luzern i stället för hö?

M

munson

Ja kan man ge luzern i stället för hö, till exempel sista fodringen på kvällen? jag tycker att höet är så torrt och min häst hostar ibland bara för att det dammar så förskräckligtt.
Om man nu kan det, i så fall hu rmycket är ett kilo lusern jämfört med hö? Om hästen brukar få 2,5 kilo hö på kvällen hur mycket lusernhack ska man ge då?

Sv: luzern i stället för hö?

Lusernhacket är lika torrt som hö om inte torrare. Dammigt hö är oftast mögligt. Men det går absolut bra att ge lusern istället för hö. Hur mycket man ska ersätta varje kilo hö med beror på vad höet innehåller, men ts-halten är ungefär densamma i lusernhack och hö så på ts-basis blir det ungefär lika många kilo.

Om jag vore du , skulle jag om höet är dammigt vara väldigt varsam då det kan vara mögligt. Så frågan är ju om höet har tillräckligt god hygienisk kvalité för att du ska fodra med det överhuvudtaget?

Annars rekommenderas att du försöker hitta ett bättre hö eller hösilage i första hand. Men visst kan du ge lusern, hackat strå kan man ge ganska mycket av (läs rekommendationer på Kraffts hemsida) , men hur mycket du ska ge beror ju på vad du har för häst och vad den har för behov.

Om höt dammar så förskräckligt hade jag nog inte fodrat med det alls, försök få tag på nytt hö/silage. Visst kan du fodra med lusern men det blir onödigt dyrt

Jag ger lusern till mina hästar på kvällen för att de ska hålla sitt hull.
Jag ger dom 7-8 kg hö och 1,5 kg lusern.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Min häst (SWB 12 år) blev i höstas sjuk (tarminflammation följt av svår Streptotrikos) och är nu efter väldigt många om och men på...
Svar
9
· Visningar
2 800
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka