Lydighet - samband med hinderhöjd!

Cyllene

Trådstartare
Min unghäst är mycket kontrollerbar på lägre hinder, men när det blir högre så är det stört omöjligt att få "kontakt" med henne.

Problemen är inte innan hindren utan efter. Hon tar ju i för kung och fosterland och är så nöjd med sig själv att det tar ganska lång tid innan hon är nere på jorden igen och börjar lyssna på mig.

Detta har ju visat sig på tävlingar och träningar, men i fredags gjorde jag ett experiment. Vi har ett ridhus på 80 meter. I ena änden ställde jag upp tre studs och sen en oxer. Mitten av ridhuset delade jag av med små konor. Meningen var alltså att jag skulle försöka hinna samla henne och få henne kotrollerbar så jag kunde hålla mig på rätt sida konorna.

Det gick bra upp till ca 1,10. Därefter kunde jag inte låta bli att skratta. Hon är liksom i extas efter de stora sprången. Hon bara fladdrar iväg och jag NÅR henne liksom inte. Sista språnget låg oxern på ca 1,40 och då flög konerna och jag råkade rida på en dressyrtant som satt och red på andra halvan. :eek: Med andra ord en rätt rejält transportsträcka innan hon lyssnade på mig.

Har ni några tips? Är det bara att vänta ut henne och hoppas att det kommer med tiden? Att "sätta henne på arslet" och stanna henne ordentligt känns elakt när hon är så fullkomligt nöjd med sig själv! Samtidigt så handlar det ju om lydnad och säkerhet på banan. Det är ju inte lätt mellan två hinder när hon leker Superman och är odödlig... Ska tilläggas att hon överhoppar sig rätt rejält fortf också, så sprången är stora...

/C som kanske är för snäll ibland!?

Sv: Lydighet - samband med hinderhöjd!

Så lustigt! Jag har inte märkt så mycket av sådana tendenser hos mina hästar. Ibland kan det förstås vara svårare att få tillbaka hästen i balans efter ett stort språng, just för att det var ett stort språng och de kanske hamnar mer i framvikt än efter bara ett litet skutt. Men då finns det ju en anledning, jag har inte upplevt att de "firar" att det klarade det stora hindret... ;)

Tja, tips.... Vad händer om du fortsätter serien med ytterligare några hinder av mindre slag lämpligt antal språng efter det stora hindret? Backar hon av och koncentrerar sig på dem då? Annars är det väl bara att träna på så att hon tycker att åtminstone den höjden ni ska tävla på är "normal höjd". Funkar inte det händer så kanske matte trots allt måste bli lite strängare :)

Cyllene skrev:
Min unghäst är mycket kontrollerbar på lägre hinder, men när det blir högre så är det stört omöjligt att få "kontakt" med henne.

Problemen är inte innan hindren utan efter. Hon tar ju i för kung och fosterland och är så nöjd med sig själv att det tar ganska lång tid innan hon är nere på jorden igen och börjar lyssna på mig.

Detta har ju visat sig på tävlingar och träningar, men i fredags gjorde jag ett experiment. Vi har ett ridhus på 80 meter. I ena änden ställde jag upp tre studs och sen en oxer. Mitten av ridhuset delade jag av med små konor. Meningen var alltså att jag skulle försöka hinna samla henne och få henne kotrollerbar så jag kunde hålla mig på rätt sida konorna.

Det gick bra upp till ca 1,10. Därefter kunde jag inte låta bli att skratta. Hon är liksom i extas efter de stora sprången. Hon bara fladdrar iväg och jag NÅR henne liksom inte. Sista språnget låg oxern på ca 1,40 och då flög konerna och jag råkade rida på en dressyrtant som satt och red på andra halvan. :eek: Med andra ord en rätt rejält transportsträcka innan hon lyssnade på mig.

Har ni några tips? Är det bara att vänta ut henne och hoppas att det kommer med tiden? Att "sätta henne på arslet" och stanna henne ordentligt känns elakt när hon är så fullkomligt nöjd med sig själv! Samtidigt så handlar det ju om lydnad och säkerhet på banan. Det är ju inte lätt mellan två hinder när hon leker Superman och är odödlig... Ska tilläggas att hon överhoppar sig rätt rejält fortf också, så sprången är stora...

/C som kanske är för snäll ibland!?

jag tror det är en styrkegrej från hästens sida. hon ramlar ur balans och springer i stället. om det vore min häst skulle jag inte hoppa så höga hinder utan träna mer styrketräning ett tag.

sedan kan det också vara så att du omedvetet "slänger i väg" henne för att hindret har blivit större.

Jo, det är nog en styrkegrej och det var enda språnget hon fått hoppa så högt. På träning ligger vi på 1,10-1,20 och på tävling 1-1,10.

Jag tror inte jag "slänger iväg henne", det känns liksom som om det sitter i huvudet på henne lite - plus saom sagt var balansen och att hon använder så mycket kraft över hindret att det tar ett tag för henne att samla sig igen ...

Varför hoppa 1.40 med en unghäst om det är problem med lydnaden? :confused: . Våra unghästar får hoppa lägre hinder tills lydnaden tillåter att vi höjer. Naturligtvis får de lite större språng ibland, men då är det serier som gäller. Om den rusar när hindren blir högre så kanske det tyder på att den inte är redo.

Hur gammal är hästen?

mvh/
Daniel

Läs det jag skrev en gång till... :)

Jag har inga som helst problem med lydnaden. Hon är väldigt kontrollerbar och jättelydig på marken. Det jag upptäckt är dock att när hon tar större språng (över hoppar sig rejält ibland på tävling fortf tex) så blir hon sprallig bakom. Hon rusar inte innan...

Hon är 5 år och tävlas 1 m - 1,10 vilket borde anses rätt så normalt. Hon är väl förberedd och har i stort sett varit felfri alla rundor hittills. Hemma hoppas aldrig högre än en meter (lydnad tränas alltid med alla hästar på låga hinder) men nån gång på träning (ca 1 gång/månad) hoppar vi bana den höjden vi tävlar på.

Det som hände nu var att jag hoppade en serie (för att hon behöver gymnastikhoppningen) och jag höjde så mycket en gång. Serien hjälper henne med avstånden så det var inga problem. Däremot så sprallar hon och blir okoncentrerad efteråt när det blir större och det var väl ungefär det jag ville kolla...

Jag är nöjd med de tips/svar jag fått.

Det är intressant att höra att andra inte kännt av samma sak (jag har inte heller gjort den på några andra unghästar) och jag får mig en tankeställare vad gäller min egen balans. Jag ska hoppa lite högre hinder på de äldre hästarna och se om det är jag som "trycker på"... Men jag tror inte det, det borde resultera i nedslag om man alltid gjorde det...

Men det är ju alltid bra att granska sig själv en extra gång.

Tack för era tankar. Det är lite konstigt att det kryllar av "dressyrproffs" på forumet som alla kan allt om formen osv osv. Men det är sällan man får några som svarar på hoppfrågor - annat än om höjder och avstånd! :D

Jo, en sak till.

Jag kan ju inte TRÄNA på detta eftersom det bara visar sig på högre hinder eller på tävling när hon är tittig och extra försiktig. (Är det en farlig oxer så kan hon lätt hoppa 50 cm för högt - och då blir det ju stora språng).

Det innebär att detta är något som antagligen får komma med tiden samtidigt som jag får jobba på kontrollen bakom så gott det går ändå...

Men ni som vet hennes historia vet ju att jag inte direkt har bråttom med henne. Det känns som ett lotteri varje dag hon är frisk. :)

/C

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka