Lyckliga mig!

Rea

Trådstartare
Köpte för en tid sedan en rockard av ett tyskt märke "GERA" eller "GEFA" som var väldigt trevlig. Dock upplevde jag det som om trycket på däckeln blev för stort och har utav den anledningen lagt ned "projekt körning" i väntan på att en lösning skulle ploppa upp :D.
Igår började jag med att montera av hjulen som sitter på bilaxel, trumbromsad :love:, och ser då att den bult jag trott var till "ingen nytta" i själva verket gör att jag kan flytta hela kuskbocken fram eller bak!
Kanon tyckte jag och sen drabbades jag av hjärnsläpp...1 eller 2 hack bak??? För visst måste kuskbocken bak för att skackeltrycket ska minska? Eller tänker jag helt fel nu i min iver över att ÄNTLIGEN kunna sätta fart på hästen ifråga? Tömkörning och slandragning i all ära, men det kan inte mäta sig mot att "glida fram" i vagn bakom en fin häst :love:. Hoppas att det kommer att funka bra för ridningen ligger på hyllan låååååååååååååång tid framöver, sabbat knäna och fått ridförbud i väntan på utredning :devil:.
Har någon av er här erfarenhet av Geras rockard?
Tips och trix att tänka på?

Vill du ha mindre tyngd i skacklarna, så ska du flytta tyngdpunkten bakåt, alltså flytta bak kuskbocken. Tänk bara på att den inte ska bli så lätt i skacklarna att de drar uppåt av sig själva. Då kan hästen få skav. Ett par kg, upp till ca 6-8 kg i skacklarna är ingen fara att ha.

Tack! Jag har gett mig i kast med "Projekt Helrenovera rostigt underrede" och flytt av kuskbock är noterad. Vet du var man kan hitta info om hur man plockar isär bromsarna, skulle tro att det skulle vara lägligt. Maken ser förtvivlad ut när jag inviger honom i planerna :rofl:, men ÅKA det vill han :bump:...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka