Lyfta hovar

M

mala

Tidigt i våras hade min häst lindriga hålväggar och det behövdes grejas nästan varje dag för att det inte skulle bli värre. I början var det inte mer än lite irriterat att det skulle göras mer än att kratsa utan vi hällde jod på och pillade med tjärstoppning. Sen blev det allt mer irriterat och han började slå med framhovarna eller flytta sig.
Nu är det så illa att jag inte kan lyfta hovarna utan att ha hästen fastbunden och hästen vill helst smälla ner hovarna hela tiden. Bak är inga problem eftersom den inte hade hålväggar där. Är hästen inte bunden flyttar den sig så att jag inte ska komma åt att lyfta.
Hovslagaren har inga som helst problem utan hästen lyfter den hov hovslagaren pekar på. Alla ickehovslagare bråkar hästen med.
Hur ska jag bäst träna han på att lyfta lika lätt som innan hålväggarna? Så han slutar att slå och smälla med hovarna och slutar att flytta sig. Även om vi pillade med hovarna när det fanns hålväggar så hände inget obehagligt. Inget som gjorde ont och inget tvång utan vi berömde och kelade samtidigt som vi behandlade.

Sv: Lyfta hovar

först vill jag ge ett råd angående hålväggarna: Min kuse fick också hålväggar, jag hade inte honom hemma och tyvärr ledde en i vanliga fall ganska enkel bärrandsröta till hemska hålväggar som gjorde att vi fick åka till helsingborg, djursjukhuset.
Där sa de strängt nej till att pilla in något i hålväggarna. Det ska vara öppet och behandlas allra bäst med virkon-s 2-3 gånger per dag.

Till ditt "lyftproblem", är det så att du håller hans hov uppe länge kanske han känner obehag, eller är det så att han har ont av sina hålväggar (nu vet jag ju inte hur mycket det är?).

Du kanske kan ta lite i taget, släpp ner hoven i mellanåt, och variera mellan de olika hovarna. Alltså lyft bara små stunder och se till att det är du som låter hästen sätta ner hoven INNAN han får för sig att krångla.

En annan möjlighet kan ju va att det är så att hästen testar dig? med tanke på att han inte gör likandant med hovslagaren får man ju nästan utesluta att han gör så pga att han har ont eller känner obehag!? "korta lyft" kan nog va lösningen även i ett sånt fall.
lycka till, hoppas du får ordning med hålväggarna.
/Maria

Hålväggarna är nu borta. Min hovslagare, som är väldigt duktig och bla utbildar lärlingar, tyckte att vi kunde hålla det rent själva och han höll koll med jämna mellanrum så att det inte förvärrades. Och eftersom hålväggarna var så lindriga och ytliga har hästen inte haft det minsta ont av dem.
Jag tror inte heller att hästen har ont av att jag lyfter hovarna och jag lyfter varken för högt eller för länge. Han vill helt enkelt inte lyfta för att det är jobbigt och tråkigt och för att han kan komma undan. Och det är inte att hålla uppe som det protesteras mot utan när framhoven ska lyftas. Han lyfter rakt upp och slår sedan ner hoven eller också sätter ner den långt framför. Inne i boxen är det lättare för där har vi aldrig fixat med hålväggarna eftersom bädden kunde bösa av sig.

Han har alltså kommit på att det går att komma undan genom att smälla med hoven och då gör han det. :mad:

mala skrev:
Hålväggarna är nu borta. Min hovslagare, som är väldigt duktig och bla utbildar lärlingar, tyckte att vi kunde hålla det rent själva och han höll koll med jämna mellanrum så att det inte förvärrades. Och eftersom hålväggarna var så lindriga och ytliga har hästen inte haft det minsta ont av dem.
Jag tror inte heller att hästen har ont av att jag lyfter hovarna och jag lyfter varken för högt eller för länge. Han vill helt enkelt inte lyfta för att det är jobbigt och tråkigt och för att han kan komma undan. Och det är inte att hålla uppe som det protesteras mot utan när framhoven ska lyftas. Han lyfter rakt upp och slår sedan ner hoven eller också sätter ner den långt framför. Inne i boxen är det lättare för där har vi aldrig fixat med hålväggarna eftersom bädden kunde bösa av sig.

Han har alltså kommit på att det går att komma undan genom att smälla med hoven och då gör han det. :mad:

låter du honom komma undan med det då?

Nej men det är en kamp varje gång och så kan det inte fortsätta. Det känns som om det bara blir värre och jag har inte så många lösningar som fungerar.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter