.:Lydnad och Kontakt:.

P

_-Puma-_

Hej Hej.
Skulle behöva mogna och vettiga svar :smirk:
Jag har en schäfer tik på 11 månader, den senaste tiden har
vi gått framåt med jätte kliv i den så kallade "utbildningen" av hunden.
Hon är en pärla i vissa situationer och andra en mindre pärla.
Mitt mål är att framför allt börja tävla i lydnad och även agillity(för skoj skull).
Men, ett stort problem, Chiila (hunden) ser mig alltid i ögonen om hon vill "fråga" om något, eller när jag ber henne om något.
Jag är väldigt noggran med att hon ska se mig i ögonen när jag vill ha något av henne och jag tilltalar henne inte om hon inte är uppmärksam på mig. Självklart kallar jag ju på henne för att få den uppmärksamheten.
Men här till problemet, när vi är ute och går vägrar hon se mig i ögonen, jag får ingen kontakt för 5 öre, och för att få den sånär minsta kontakten med henne, måste jag "busa upp" kontakten med henne. Visst visst, hunden ska förvänta sig något av än, men jag menar. Vi har hållt på så länge nu och höjt våran kunnighetsgrad något enormt. Chiila är en ofattbart smart hund och lär in nya saker utantill på högst 2 dar. Men inte detta.
Snälla ge mig vettiga tips.:confused:
2135155_large.jpg
 
Sv: .:Lydnad och Kontakt:.

När min RR-tik var i hennes ålder gick vi en kontakt och lydnadskurs, och ibörjan var hon mest begeistrad av de andra hundarna, och jag, jag skuttade och försökte få henne fokuserad på mig. Men då fick jag lära mig att vänta ut henne. Stå stilla, och dra dig sakta bakom henne med hängande koppel/lina, tills hon måste vända på huvudet för att inte tappa dig. Var tyst hela tiden. Så fort hon gör tillstymmelse till att titta beröm och lek om hon är mottaglig, ta med typ en kamptrasa eller pinne. Så fort hon tappar fokus, samma. Sedan när du är säker på att hon fattar vad du belönar, och hon oftast söker kontakt, så kan du gå in och korrigera när hon väljer att inte göra det.
Jag rekommenderar verkligen att jobba i lina ifall du inte har provat, min tik går mest lös, men just om man vill träna på något/träna bort något, och kunna belöna/korrigera snabbt. Hopps det funkar.
 
Sv: .:Lydnad och Kontakt:.

Först och främst: Väldigt söt flicka du har på bilden!

Sen tänkte jag bara hålla med om personen som skrev föregående inlägg: Vänta ut henne. Själv skulle jag inte säga eller göra så mycket, bara vänta stå helt stilla tills hon tittar och då berömma så mycket så att folk tycker man är galen. :smirk: Och det får liksom ta den tid det tar.

Tänk dig till exempel att ni stannar vid en väg, stående, och du vill gå vidare. Stå då kvar där och vänta tills hon tittar på dig. Du dska inte behöva fånga hennes uppmärksamhet; poängen är ju att det ska komma självmant. Beröm då massor, och hon kommer garanterat vilja göra det igen. Speciellt om berömmet nnehåller hennes favoritgodis eller leksak.:)
 
Sv: .:Lydnad och Kontakt:.

Jo, som jag skrev men försvann så var det en jättefin flicka på bilden!:d

Och sen tycker jag att du ska vänta ut henne. Gör inget, säg inget bara vänta tills hon tittar på dig (poängen är ju att hon ska vilja ta kontakt). Ge då tiotals med ton med beröm och gå vidare. Visst krävs det tålamod, men det funkar ju!:rofl:
 
Sv: .:Lydnad och Kontakt:.

Tackar för den fina komplimangen :)

Jo, det var rba tips, men om det är något hon vill så söker hon kontakt med mig.
Som att gå över gatan eller om hon vill göra något så "frågar" hon mig.
Men så fort vi börjar gå så finns hon i sin egna lilla värld.
Hon drar inte i kopplet utan går för det mesta vid min sida, men ajg vill att hon hela tiden skall söka kontakt med mig för att se så att jag är med henne och att förvissa sig om att jag inte vill något.
Eftersom att jag ska börja tävla lydnad med henne :/

Jag ahr ju fått tipset att hela tiden göra saker med henne på promenaderna så att hon förväntar sig att något kul ska hända. Men hon vill liksom inte. :/
 
Sv: .:Lydnad och Kontakt:.

Lär in ögonkontakt som ett eget moment, gärna med klicker. Hon ska kunna hålla kvar blicken i 60 sekunder. Sätt på ett kommando, xvis "kolla!". Använd dig sedan av detta för att påkalla hennes uppmärksamhet. Då har ni båda klara gränser, hon kan gå avslappnad och titta på allt annat tills du ger kommandot. Utmärkt att använda sig av i lydnadstävlingar, men då ska du lära in ett så tyst kommando att ingen mer än din hund hör det.
Om du förstärker detta ordentligt (därför klickern) kommer hon snart att tycka detta "moment" är jättekul, och själv ta initiativ. Precis på samma sätt som en hund tycker det är kul att xvis hoppa, om man gör det kul.

Tänk på att vissa hundar, och säkerligen många schäfrar, är "blyga", dvs har svårt för direkt ögonkontakt. Går att träna upp!
 
Sv: .:Lydnad och Kontakt:.

listener skrev:
Lär in ögonkontakt som ett eget moment, gärna med klicker. Hon ska kunna hålla kvar blicken i 60 sekunder. Sätt på ett kommando, xvis "kolla!". Använd dig sedan av detta för att påkalla hennes uppmärksamhet. Då har ni båda klara gränser, hon kan gå avslappnad och titta på allt annat tills du ger kommandot. Utmärkt att använda sig av i lydnadstävlingar, men då ska du lära in ett så tyst kommando att ingen mer än din hund hör det.
Om du förstärker detta ordentligt (därför klickern) kommer hon snart att tycka detta "moment" är jättekul, och själv ta initiativ. Precis på samma sätt som en hund tycker det är kul att xvis hoppa, om man gör det kul.

Tänk på att vissa hundar, och säkerligen många schäfrar, är "blyga", dvs har svårt för direkt ögonkontakt. Går att träna upp!


Vi har övat på "titta" som ett komando och det går helt bra, men så länge vi går så är det som att prata med en gråsten, och jag använder inte klicker så det vore jobbigt att börja göra det nu.
Men tack för tipset skall fortsätta med detta.
 
Sv: .:Lydnad och Kontakt:.

Som flera redan sagt: vänta ut henne och belöna massor när hon självmant tar kontakt. Belöna genast de första 20-30 gångerna och utöka sedan SAKTA tiden för hur länge hon ska ha kontakt under promenaden för att det ska komma någon belöning. Att ha ett fungerande kommando för kontakt är också bra, men jag föredrar själv att främst jobba med frivillig kontakt.

Jag tränar nu för första gången med klicker och är helfrälst! Och klicker är inte alls jobbigt att börja med! Om du vill veta mera så försök få tag på "Klickerträning för din hund" på biblioteket (antar att du inte vill köpa själv....) super bra bok! "Kontaktkontraktet" kan jag också tipsa om (inte klicker).
 

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 119
Senast: squarepants
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 007
Senast: Disen
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp