Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
fundersam skrev:Jag kan komma med ett argument som säger som följande, du har ingen aning om vad du får för typ av häst om du kastar på en fjording på ett russ eller en NF. Engelska fullblod, arabiska fullblod och angloaraber funkar att använda på de flesta raser men alla andra raser är inte riktigt lika "idiotsäkra" att användas i korsningsavel. Ex. så skulle man kunna ha en fullblodshingst att betäcka en travare, en nordsvensk, en arab, ett russ och en fjording och kanske få fram fem ganska hyggliga hästar med olika användninsområden, men vad händer som man tar en ardenner och betäcker med dessa fem typer av hästar?
För att påvisa att alla korsningar inte är lämpliga att genomföra. Ganska hyggliga hästar är för mig hästar som många kan ha nytta av, kanske inte Malin B-J skulle kunna ha någon nytta av dem i Världscupen men merparten av de svenska ryttare är inte på den nivån och behöver därmed enbart dessa så kallade hyggliga hästar = hästar med bra huvud, lämplig exteriör, gångarter och hoppförmåga.Ex. så skulle man kunna ha en fullblodshingst att betäcka en travare, en nordsvensk, en arab, ett russ och en fjording och kanske få fram fem ganska hyggliga hästar med olika användninsområden, men vad händer som man tar en ardenner och betäcker med dessa fem typer av hästar?
fundersam skrev:Jag tror inte på att använda sig av en grövre häst, som fjordingen trots allt är, i korsningar med NF och russ som i vissa blodslinjer även de uppvisar rejäl grovhet. Små hästar rids oftast av små barn och barn har redan ofta nog svårt att få till det med grova renrasiga ponnier och därför tycker jag inte det är värt att chansa med en fjording/russ korsning etc. Fullblod/arab/angloarab och i viss mån även welsh mountain är alla erkänt goda förädlare och därför enligt mig bra mycket mer lämpade för denna typ av verksamhet.
Om du sedan läste lite bättre vad jag skrev i mitt förra inlägg om hyggliga hästar så var det taget ur ett exempel som löd som följande För att påvisa att alla korsningar inte är lämpliga att genomföra. Ganska hyggliga hästar är för mig hästar som många kan ha nytta av, kanske inte Malin B-J skulle kunna ha någon nytta av dem i Världscupen men merparten av de svenska ryttare är inte på den nivån och behöver därmed enbart dessa så kallade hyggliga hästar = hästar med bra huvud, lämplig exteriör, gångarter och hoppförmåga.
BeastieBabe skrev:så.. hur många lyckade fjordkornsingar har du sett, har de vart trevliga/duktiga?
och de misslyckade, hur har dom sett ut? har dom överlevt ÖHT eller fått tas bort tidigt pga exteriöra fel?
mycket skit får jag ta för de här, men när man kan förädla alla möjliga raser med arabblod bör man kunna lägga in mer bruks"förädling" med fjordingblod..
men säg emot mig med exempel med fjordingar som DU vet, inte korsningar med ardenner, nordsvensk, percheron, tinker, shire m.fl utan med FJORDING!
Mvh Maria
BeastieBabe skrev:Hejsan!
har du bilder utlagda på nätet på din fjordkorsning Silver? isf har jag kanske sett dom när jag surfat runt och tittar på fjordkorsningar och fjordingar
Språklektion 1A, ordet hygglig betyder trevlig alternativt ganska bra. Utgå från det och läs om mitt inlägg igen så ska du se att du får en helt annan betydelse på det Annars tycker jag nog att formuleringen kadaverskräp var rätt kuloch "ganska hyggliga hästar" är för mig "dom duger att promenadrida på".. BRA hästar däremot är hästar som går bra som familjehästar, på ridskola och på många tävlingsbanor.. dvs allroundhästar..
mm okai.. vad användes den tredje hästen till? den som gick sönder.. var det pga att hästen var felbyggd exteriört eller arbetades den fel?Olinda skrev:Jag har träffat tre, 1 fjording/fullblod, gick LA hoppning D-ponny, 2 Fjording/någon annan ponnyras, hoppade hus tills hon hamnade i fel hnder, sen hoppade hon inget C-ponny, 3 fjording/halvblod, modell grovt halvblod, färg fjording, mycket tungriden och gick sönder totalt.