luzern sorter

Sv: luzern sorter

Gå in o titta på www.krafft.nu så hittar du alla de olika... Kraffts olika kraftfoderpellets har inget med lusern att göra!
Men de säljer även LUSERN - se under "grovfoder".

lundborg skrev:
:bow: ok, då kan jag alltså ge pållen det nuvarande kraftfodret och höet och bara "öka" grovfodergivan med luzern...
det var det jag ville veta.. alltså om man skulle ta bort annat kraftfoder eller ej ;)

tack alla!!:bow:

Fast då kanske hästen blir tjock? Den kommer ju få en massa extra energi OCH protein. Om den är i bra hull på det den får nu så skulle jag ta bort halva kraftfodergivan åtminstone, när jag börjar med lusern.
Men det beror också på hur MYCKET lusern du tänkte ge?

pållen håller på att tunna ur,sätter inga muskler och tappar hullet. så mina misstankar är dåligt med protein i höet...
så tanken var att ta en mindre giva lusern nu och gradvis öka den och sen minska det andra fodret lite grann.
målet är att skippa allt annat krafftfoder senare och bara ge färdigfoder så man slipper det där duttandet av allting.
(man e ju bekväm) :angel:

för tyvärr är inte de andra i stallet intresserade av att analysera höet.. och jag vill ju inte servera en analys till dom

lundborg skrev:
jo, jag förstod att jag skulle få ett sådant svar om analys el ej.
men det var de olika luzernsorterna jag är nyfiken på.
om det räknas som grovfoder samt vilka som är havre fria

Jag menade inte så. Jag reagerade på att du skrev att du ville ha balans i foderstaten. Är det vad du är ute efter så är det enklare om du har analys...

Glimfeather skrev:
Jag menade inte så. Jag reagerade på att du skrev att du ville ha balans i foderstaten. Är det vad du är ute efter så är det enklare om du har analys...
det är lugnt;) förstod det...

ja, nu ser han finare ut iallafall efter nästan 2 månader med lusern. han får nu 1½kg och det har hjälpt bra:bump:

Hoppar in lite fint här.
Jag ger min ena häst lusern hack. Green po*er. Alla som jag känner (nästan) ger ju lusern för att få upp sina hästar i hull. Kan någon vänlig själ förklara varför det finns i LIGHT då?

wambeziuppstlld.jpg

wuppstlld.jpg

så här ser pållen ut nu, MYCKET rundare över rumpa och ryggen ;)

För att sent omsider svara på din fråga i ditt inlägg 1.

Ja vissa lusernprodukter innehåller oatinol som framställs ur havre. Det står då på påsen. HH

åke skrev:
Hoppar in lite fint här.
Jag ger min ena häst lusern hack. Green po*er. Alla som jag känner (nästan) ger ju lusern för att få upp sina hästar i hull. Kan någon vänlig själ förklara varför det finns i LIGHT då?
Förklara kan jag inte men väl citera ur Green P*wers lilla häfte:
"Green Power Lucerne Light: Hackad lucern, gräs och gräsfröhalm med tillsats av olja och melass. Lågt protein- och högt energiinnehåll. Lämpligt till alla typer av vuxna hästar."

Det skiljer sig ju i innehåll då det vanliga lucernet bara innehåller lucern och melass. Skillnaden i energi är ju inte så himla stor, skiljer bara 1,4 Mj medans smbrp skiljer 34. Har också svårt att se användningsområdet, man använder ju oftast lucern för att förstärka ett hö som är lågt i protein och då vill man ju ha så högt värde som möjligt...
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Sara75
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka