lyckade VS misslyckade fjordkorsningar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
Sv: lyckade VS misslyckade fjordkorsningar

Jag hade en fjordingkorsning efter den Silver.
Min gick LA hoppning, LA dressyr o Lätt Fälttävlan.. inte illa!

jag hade hand om en fantastisk variant fjordkorsning för nåt år sen....
har tyvärr ingen aning om vad hon var korsad med.. gissningsvis hbl.. hon var size stor d-ponny typ....
helt fantastiskt steg, ganska lätt i kroppen, inte sådär tung som vissa fjordingar kan vara (misstolka inte nu älskar rasen fjording)... men för övrigt såg hon ut som en fjording.. förutom en yttepyttestjärn...
hade gått msv dressyr och grejer :)

Da jeg gikk i rideskole som liten, var det en fjordingkrysning der som var på halvblodsstørrelse, og som hadde vært blant de beste hestene i landet på sin tid. Den startet blant annet Nordisk!

Den var faktisk importert fra Danmark, og jeg vet ikke mer om bakgrunnen enn at den var halvt fjording. Den må ha blitt født for rundt 40 år siden, for den var +/ - 20 da jeg kjente den. Den lignet en 20 centimeter for høy fjording av edel type, men litt rødere i fargen og med ål fra øre til hale, dog uten den hvite fargen i man og hale.

Hesten fikk masse oppmerksomhet, den var jo en sjeldenhet. Jeg vet at det ble satt i gang et avlsprosjekt for å forsøke å lage flere slike, men det ga ikke resultater. Denne var nok et unikum.

Den var altså rideskolehest da jeg kjente den, men hadde en skade i det ene beinet som gjorde at den haltet i perioder. Den fikset ikke å ikke jobbe, og kunne finne på å bryte seg ut av paddocken for å bli med på timer. Det var et rørende syn. Dette gamle, halte arbeidsjernet som ville så gjerne, som stod der uten rytter og ventet på tur til å galoppere og hoppe alt ettersom. Han kunne alle regler.

Beinet hans kranglet og kranglet, og et stille pensjonistliv nektet han seg selv. Så derfor skulle han til slutt få slippe. Det har vel aldri vært så mange i stallen som den dagen han dro til slakt, men han selv enset det knapt. Han var børstet og børstet til han skinte, og hengeren stod parkert foran døren. Han var helt sikker på at han endelig skulle på stevne igjen, og hoppet inn i hengeren i et kjempebyks.

Snipp, snapp, snute. Da han snudde seg og knegget opprømt langt borte i svingen, var ikke et øye tørt. Han het Palo og var helt spesiell.

Har sett två arab/fjording korsningar. Den ena var ridskoleponny och den andra användes som avelssto i ridponnyaveln. Svårt att säga nåt om deras kapacitet.

fundersam skrev:
Jag kan komma med ett argument som säger som följande, du har ingen aning om vad du får för typ av häst om du kastar på en fjording på ett russ eller en NF. Engelska fullblod, arabiska fullblod och angloaraber funkar att använda på de flesta raser men alla andra raser är inte riktigt lika "idiotsäkra" att användas i korsningsavel. Ex. så skulle man kunna ha en fullblodshingst att betäcka en travare, en nordsvensk, en arab, ett russ och en fjording och kanske få fram fem ganska hyggliga hästar med olika användninsområden, men vad händer som man tar en ardenner och betäcker med dessa fem typer av hästar?

är det alltså erkänt att fjord korsat med russ eller NF blir sämre än om man korsar med erkända föräldlare såsom fullblod, angloarab och arabiskt fullblod? NF korsas ofta vad jag har märkt, och det med goda resultat.. samma med russ har jag sett flera sådanan korsniningar utan att ha något att anmärka på..
nu var det inte tal om en ardenner som är en genuin brukshäst utan fjording som är både bruks, kör och ridhäst.. mixar man helt hejvilt mellan bruks- och showhästar kan det självklart gå fel..

gillar inte riktigt att du säger att man "kanske får fram fem ganska hyggliga hästar" som är korsningar.. det låter som att du säger att 25% av korsningarna duger till hobbyridning och resten inte duger till något alls..

Jag tror inte på att använda sig av en grövre häst, som fjordingen trots allt är, i korsningar med NF och russ som i vissa blodslinjer även de uppvisar rejäl grovhet. Små hästar rids oftast av små barn och barn har redan ofta nog svårt att få till det med grova renrasiga ponnier och därför tycker jag inte det är värt att chansa med en fjording/russ korsning etc. Fullblod/arab/angloarab och i viss mån även welsh mountain är alla erkänt goda förädlare och därför enligt mig bra mycket mer lämpade för denna typ av verksamhet.

Om du sedan läste lite bättre vad jag skrev i mitt förra inlägg om hyggliga hästar så var det taget ur ett exempel som löd som följande
Ex. så skulle man kunna ha en fullblodshingst att betäcka en travare, en nordsvensk, en arab, ett russ och en fjording och kanske få fram fem ganska hyggliga hästar med olika användninsområden, men vad händer som man tar en ardenner och betäcker med dessa fem typer av hästar?
För att påvisa att alla korsningar inte är lämpliga att genomföra. Ganska hyggliga hästar är för mig hästar som många kan ha nytta av, kanske inte Malin B-J skulle kunna ha någon nytta av dem i Världscupen men merparten av de svenska ryttare är inte på den nivån och behöver därmed enbart dessa så kallade hyggliga hästar = hästar med bra huvud, lämplig exteriör, gångarter och hoppförmåga.

Jag har en fjord/hbl korsning! Han är verkligen super, går att tävla med och är super att rida ut på, inte lika stirrig och tittig som alla andra renrasiga hbl.

Alla halvblod är ju inte tittiga och stirriga! Vad är det för sorts generalisering. Jag har träffat många halvblod som du skulle kunna släppa en bomb bakom utan att dom knappt ens viftar på öronen :smirk:

Mä! Han är ju rätt långsam också :angel: Vad säger du om fullbloden då? är de också tittiga? Men vems häst var det som inte rörde ett öra mot de som krossade sten utanför stallet i över 90 decibel :angel: ;) :D

fundersam skrev:
Jag tror inte på att använda sig av en grövre häst, som fjordingen trots allt är, i korsningar med NF och russ som i vissa blodslinjer även de uppvisar rejäl grovhet. Små hästar rids oftast av små barn och barn har redan ofta nog svårt att få till det med grova renrasiga ponnier och därför tycker jag inte det är värt att chansa med en fjording/russ korsning etc. Fullblod/arab/angloarab och i viss mån även welsh mountain är alla erkänt goda förädlare och därför enligt mig bra mycket mer lämpade för denna typ av verksamhet.

Om du sedan läste lite bättre vad jag skrev i mitt förra inlägg om hyggliga hästar så var det taget ur ett exempel som löd som följande För att påvisa att alla korsningar inte är lämpliga att genomföra. Ganska hyggliga hästar är för mig hästar som många kan ha nytta av, kanske inte Malin B-J skulle kunna ha någon nytta av dem i Världscupen men merparten av de svenska ryttare är inte på den nivån och behöver därmed enbart dessa så kallade hyggliga hästar = hästar med bra huvud, lämplig exteriör, gångarter och hoppförmåga.

ja ditt citat lyder exakt "Ex. så skulle man kunna ha en fullblodshingst att betäcka en travare, en nordsvensk, en arab, ett russ och en fjording och kanske få fram fem ganska hyggliga hästar med olika användninsområden"

och "ganska hyggliga hästar" är för mig "dom duger att promenadrida på".. BRA hästar däremot är hästar som går bra som familjehästar, på ridskola och på många tävlingsbanor.. dvs allroundhästar..

förresten vad kallar du hästar som "duger att skritta i skogen på" när "hyggliga" är bra trevliga lämpliga ridhästar, kallar du dom för "kadaverskräp" eller?

och tack, WM är bra alternativ på mindre ponnies att korsa med.. just att jag sa "Russ, NF, Halvblod, Fullblod, Arab" var att få lite olika storleksordning på dem.. men russ känns ändå bra då jag känner två russfjordingar som båda är väldigt fina i exteriören och humöret.. dom har dock lätt för att lägga på sig :)
men man kanske kör på WM, Arabiskt fullblod och Fullblod för att få 3 storlekar.. c-ponny, d-ponny och storhäst, räcker gott och väl..

och det finns små vuxna :) t.ex jag rider c-ponny och jag är inte ett litet barn, samt att fjorddelen av hästen gör att den blir mer viktbärande och robust.. det bör inte vara något problem för ungar om de har nån vuxen i närheten jämt..

Hejsan!
har du bilder utlagda på nätet på din fjordkorsning Silver? isf har jag kanske sett dom när jag surfat runt och tittar på fjordkorsningar och fjordingar :)

Min kompis har en lyckad fjordkorsning, dock inte så mycket fjording, hon är e: silver (korsn. halvblod/fjording, har hoppat EM i hoppning) U: connemara.. Hon är ganska gammal nu, 22, men har i sin ungdom tävlat SM i hoppning..

Men din polle håller alltid på att snurra annars, backar ut i vägen å sånt! Långsam?? hehe inte i galoppen! Å vem va först till betet igår?!

BeastieBabe skrev:
så.. hur många lyckade fjordkornsingar har du sett, har de vart trevliga/duktiga?
och de misslyckade, hur har dom sett ut? har dom överlevt ÖHT eller fått tas bort tidigt pga exteriöra fel?

mycket skit får jag ta för de här, men när man kan förädla alla möjliga raser med arabblod bör man kunna lägga in mer bruks"förädling" med fjordingblod..

men säg emot mig med exempel med fjordingar som DU vet, inte korsningar med ardenner, nordsvensk, percheron, tinker, shire m.fl utan med FJORDING!

Mvh Maria

Jag har träffat tre, 1 fjording/fullblod, gick LA hoppning D-ponny, 2 Fjording/någon annan ponnyras, hoppade hus tills hon hamnade i fel hnder, sen hoppade hon inget C-ponny, 3 fjording/halvblod, modell grovt halvblod, färg fjording, mycket tungriden och gick sönder totalt.

BeastieBabe skrev:
Hejsan!
har du bilder utlagda på nätet på din fjordkorsning Silver? isf har jag kanske sett dom när jag surfat runt och tittar på fjordkorsningar och fjordingar :)

Han finns med i min senaste bildtråd på gnägg om du vill se.

Alltid? Det va rinnan du ens kände mig, efter att hon nästan blev påkörd av en buss.

och "ganska hyggliga hästar" är för mig "dom duger att promenadrida på".. BRA hästar däremot är hästar som går bra som familjehästar, på ridskola och på många tävlingsbanor.. dvs allroundhästar..
Språklektion 1A, ordet hygglig betyder trevlig alternativt ganska bra. Utgå från det och läs om mitt inlägg igen så ska du se att du får en helt annan betydelse på det ;) Annars tycker jag nog att formuleringen kadaverskräp var rätt kul :p

Olinda skrev:
Jag har träffat tre, 1 fjording/fullblod, gick LA hoppning D-ponny, 2 Fjording/någon annan ponnyras, hoppade hus tills hon hamnade i fel hnder, sen hoppade hon inget C-ponny, 3 fjording/halvblod, modell grovt halvblod, färg fjording, mycket tungriden och gick sönder totalt.
mm okai.. vad användes den tredje hästen till? den som gick sönder.. var det pga att hästen var felbyggd exteriört eller arbetades den fel?
det finns juh många rena halvblod som är lite grövre som rids rätt men inte klarar av påfrestningen med hoppning och att ridas ur form ens litegrann i traven..

jao, när du säger att det är så du menar så låter det rätt.. men ändå så uppfattar jag det såsom jag läste det :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka