Lyckat ridpass!

Linda.B

Trådstartare
Under tiden jag hade lille Grunur på lösdrift blev det tyvärr inte mycket ridning, då man inte var där varje dag. Nu har han bott i sitt nya stall en månad och i går (Söndag) red vi vårt första ridpass på två månader.

Då han bara är fyra år har vi tagit det ganska lugnt & försiktigt med ridningen. Innan han flyttades på lösdrift stog vi ett stall som var mer travinriktat - Dåligt med ridmöjligheter och endast en liten sandvolt som var alldeles för djup - Helt värdelöst att kunna rida vettigt i! Hästen bara grisepassa för att sedan falla in i galopp. Blev aldrig någon vettig ridning pga den djupa sanden.

Men där vi nu står finns en rejäl upplyst paddock med kanon underlag - Och i går kväll tog vi en tur där inne! Vi skrittade fram en bra stund och gjorde lite lösgörande övningar & småvolter. Sedan ville jag resta att trava honom - De första stapplande stegen grisepassade han - Sedan föll han in i en helt underbar trav och kändes hur balanserad som helst! Vi kunde trava varv efter varv - Det bara flöt på!

Trots att det tog i att blåsa kraftigt & hästarna i hagarna runt omkring var spralliga var han fullt koncentrerad. Vilken skillnad det var att få rida honom i en riktig paddock - Där han "får plats" att röra sig fullt ut.

En onödig tråd - Men jag vart så stolt över hästen och ridpasset - Han imponerar mig varje dag! //Linda
 
Sv: Lyckat ridpass!

En onödig tråd - Men jag vart så stolt över hästen och ridpasset - Han imponerar mig varje dag! //Linda

De tenderar göra det unghästarna- imponera på oss alltså.

Visst är det härligt att jobba med ambitiösa intresserade unghästar!?
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 627
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 378
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 503
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp