Sv: lyfta hovar
Han är alltså regelbundet verkad och borde väl vara rätt van vid detta, men har stora bekymmer (mycket med balansen tror jag). Han är skygg om bakbenen, de har jag inte fått lyfta alls.
Att han är regelbundet verkad behöver tyvärr inte innebära att det går bra att lyfta benen

Verkning sker ändå relativt sällan och går ganska fort. Är det så att det blivit "slagsmål" då han verkats har du troligen en del av förklaringen där, till att han sparkar åt dig nu.
Bästa tipset jag kan ge, utifrån egen erfarenhet, är att börja försiktigt, men flera gånger om dagen om du har möjlighet. Stryk över bakdelen, ner mot skanken, så fort han lyfter benet och hotar eller sparkar slutar du (så du inte råkar illa ut) men så snart han ställer ner hoven i golvet igen fortsätter du stryka PÅ SAMMA NIVÅ på benet. Du måste vara där DIREKT han slutat sparka, för att visa att han kan sparka bäst han vill, det hjälper inte, för du är där och rör vid hans ben ändå! Upprepa det, utan att stryka längre ner på benet, tills han inte sparkar/hotar längre, DÅ går du vidare längre ner på benet, så långt du får innan han hotar/sparkar igen (Var försiktig bara!) sedan stanna på den nya nivån tills han inte protesterar längre, sedan fortsätt, tills du får stryka på och över hela benet och hoven.
När det går bra är det dags att få honom att lyfta på kommando, picka på kotan, på skenbenet, stryk lätt mothårs (uppåt på benet) eller något annat sätt som känns ok för dig, så fort han lyfter ÖSER du berömm över honom. Sparkar han börjar du bara om, tills han lyfter utan att sparka. Sedan fortsätter du med att få honom att lyfta och att du då håller kvar handen på benet. Ingen bestraffning behöver förekomma, bara tålamod och positiv förstärkning
Försök så gott du kan att hela tiden ha en avslappnad och lugn inställnng. Är du spänd eller står för långt ifrån kommer han bara att själv också bli spänd, och även misstänksam mot dig.
Gällande rep kring benet tror jag det är en mindre bra idé då det tyvärr kan leda till skador både på dig och hästen ifall han fastnar eller du inte hinner släppa. Även ett mjukt rep kan ställa till sådan skada om det snor sig eller han helt enkelt får panik om han känner att något snott sig runt benet. Detta är då sagt i aspekten attd et är en ung, oerfaren häst. En äldre häst reagerar i regel lugnare på något den inte gillar, medan en så pass ung och som du skriver, ohanterad, häst reagerar mer explosivt. De unga hästarna har inte lärt sig kommunicera med små tecken än, som vuxna hästar, varför det i regel smäller direkt med en ung häst medan en äldre visar sitt missnöje först, innan det smäller.
Hm, blev lite långt... Hoppas det ger dig något i alla fall

Lycka till!
// Mvh - J