Lyckas med böjprov?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Annki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 625
Sv: Lyckas med böjprov?

Mina tips är att du, som tidigare nämts i tråden värmer upp hästen så att den är mjuk i kroppen. En äldre häst tar längre tid att värma upp och kan se stel och ut om den inte värms upp ordentligt. Mitt andra tips är att du stretchar benen försiktigt dagarna innan och övningsböjer lederna. Inte hårt men bara lyft benen och rör dem lite uppåt och åt sidorna. Gamla hästar kan få lite stumma ligament och muskler och om veterinären i fråga skulle ta i lite väl hårt på börprovet så kan ju faktiskt ömma ligament och muskler ge utslag. Stretching, massage och rörelseövningar är förövrigt väldigt nyttiga saker att göra för att hålla en äldre häst fräsch och mjuk så länge man inte tar i för hårt...

Lycka till!

Sv: Lyckas med böjprov?

Reservationer finns väl alltid kvar om jag inte minns fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 438
Senast: Lavinia
·
Hästvård Behöver lite tips och idéer från er. Har ett femårigt halvblod som i slutet av aug klev in en stor sten i höger fram sko. Jag fick...
Svar
15
· Visningar
3 030
Senast: Breccia_
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 075
Senast: Starstedt
·
Trav Det här blir säkert ett långt inlägg men kanske finns det någon här som har nån idé eller tips eller helt enkelt kan pusha mig att ge...
Svar
15
· Visningar
2 565
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka