Lustiga hovar på kastat föl.

tinafinis

Trådstartare
Mitt sto kastade sitt föl ca 1,5 månader för tidigt.
Det var stort och såg fullt utvecklad ut.
Det jag reagerade på var dess hovar. Dom satt inte ihop utan var liksom uppdelade som i tre sladdliga delar.
Vet att fölisars fötter ser lite lustiga ut när dom föds, en hinna som ska gå bort, men här fanns liksom inget under, mer än dessa sladdriga tre delarna.

Ser det ut så på foster i det stadiet eller var det kanske det som var fel på mitt föl???

Sv: Lustiga hovar på kastat föl.

Kan inte svara på din fråga men skickar en tröstekram för att det slutade så olyckligt för er. :cry:

Jag hörde talas om en annan som fick ett föl där hovarna inte var klara eller vad man ska säga. Även detta föl dog.

Det sägs ju att ett föl inte överlever tidigare än 4 veckor innan beräknad tid.
Var detta föl oxå för tidigt fött??

Kan inte svara på din fråga men skickar en tröstekram för att det slutade så olyckligt för er. :cry:
Tack!! Har kommit över det där rätt bra nu. När jag insåg att hon höll på att föla så visste jag det var för tidigt och arbetet gick ut på att få ut fölet och rädda stoet.

Menar du att de var 'flikiga' så är det normalt.

De ser egentligen rätt äckliga ut..

Senast ändrad:

Mitt sto kastade 1 månad innan beräknad födsel i år, och hovarna på fölet såg ut som du beskriver det. Veterinären sa att det berodde på att fölet var prematurt, och alltså ej färdigt för att komma ut ännu, ej riktigt färdigutvecklad. Veterinären sa också att man kunde kolla om hovarna var porösa eller ej, var det så hade fostret varit dött ett bra tag innan födseln, om inte så var det nyligen dött. Mitt var det senare fallet och jag såg klara sparkar i magen några dagar innan.

Det är alltid tråkigt när det händer, man får vara glad att stoet klarar sig bra ur det, efteråt har jag fått höra skräckhistorier om föl som styckats ut och om att båda ej överlevt.

Hoppas att ditt sto mår bra nu, mitt sto ska kollas inför ny betäckning i morgon.

Det är alltid tråkigt när det händer, man får vara glad att stoet klarar sig bra ur det, efteråt har jag fått höra skräckhistorier om föl som styckats ut och om att båda ej överlevt.

Tinafinis är en av de som har fått uppleva en sådan skräckhistoria tyvärr. Vi var många som led med henne och stoet.....

Oj då, det visste jag inte, måste ha missat det.

Hoppas verkligen att stoet mår bra i dag.

Hej,

"Fölputan" är ingen hinna egentligen, den är ganska stor och sitter fast under sulan, det är precis som du beskriver sladdriga vitaktiga flikar som inte lossnar förrän fölet ställer sig upp.

Mvh Lisa

Fast på färdiga föl så är de inte flikiga så långt upp som de var på min som kom för tidigt.

Den riktiga hoven är ju under, det där flikiga försvinner efter födseln.

Jag har haft en bild på en fölhov, men jag tog nog bort den från datorn för den var så äcklig. :D

Men det är alltså normalt.

Synd för den hade jag velat se.
Har letat på internet.
Men som sagt jag har sett nyfödda fölhovar innan och detta var INTE samma sak. Då skulle denna gått på undersidan av sina kotor om den sett ut sån och levt.

Känner till fölputan. Men detta var inte sådan.
Precis som elle12 skriver så var det precis så jag menade.
Bara tre delar som hängde där.
Då är kanske hoven något av det sista som utvecklas då???

Jo då mitt sto mår bara bra efter allt som hänt! Tackar som frågar. Var lite orolig för det rann vätska ut vagninan ca 1 månad efter kastningen. Men det var brunst. Brunstar rätt mycket så nu är hon kladdig igen..
Hon drog aldrig riktigt ihop sig som hon skulle efter kastningen så på fredag ska veterinären komma ut och caslickoperea henne då hon suger väldigt mycket luft.
Sedan ska jag börja rida igen. Har provat att rida men hon var så pigg och så drog hon mycket luft så jag väntar tills hon är sydd.

Jo, det var en hemsk upplevelse. Det står skrivit lite här:http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=10167131#post10167131 med början av inlägg 2369 och framåt.
Eller för den som vill kan ju kika i min blogg för mars månad: http://tinafinis.blogg.se/m_032008.html

Jag väntar två till föl i år så om jag lyckas pricka in precis när de kommer ut och innan de reser sig ska jag ta kort på hovarna. Du får dock vänta lite för det är fyra resp. sju veckor kvar till planerad fölning :D.

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 271
Senast: Habina
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 691
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 028
Senast: sandrafors
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 437
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka