lyckade VS misslyckade fjordkorsningar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
B

BeastieBabe

så.. hur många lyckade fjordkornsingar har du sett, har de vart trevliga/duktiga?
och de misslyckade, hur har dom sett ut? har dom överlevt ÖHT eller fått tas bort tidigt pga exteriöra fel?

mycket skit får jag ta för de här, men när man kan förädla alla möjliga raser med arabblod bör man kunna lägga in mer bruks"förädling" med fjordingblod..

men säg emot mig med exempel med fjordingar som DU vet, inte korsningar med ardenner, nordsvensk, percheron, tinker, shire m.fl utan med FJORDING!

Mvh Maria

Sv: lyckade VS misslyckade fjordkorsningar

Vet en ridskolehäst som är korsning fjord/halvblod. Den ser ut som en vanlig häst. Ingen stjärna eller snygging på något sätt men helt normal. Kanske 155 cm stor och mörkt svettfux.

/C

Men jag fattar inte alls vart du vill komma!! :eek:

Vill du förädla fjordhästen med arabblod, eller vill du förädla någon annan häst med fjordblod??

Inget låter riktigt klokt enligt mig! :)

Vi har haft en liten fjordingkorsning på våran klubb som tävlat som B-Ponny. tror det år arab eller nåt som som det är korsad med. Det svåra med en har varit att den ser ut som en liten fjording men är i tempramentet som ett fullblod eller en arab. Lite tung i kroppen och kanske inte världens bästa gång men har med bra ridning och träning blivit fin och vunnit massa tävlingar och DM för B-ponnier.Den hoppar bra också.

Den tror jag faktiskt jag sett, när jag tävlade ponny. Den är ju jättefin, jag blev mycket imponerad!

fanns en häst på våran ridskola som var fjording/halvblod. Han var en D-ponny som gilla mat! Hans pappa var Silver som oxå var en Fjord/halvblod. Silver tävlade ända upp till EM-nivå i fälttävlan!

BeastieBabe skrev:
så.. hur många lyckade fjordkornsingar har du sett, har de vart trevliga/duktiga?

Mvh Maria

har hjälp till med inridning av en 4-årig korsning mellan fjording och welsh, helmysig! lagom stor ponny va nog c tror jag, inte tjock inte smäcker lagom helt enkelt. proportionellt byggd! lugn i temperamentet! lättlärd! skulle nog funka som både hopp, dressyr eller körponny. viktbärande tror jag me.
Väldigt söt!!! :love:

I stallet där jag hade min ponny som liten så fanns en fjording/welsh.

Jag kan nog helt ärligt säga att det var den mest fula ponny jag någonsin stött på. Den var ca 135 cm, hade fjordingkropp på tunna ben, nästan ingen svansväxt alls.
Den var dessutom en ren plåga att hantera, dryg och sur. Mycket svårriden och ovillig till arbete, den ville helst kasta av den som satt på ryggen och äta gräs.

Ponnyn vart däremot ganska gammal har jag för mig, när den flyttade var den över 20 år och sen vete 17 vad som hände med den.

Vi hade också samtidigt en ren fjording i stallet, en av D-ponny size. Denna var en riktig klippa, hoppade som bara den och tävlade hyfsade klasser.(LA) Så jag måste nog säga att jag föredrar fjordingen som den är.. utan blandning av annat i.

Jag har stött på några fjordkorsningar, de flesta av dem kände jag på 80-talet.

Fjording/halvblod, fjording/fullblod, Fjording/New Forest - fanns på en ridskola jag red på. Bra, viktbärande lektionshästar runt 155 cm. Fullblodskorsningen var en riktigt snygg häst!

Fjording/russ - B-ponny som var en klippa i lätta (ev. msv) hoppklasser i bl.a. ponnyallsvenskan. Ett annat exemplar av samma korsning var inte lika bra.

Fjording/arab - min första ridlägerhäst. Ingen av favorithästarna i mitt liv direkt...det är däremot min andra ridlägerhäst som var en tvättäkta fjording.

Sen har jag stött på några fjordkorsningar som påstods vara äkta vara. Vilket de INTE var...En var fjording/ardenner och blev en bra körhäst.

Men summa summarum: jag ser ingen mening med att korsa fjordhästar eftersom korsningen knappast fyller någon tom nisch? Vill man ha något lite större och ädlare än en riktig fjording så finns ju andra raser. Vill man ha något mindre finns det viktbärande ponnyer.

Indy

Jag har känt en korsning fjording/islänning. Han var fjordingfärgad skäck och bedårande söt och snäll. Han blev drygt 30 år.

Ska det nu bli samma diskution här som om travkorsningar??? :eek:
Varför korsa in en annan ras i en bra bruksras.
Fjordhästen är ju så allsidig, min dotter tävlade ett ungsto i unghästklasser upp till LA utan problem, och hon löshoppade 140 enkelt!!!
Numera är hon fjordmästare i körning...
Låt fjordhästar vara det dom är allra bäst på - fjordhästar!!! :idea:

Jag har väl inte kommit med någon åsikt om fjordkorsningar :confused:

Jag svarade bara på frågan och berättade om söte Attila som jag tyckte mycket om en gång i tiden!

Känner en korsning fjording/kallblodstravare. Ser ut som en kallblodstravare, fast han är brunblack.
Är en trevlig skogshäst, om än något tuff i psyket. Har en mycket bra skritt, men de andra gångarterna är inte lika bra.

jag känner en fjordkorsning som inte var planerad för fem öre.
Han är ganska lågställd, rektangulär och har en tendens att lägga på sig. Men han lär väl vara över 25 nu iallafall och då skall man kanske vara tacksam för att alla tänder sitter kvar! :)
Vad jag vet har han gjort allt möjligt i sitt liv, varit privat och ridskoleponny. Tävlat och gått och skrotat.
Ok gångarter, men han är en sådan där häst som man antingen älskar eller hatar.

Görel skrev:
Jag har väl inte kommit med någon åsikt om fjordkorsningar :confused:

Jag svarade bara på frågan och berättade om söte Attila som jag tyckte mycket om en gång i tiden!

Det var absolut inte pekat till dig, Görel!!! Utan bar en åsikt slängd ut i rymden... ;)
Som du säkert redan insett så är jag inte jättelycklig över all "oplanerad" avel, vilka raser, föräldradjur det än gäller!!!

Då är jag med!

Jag håller med dig till 100%!
Hörde härom dagen om en korsning varmblodstravare/PRE :eek:
Personligen anser jag att om man vill ha en annan typ av häst än det sto man har ska man köpa en häst med de egenskaper man önskar istället för att försöka korsa fram en själv!

Ja, meningen var att istället för det som hände i en tidigare tråd (dvs att 1-3 väldigt dåliga kallblodskorsningar lytes fram och fick representera kallblodskorsningar i allmänhet)
men som det ser ut nu så verkar fjordkorsningar inte vara så hatade som det verkade i den tråden..

MITT tycke är att fjordfärgen är UNDERBAR och fjordingar oftast har ett mycket bra temperament, dock är de ofta inte speciellt stora, men har bra benstomme, något som jag tycker kan förbättras hos en del andra raser..
visst säger alla "färgen spelar ingen roll" men om man kan få välja till den så bör man väl få kunna göra det tycker jag.. dom som inte gillar det kan juh skaffa en renrasig häst.. eller renrasig och renrasig, säg det halvblod som INTE har fullblod eller arab i sig :smirk:

BeastieBabe SKA skaffa sig en fin fjordhingst och ha ston av raserna Russ, NF, Halvblod och Fullblod och få fina avkommor.. för änsålänge har jag enbart hört att folk "bara inte tycker om det" och inga riktiga arguyment varför man inte ska få korsa fjording med andra raser..
och det är inte för att korsa in något i fjordingaveln utan för att få fram trevliga och vackra korsningar som jag bara älskar!

Jag kan komma med ett argument som säger som följande, du har ingen aning om vad du får för typ av häst om du kastar på en fjording på ett russ eller en NF. Engelska fullblod, arabiska fullblod och angloaraber funkar att använda på de flesta raser men alla andra raser är inte riktigt lika "idiotsäkra" att användas i korsningsavel. Ex. så skulle man kunna ha en fullblodshingst att betäcka en travare, en nordsvensk, en arab, ett russ och en fjording och kanske få fram fem ganska hyggliga hästar med olika användninsområden, men vad händer som man tar en ardenner och betäcker med dessa fem typer av hästar? Jag är inte en av förespråkarna som är helt emot korsningsavel men man måste ju ändå använda sig av sitt sunda förnuft ibland oxå. Vill du absolut korsa dina fjordingar använd dig då av de redan erkänt kända förädlarna inom hästeriet dvs de tre fullblodsraserna.

Jag har träffat på ett par fjordkorsningar - en var D-ponny och väldigt fjordinglik. Han lär ha hoppat mycket bra.
Den andra var en B-ponny av fjordningmodell som hade gått på ridskola och nu var nybörjarhäst till en liten tjej.
Tyvärr vet jag inte vad någon av dessa var korsade med - den lilla skulle jag chansa på shetland eller möjjligtvis russ pga storleken.

fundersam skrev:
Jag kan komma med ett argument som säger som följande, du har ingen aning om vad du får för typ av häst om du kastar på en fjording på ett russ eller en NF. Engelska fullblod, arabiska fullblod och angloaraber funkar att använda på de flesta raser men alla andra raser är inte riktigt lika "idiotsäkra" att användas i korsningsavel. Ex. så skulle man kunna ha en fullblodshingst att betäcka en travare, en nordsvensk, en arab, ett russ och en fjording och kanske få fram fem ganska hyggliga hästar med olika användninsområden, men vad händer som man tar en ardenner och betäcker med dessa fem typer av hästar? Jag är inte en av förespråkarna som är helt emot korsningsavel men man måste ju ändå använda sig av sitt sunda förnuft ibland oxå. Vill du absolut korsa dina fjordingar använd dig då av de redan erkänt kända förädlarna inom hästeriet dvs de tre fullblodsraserna.
På ridkolan i närheten fanns under många år en korsning med Fjordingpappa och ett sto som var russXshetland, en *gul* C-ponny, hon kom till ridskolan som 3åring (på den tiden var det inte så noga) och pensionerades som 21 åring, aldrig halt, eller sjuk, perfekt barnponny. Hur många med *gröna papper* klarar det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka