M
Monsterkyss
Någon som har tips på hur man får hästen att lyda bättre? Just nu har jag ett väldigt avslappnat förhållande till min medryttarhäst, och oftast lyder han mig. Men ibland respekterar han mig inte alls, går på mig, sticker när vi rider ut, kan plötsligt vända om och promenera tillbaka till stallet... Han bryr sig helt enkelt inte om mig ibland. Så vad kan man göra för att han ska lyda mig bättre? Vi har ju som sagt ett väldigt avslappnat förhållande till varandra, och därför vill jag inte ha respekt från honom genom att använda våld. Jag har bara visat att jag bestämmer, genom att alltid gå före honom när jag leder, när han går på mig får han backa några steg, han ska stanna när jag stannar, springa när jag springer, etc. Men finns det då fler saker vi kan göra för att utveckla vår relation? För såhär gör han inte med ägaren, så jag vet att han kan vara "snäll" eller vad man ska säga... Eller ska jag helt enkelt bara fortsätta träna det jag redan håller på med? Vill gärna att han ska se mig som ledare även när jag sitter på honom, och vet inte om det då hjälper om jag bara tränar lydnad från marken.