Lustigt betetende hos ny ponny

skjona

Trådstartare
Vår relativt nyinskaffade ponny har en del konstigheter för sej som vi aldrig sett hos några av våra hästar innan.Han blev importerad från Irland precis innan vi köpte honom och han verkar så barnslig på något sätt.

Först och främst verkar han vara mycket buffligare än vad våra hästar varit innan,men på något vis är det som om han testar bara typ "går det så går det",som att det inte är riktigt på allvar.
Exempelvis kan han ibland stå utanför sin box när man mockar och se skitsur ut,ja riktigt farlig faktiskt, med öronen tätt strukna bakåt.
Om man då säger till honom lite strängt att han ska sticka därifrån och sluta göra sura miner,ser han bara lite ertappad ut och lommar iväg.

Han är jättesnäll att hantera,ta av och på täcke,tvätta småsår och står alltid blickstilla då man sadlar och tränsar och ska sitta upp,men annars är han väldigt rastlös att stå uppbunden,han biter och leker med grimskaftet och allt som sitter löst,skrapar med fötterna,leker med sadelgjorden när man spänner den.
När han står uppbunden brukar han lägga upp framhovarna på staketet framför och ansa kastanjerna på sej själv!Jag har då aldrig sett något liknande......
Jag vet inte riktigt om han är ouppfostrad,yngre än vad vi trodde eller bara lite dum?
 
Sv: Lustigt betetende hos ny ponny

Ännu en konstighet han hittat på ;alldeles nyss ringde min dotter och berättade att han virat upp 30 meter slang från en slangvinda,han roar sej med allt:)
Nu vet jag ,han kanske varit en cirkushäst på irland......
 
Sv: Lustigt betetende hos ny ponny

Jag tycker snarare att det låter som en riktigt smart häst. Ni får nog se till att hålla honom ordentligt sysselsatt så att han inte börjas sysselsätta sig med oönskade saker.
 
Sv: Lustigt betetende hos ny ponny

Min ena ponny är sådär, hon har haft en trist uppväxt där hon som unghäst, under många år, stod ensam. Hon är smart och blir lätt uttråkad så det är ett svar för hennes del, men jag tror också det är ett resultat av hennes uppväxt. Nu går hon på lösdrift och det passar henne bra. På box fick hon leksaker vilket uppskattades.

Även på lösdrift är hon en pålle med idéer. Gnager, buttar, knyter upp knutar och grejar, men hon är mycket trevligare att ha o göra med.
 
Sv: Lustigt betetende hos ny ponny

Kanske har ni båda något tips på lite ofarliga leksaker eller aktiviteter för honom ute i hagen på dagarna?Sällskap i hagen har han ju som tur är i alla fall,även om de inte är så leksugna precis........
En aktivitetsboll har vi testat som han inte fattade hur den funkade däremot gjorde halvblodstoet det direkt,men för honom var den kanske inte tillräckligt intressant.
 
Sv: Lustigt betetende hos ny ponny

Har ni kollat så åldern stämmer? Så ni inte står där med en 2-3-åring som ni tror är 6-8 år?
 
Sv: Lustigt betetende hos ny ponny

Håller med! Kan vara värt att kolla upp åldern. Har själv träffat på importponnys som inte haft sin rätta ålder i "sina" papper.

/V
 
Sv: Lustigt betetende hos ny ponny

Ja,han har ju pass där det står att han är 7 år,men jag tror snarare han är yngre.... tänderna har kollats av kunnig person som tror att han är mellan 5och 7.
Vet ni något annat sätt att åldersbestämma på?Han har tävlat på Irland 1.10 klasser och har samlat på sej lite poäng så jätteung borde han inte kunna vara,ser inte ut så i kroppen heller.
 
Sv: Lustigt betetende hos ny ponny

*KL*
Inte behöver det vara en unghäst.
Min tant ("tråkigt halvblod") har också sånt för sig. Pillar och "mular" på allt hon kommer åt, svårt att stå still, stulit plånbok ur bakficka på byxor, jagar (eller snarare förföljer) möss/hundar/katter som kommer i närheten när hon är lös bland annat. Står dock alltid blickstilla så fort hon insett att man ska ut och arbeta. Hon har alltid varit sån och vet mycket väl vad hon får eller inte får göra men känns ibland som att hon inte riktigt kan låta bli. Till exempel drar hon gärna i kläderna på folk hon inte känner och sen backar fort och ser oerhört oskyldig ut. Extra kul tycker hon det är om hon får tag i nån elastiskt rem, då drar hon ut så långt hon kan och släpper sen och man kan verkligen se hur roligt hon tyckte det var.

Hästen är nu 11 år och fortfarande likadan även om hon nu faktiskt kan stå still när man säger åt henne och är mycket väluppfostrad men med "lite myror i benen". Är en oerhört intelligent häst som bland annat roat sig med att lära sig öppna boxdörrar och lyssna om elen i hagen är på eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Lustigt betetende hos ny ponny

Hade en kbl travare förut som också var sådär, lekte med allt han kom åt.
Drog in allt han kom åt i boxen, bar grejer i hagen och var allmänt sprallig:D
 
Sv: Lustigt betetende hos ny ponny

Tack för alla svar:)Ja,vi får väl bara acceptera att han är en lite annorlunda ponny.
 
Sv: Lustigt betetende hos ny ponny

Vi har en ponny i stallet som är precis likadan! Smart till tusen och har en massa "konstigheter" för sig som man aldrig har sett tidigare hos någon häst, fast man har hållit på nu i över 20 år med dem. Är nog bara att ta till vara på egenheterna och kanske utveckla dem till olika trix istället om man vill ;)
 
Sv: Lustigt betetende hos ny ponny

Vet inte om du är intresserad av Parelli ;) Men det låter som en typist "Left Brained" häst...
Jag har en själv, de är oftast väldigt smarta, blir lätt uttråkade och gillar att hitta på saker, de anväder gärna munnen också, inte "bara" att bitas även om min var hopplös som bebis, men munnen är också ett sätt för dem att liksom upptäcka saker. Om man vill lära tricks så är dessa hästar perfekta, min kuse kan plocka upp borstar ur hinken och ge mig när vi står på stallgången, det har blivit en grej som vi gjort för att han skall ha något att pyssla med, tycker annars att det är skittråkigt att stå där, han kan också plocka ner sin grimma från en krok och ge mig. En gång när min pappa lagade staketet i hagen smög han upp bakom honom och drog ur hans hammare ur snickarbältet och sprang iväg med....:)
 
Sv: Lustigt betetende hos ny ponny

Min häst är 13 år och han är också sådär. ham har pinnar i munnen som han leker med som hundar gör. Sen så vet han precis vad han fåt och inte får göra, så han testar gärna gränserna. Tyvärr så leker han bara med sånt han inte får leka med, så leksakerna han har dom rör han aldrig:crazy:
 
Sv: Lustigt betetende hos ny ponny

Låter lite som min ponny :) om man räknar bort de där med det "arga" uttrycket.
I det du beskriver låter det som ni har haft väldigt uppfostrade hästar tidigare. I mina ögon kan hästar bli för uppfostrade. Så att de tappar sin egna personlighet och charm. (säger inte att era är det)
Min ponny är iallafall helt otroligt smart. Han öppnar boxdörrar som knappt en människa får upp, hagar och vet precis hur han ska "överlista" sin ryttare eller vissa hästkompisar. Han blir jätte lätt uttråkad så han håller också på jätte mycket när han står uppbunden. Vi har en gräns som han inte får korsa, han får tex inte börja småbitas, dra i kläder och så, vilket han gärna gör. Men att han står och plockar med saker och busar alltid till det, rymmer och hittar på små hyss hör till hans personlighet och det är den jag älskar :) Skulle inte vilja förändra honom på något sätt. Men jag vet att han skulle gå många andrta på neverna.Många säger att "han har haft tur som kommit till mej som orkar med honom" Och visst kanske det men man missar mycket om man har en "för uppfostrad" häst. Med min ponny händer det alltid något nytt, han tar egna inisiativ och det gör all hantering och ridnng så rolig :D
 
Sv: Lustigt betetende hos ny ponny

Exakt så är det med min ponny, både med att hon varit ouppfostrad och att hon har en gräns hon inte får korsa, men hon är itroligt rolig och personlig.
 

Liknande trådar

N
Ridning Vad ska man göra åt en ponny och dens ägare. Det började förra året i november månad. Vi flyttade upp hästarna från betet till...
Svar
9
· Visningar
1 729
Senast: nellieandersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp