så trycker hon ner den.

Hur ska jag göra?

Fortsätt träna. En vecka är ju inte lång tid. Det här är något du behöver hålla på med morgon och kväll och hålla längre och längre stunder allt eftersom. Var lugn och försök förekomma henne så att det är du som släpper ner hoven innan hon försöker rycka den till sig.

Min valack som jag köpte i slutet av april förra året var hopplös med bakhovarna. Vi fick droga honom för att kunna sko honom på ett säkert sätt. Förrförra gången han skulle skos råkade jag misslyckas med att få gelen under tungan eftersom han ryckte upp huvudet precis när jag sprutade så det mesta kom ovanpå tungan så han gick inte ner alls så långt som han brukar. Det gick bra att sko honom ändå så denna gången valde vi att prova helt utan lugnande och nu gick det strålande! Det tog alltså drygt ett år innan han kunde skos utan lugnande och att kratsa hovarna har vi kunnat göra utan problem sedan i början på maj. Det tog alltså ett helt år innan det fungerade utan problem så det är bara att träna på och inte ge upp. Förmodligen kommer hon lära sig fortare eftersom det bara är att hon är dåligt hanterad. Min valack hade ett taskigt bagage och stod upptryckt i boxväggen, visade ögonvitorna och skakade första gången han fick syn på hovslagaren så det var tydligt att han hade råkat riktigt illa ut tidigare i sitt liv. Turligt nog har jag en väldigt duktig hovslagare som tar det lugnt och inte brusar upp och det har självklart gjort sitt till med. Nu senast när hovslagaren kom så brydde han sig inte alls utan fortsatte bara att äta av sitt hö tills det var hans tur.

Mitt sto ville inte heller lyfta bakhovarna när jag köpte henne och det berodde på att hon bara hade gått som sällskap det mesta tiden av sitt liv och aldrig hade lärt sig att lyfta. Det tog en månads ihärdigt tränande och sedan lyfte hon själv när jag närmade mig hoven. Eftersom jag pga funktionshinder har svårt att hålla uppe hoven så lärde jag henne att hålla upp hoven själv och det tog väl ytterligare någon vecka. Numera säger jag hov så lyfter hon och håller snällt upp hoven tills jag är klar. Om man däremot håller hårt i hennes ben som vissa gör som hjälper mig på mina dåliga dagar så börjar hon att rycka. Det är hon inte van vid och det tycker hon inte om och sto med en enorm integritet som hon är så visar hon det tydligt.

Usch ja jag har haft samma problem med min ardenner tjej. Och det är f*n inte lätt att hålla i hoven när dem beslutat sig för att ställa ner hoven igen eller rycka åt sig benet mm. Jag for ju iväg som en vante.
Försökte träna och träna, men jag orkade inte. Hon var för tung och så ville hon ju inte lyfta hoven heller. Så jag var ju helt svettig och andfådd efter att ha lyckats få hålla i hoven i 2 sekunder efter 10-15 min jobb att först få upp hoven.
Så jag gav upp.
Hade vi en erfaren ardennerägare (uppfödare) som är hovslagare som fick komma och verka henne. Även han hade lite problem med henne. Men han orkade ju hålla. Så till slut gav hon ju upp.
Och nu så har jag börjat lyfta hennes hovar efter jag varit ute och ridit. Då är hon trött och orkar liksom inte hålla på. Har gått jätte bra hittills.

Min första var en fyraårig kallblodstravare som inte ville lyfta hovarna. Jag löste det med att snabbt upp med en hov, dra ett par drag med kratsen och snabbt sätta ner, hade bitar av morötter i munnen så jag kunde snabbt spotta ut en och berömma henne varje gång. Hann jag inte klart lyfte jag hoven igen, drog ett par snabba krats och satte ner före henne, morotsbit och beröm innan jag lyfte igen. Allt eftersom så kunde jag hålla längre och längre och till sist lyfte hon självmant hovarna om hon trodde jag ville det och jag kunde även dra ner på morötterna till 0 sedan. :)

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 220
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 207
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA