Lustiga hovar på kastat föl.

Sv: Lustiga hovar på kastat föl.

Jag väntar två till föl i år så om jag lyckas pricka in precis när de kommer ut och innan de reser sig ska jag ta kort på hovarna. Du får dock vänta lite för det är fyra resp. sju veckor kvar till planerad fölning :D.
Hehe ok kommer du ihåg de så får du gärna göra det så jag kan jämföra. Men som sagt, jag har sett nyfödda friska föls fötter oxå o de var inte samma.

*kl*
igår kväll föddes vår lilla "Nessa"- Baronessa e Ronaldinho H u. Queen ue. Ganesco-Torboldt.
På fötterna hade Nessa små söta "skor", fölputor, här kommer en bild.
Och vad som hände sen, var att mamma Queen knaprade bort dom!
folputa.jpg

De var mjuka som lameller, antagligen för att hovarna inte ska riva sönder mamman inuti under födseln... en teori som vi har.

Mitt föl var faktiskt mer flikig än den hov du visar på bilden. Såg ut som en bläckfisk typ :eek: Har tyvärr inga bilder på det, men det var mång flikar som gick nästan hela vägen upp såg det ut som. men det försvann ganska snabbt.

ja det såg ganska läskigt ut faktiskt. Minns inte att fölet förra året hade såna...
men nu finns inte minsta spår kvar av dom. Inte ens i boxen :confused: så antagligen ligger dom i mammas mage :D

Nja, så såg de inte ut. mer som en blcäkfisk som nästa skriver. hela vägen upp till kronranden.

Fann den här sidan här på buke: http://www.crayonboxminiatures.com/developmentminifetus2.html
Handlar om kastade föl.
Gick igenom bilderna o min var väl kring 9 månader när den katades. (1:a mars skulle fölat 20:e april).
När jag kikar på dessa bebisars fötter så är det inget som likar dens fötter som kom ut på min häst.
Jag funderar fortfarande om det var dessa fötter som inte utvecklats på min häst o de var därför den dog.
Liknar absolut inte bilden här ovan.

Jag har bilder, man ser inte så tydligt av just hovarna men lite iaf :)
Fick bilder på hela förlossningen :D

Bifogar några av bilderna jag tog

dsc07409_1182183624.jpg

dsc07415_1182183788.jpg

dsc07419_1182183870.jpg

Så dött o vileken lyckad förlossning.
Neee, inte i närheten. Ja får rita en bild tror jag :-)

Det var riktigt kul, fick hjälpa till att ta hål på hinnan också, för den var jättetjock och fölet hade problem att komma ut.

Fick bilder från i princip när man såg ett ben sticka fram tills han reste sig upp :D

Ber om ursäkt att jahg skrev vilket dött föl. Skulle givetvis vara Sött föl!
:-)
Tur ni fick ut det!

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 271
Senast: Habina
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 691
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 028
Senast: sandrafors
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 437
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka