Lyfta bakfötterna/bakdelsproblem på unghäst...

J

Jensan

Hej jag behöver lite råd och bollplank.
Jag har ett sto som är 3år. Jag har inte haft henne så länge (köpte henne i Juli i år). All hantering har gått jättebra, hon är en bussig häst som sällan bråkar eller "mopsar" sig. Jag tycker att hon verkar ha ett bra förtroende för mig.

Så nu till det nyss uppkomna problemet. Det har gått jättebra att lyfta alla fötter fram tills för några dagar sedan. Helt plötsligt vill hon inte lyfta på bakbenen. Hon "går undan", viftar till med hoven och ser "olycklig" ut. (inte bråkig, viftar inte irriterat med svansen, lägger inte öronen bakåt etc..) Hon haltar inte, men är märkbart stelare i steget. Det är ok att klämma, borsta och i övrigt hantera bakbenen.

Hon är lite över 170 i mkh, nätt kropp med låååånga ben. Så när det viftas så viftas det precis i huvudhöjd när jag böjer mig ner för att ta upp hoven (hjälp!).

Hon är i behov av att skos/verkas snart hon har inte varit skodd förut och jag vill helst undvika ev. trauma.

Har precis (sedan 2 veckor) börjat rida henne lite smått efter sommaren (skritt 10-20min, 2d/vecka, tömkörning skritt o lite trav20 min 1ggn/vecka) Jag tycker att hon allmännt verkar spänd i baken (gluteus) särskillt på höger sida.

Det ska tilläggas att det är min första unghäst.

Hur ska jag närma mig problemet?
Någon med erfarenhet av liknande problem?
Råd? Tips?

Sv: Lyfta bakfötterna/bakdelsproblem på unghäst...

Verkligen ingen???

Nu vet jag inte på vilket sätt din häst är stel i bak men det är inte så att hon hakar i bakknäna? Jag tänker på lättare patellaupphakning för då kan de få svårt att lyfta bakbenen eller i alla fall bli mer ovilliga att lyfta. Din häst är ju så att säga i rätt ålder för det och har väl förmodligen växt ganska fort. Är det länge sedan hon verkades?

Det är även möjligt att din lilla kikka gått in i växtperiod, hade en 2-åring som blev lite stel och styv när han växte, det bästa jag kunde göra för honom då va att ställa av helt och helt enkelt vänta ut honom tills han rörde sig normalt igen.

Hmm.. Jag har inte sett några tecken på patellaupphakning, men jag ska vara uppmärksam.

Vad det gäller tillväxtperiod, kanske - men mest kring magen *fniss*.

Jag fick lite panik och har ringt en equiterapeut som en kompis rekommenderade. Vi får väl se vad framtiden ger.

Tack ändå för svaren!

Det är nog bra med ET eller massör om hon verkar stel i musklerna. Annars om hästen plötsligt blir ovillig är ju veterinär en bra idé.

Under tiden så strunta i att lyfta alltför mycket, borsta, klappa, "umgås" med bakbenen och gör ingen sak utav det. Ibland kan de faktiskt komma i trotsålder då de totalt glömmer bort hur man gör/beter sig, men jag tror nog inte så är fallet här.

Är hon brunstig? En del ston blir lite kinkiga om bakdelen då

Nin

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 480
Senast: tara
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 598
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 787
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama