Lyfta bakhovarna =döden

B

busen2299

Hej! Köpte för snart en månad sedan en sexåring som hade varit svår att lyfta frambenen på och jag fasade för detta. Nu är det så att frambenen går aldeles utbärkt att lyfta men bakbenen är =döden. Jag kan rykta, tvätta och kälmma på bakbenen utan tillstymmelse till rädsla men när det gäller att lyfta bakhovarna så slår han för glatta livet. Hoppas att det finns någon/några som har förslag. Lovar att jag ska prova de flesta förslagen, han skulle behöva verkas men hovslagaren kan ju inte komma så länge han inte släpper till bakhovarna.

Sv: Lyfta bakhovarna =döden

busen2299 skrev:
Hej! Köpte för snart en månad sedan en sexåring som hade varit svår att lyfta frambenen på och jag fasade för detta. Nu är det så att frambenen går aldeles utbärkt att lyfta men bakbenen är =döden. Jag kan rykta, tvätta och kälmma på bakbenen utan tillstymmelse till rädsla men när det gäller att lyfta bakhovarna så slår han för glatta livet. Hoppas att det finns någon/några som har förslag. Lovar att jag ska prova de flesta förslagen, han skulle behöva verkas men hovslagaren kan ju inte komma så länge han inte släpper till bakhovarna.

Hej prova med detta. Ladda fickorna med havre. Dig själv med tålamod. Gå långsamt fram och se till att ha hästen med dig och att den är avslappnad. Beröm med rösten och havre vid varje litet framsteg. Bestraffa aldrig! Gör hästen inte rätt så ge den inget beröm. Gå inte vidare för än hästen är helt med på noterna. Nöj dig i början med att du kanske bara får lyft benet en decimeter från golvet i två sekunder.

Det viktigaste är att du hinner släppa innan hästen tar till sig benet och överös med beröm. Tar hästen till sig benet så blir det inget beröm. Utöka succesivt tiden för hur länge du håller upp benet. Håll inte fast benet om den försöker dra det till sig. Hästen är alltid starkare än dig. Så länge du inte motiverar hästen att hålla uppe benet så kommer den inte att göra det. Motivet är beröm och havre.

Hästen kommer snart att förstå när den gör rätt eller fel. Detta sätt funkade bra på min unghäst. Från att ha varit fullkomligt omöjlig att lyfta bakhovarna på(han sparkade och levde rövare) till att det funkar hur bra som helst och alltihop tog en månad.

Mvh Ideaal

Är helt inne på denna linje också, med en häst om "anföll" maten man kom med, så fort man gick in i boxen, la öronen på nacken och hotade.
Fick honom att backa för mig varje gång jag kom in, berömde massor, med bara något enstaka steg i början +släppte ner höet fort som belöning.
Nu efter ett par månader, kan han backa undan flera steg automatiskt, och stå lugnt utan att sura, och få sin mat i lugn och ro (för matte iallafall) :)

Lösningen är ju lite beroende av VARFÖR hästen slår.

Låter ju som den tycker det är obehagligt att lyfta bakhovarna.
Mitt fullblod tyckte inte om att lyfta bak för hon hade dålig balans.
För att inte få mig en känga så lyfte jag benet med hjälp av ett grimskaft som jag la runt benet så jag slapp släppa benet så fort hon vevade utan kunde vänta några sekunder.
Ställde henne också mot en vägg så hon kunde känna stöd från den och efter mycket träning så är nu hennes balans mycket bättre och hon KAN lyfta utan att behöva vara ängslig för att trilla omkull.

Och självklart får man aldrig glömma berömmet!

På syrrans häst är det fadern (ja hästens pappa förstås;)) som gått igenom och är därför nästan ibland "farlig" att lyfta bakhovarna på.. Även sätta på skydd och sånt...Men det går alltid bra om hon är på humör :smirk:
Pappan har lämnat en hel del avkommor som är svåra med bakbenen..
Slår och kosparkar och har sej, inte alls lustigt...

Försök få hästen avslappnad iaf och se till att även du är det! Lycka till!

Har han kanske blivit rädd nån gång och tappat balansen?
Testa att ställa honom nära en vägg, stå nära nära honom. Luta dig mot honom så han måste ta bort tyngden och ge dig hoven. Beröm bara han har lyft lite och släpp ner och upprepa.
Vissa hästar kan man behöva putta till för att visa att det är skärpning och då menar jag ingen lätt putt utan en rejäl putt som dom ramlar åt sidan (tappar balansen om dom inte lyssnar på dig ju).
Eller som älgen skriver. Ta svansen mellan bakbenen och framför det bakbenet du ska ha upp sen står du och håller i svansen tills hsäten ger sig. Så gjorde hovslagaren med vår envisa lilla shettis vi hade på lån.

Tack så mycket för tipsen, ska prova det med svansen imorgon och se om det kan fungera. Har luskat lite i hans historia och fick reda på att en hovslagare har slagit honom som ett/tvååring.

Har haft precis samma problem med en häst som hovis också varit för tuff med. Hon hade dessutom trillat två gånger vid skoning för hon kunde inte hålla balansen när hon blev spänd.
Vi körde också med godis och små, små lyft som sedan blev högre och längre i tid och var dessutom två stycken: en som lyfte bakbenet och en som stod vid huvudet , klappade och gav en hästgodis så fort benet var stilla och hästen lät oss hålla i det.
Jag (som fick den något mindre tacksamma uppgiften att lyfta benen) hade hjälm på och i dag hade jag haft säkerhetsväst också.

Märkligt, pållen lyfte själv upp bakhovarna och höll dem stilla så att jag fick kratsa dem utan att jag behövde ta svansen framför. Jag tänkte i mitt stilla sinne att det säkerligen var en engångsföreteelse men samma sak hände idag. Något förvånad blev jag och funderade på om jag drömde. Utesluter dock inte att han aldrig mer kommer att bråka om bakhovarna.

INtressant att läsa... har lite bekymmer med min häst just bak också..... problemet är att han antingen inte lyfter alls eller drar upp benet så högt han bara kan komma... alltså ingen möjlighet att bara lyfta nån centimeter o sen berömma... förslag?

Hovslagare kan tyvärr ge dåliga erfarenheter.
Hade själv en hovslagare som gav min foderhäst en smäll med hammaren utan anledning för hon var rädd för honom. Slutade med att man knappt kunde hålla honom i stallet med hovslagaren för han kastade sig. Det löste vi med att börja vara ute och sko och verka för då gav man chansen att han kunde komma undan och inte var instängd.

Hej!
Vill bara meddela att han lyfter alla hovar och hovslagaren fick verka hovarna utan en enda protest. Jag är så stolt över min lilla pålle.

busen2299 skrev:

Om hästen är sex år så måste den ju ha blivit verkad förut. Alltså måste en hovslagare förut han kunnat lyfta bakbenen. Sparkande häst tyder på rädsla och antagligen är du lika rädd. Du kanske kan berätta om problemet för din hovslagare och fråga om h-n kan komma ut. En hovslagare har ju såpass mycket rutin att det som inte du kan göra kan h-n kanske göra. Kan vara värt ett försök. Att här ge dig råd att prova saker, kan var farligt för dig. Det handlar så mycket om känsla och hovslagaren kan kanske visa dig hur.

Hälsning Maja

Släng in en tråd under "hästvård", vet att det finns nån åkomma som gör det svårt för hästen att lyfta litegrann på bakhovarna, men är inte säker på vad det är mer exakt.

Är inte säker på att jag kommer ihåg rätt men; shivering är problem med nerver i ryggen, och gör att hästen har svårt att lyfta just bakhovarna. De brukar ändå kunna lyfta hovarna högt, och gå, det är när hästen står stilla som man märker av det. Misstänker att min gamla sköthäst hade det, då trodde jag bara att han inte ville, men när jag hörde att det fanns en sådan här sjukdom så var det en :idea:-upplevelse.

Känner igen detta. Har haft hem en del vuxna vilda hingstar och ston och frambenen brukar de lära sig ganska snart men bakbenen är en mindre kul historia, de når ju så långt när de vevar också.
Såhär har i alla fall jag gjort med enbart bra resultat.

Man vill ju inte gärna stå dubbelvikt med näsan i höjd med deras tassar så jag brukar börja med att sätta in en fot under kotan och smacka lite. De lyfter och vevar men ganska snart slutar de veva så att man kan hålla upp benet en stund med foten. Då brukar man kunna lyfta med handen runt skenbeket eller till och med hasen utan att de sparkar.
OM de fortsätter att veva men låter dig ta i benen så lägg ett långt grimskaft runt benet strax under kotan, backa undan ett steg och be hästen lyfta benet. Taskigt läge att han kan veva men inte träffar och inte kommer lös (man får vara följsam så att man inte tappar repet/grimskaftet) och när de slutar veva så kan man röra benet med en hand, smeka det lite. Snart har man bara repet att lyfta med men kan sedan hålla i hoven korta stunder. Sedan brukar det gå att lyfta normalt - de har helt enkelt insett att det inte är någon idé att veva med ebnet, de kommer ändå inte undan. Detta brukar ta någon vecka max att träna in. Ibland får man bakslag och de vill inte lyfta men då tar man fram repet igen och löser problemet enkelt och utan skaderisk!
Lycka till!

Om ni (Polly_Mulle, kem, Arwyn och Stopek) läser mitt svar #8, #10 och #13. Till Stopek vill jag säga att jag var inte rädd men hade respekt för bakhovarna, de är inte sköna att bli träffade av för det har jag blivit förr. Jag har förövrigt fött upp hästar i 15 år och har en del erfarenhet av hovslagares behandling av rädda hästar, både positiva men också negativa.

//Busen

Om du öht läser mitt svar så ser du att det inte ens var riktat till dig.

läste att det hade löst sig nu =) skönt.
Tänkte bara passa på att berätta om en ponny jag red åt ridskolan ett tag.. Han kom från en hästhandlare och hade redan då varit svår att lyfta bakbenen på (Han hade väääldigt långa hovar så hade nog inte lyckats verka heller..)
Hästhandlaren tog då ett rep och satte fast i nackstycket på grimman, satte fast andra änden av repet i bakhoven och lät honom stå så ett tag... :crazy:
Han tyckte att vi skulle fortsätta att göra så så att han lärde sig.... Ibland blir man mörkrädd... Vi köpte aldrig några hästar av honom mer, som ni säkert förstår...

I början kunde man inte borsta, känna eller sätta på benskydd bak.. men det gick över på en vecka.. Att lyfta däremot tog väldigt lång tid innan man ens fick tag i hoven.. Nu efter 3 år går det att lyfta någorlunda normalt..

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 811
Senast: BobberiBoo
·
M
Träning Hej! Skulle vilja tips från er som har haft hästar med RIKTIGT svåra problem med att lyfta bakbenen/sparkas och lyckats träna bort...
Svar
6
· Visningar
2 284
Senast: skuggi
·
Y
Träning När jag köpte min hingst var han inte alls hanterad (5 månader gammal) men han lärde sig snabbt att bli borstad, går i grimma och...
Svar
3
· Visningar
702
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama