Lussebullsrecept!

Wysiwyg

Trådstartare
Kära buke,

kan ni inte dela med er av era bästa lussebullsrecept? Jag vet att man egentligen ska fråga någon äldre släkting om något slags familjerecept men jag har ingen att fråga så då går frågan till er istället.

Kommer vara evigt tacksam och utlovar bild samt utvärdering på vinnande recept! ;)

1-2 pkt saffran
200 gram margarin/smör
½ liter mjölk
50 gram (röd) jäst
2 dl socker
1 tsk salt
2 ägg
ca 1 kg (1 ½ liter vetemjöl)
russin
Pensling : 1 ägg

Rör ut saffran med lite varmt vatten.
Smält smöret, häll i mjölken och värm till 37 grader.
Smula sönder jästen och rör ut den i lite av degspadet, slå sedan i resten. Sätt till saffran, socker, salt, äggen och det mesta av mjölet.
Låt den jäsa ca 20 minuter.
Baka ut lussekatter , lusseflätor och lussebröd..Garnera med russin.
Låt de jäsa väl på plåtarna. Pensla med uppvispat ägg. Jag brukar ta lite salt i det uppvispade ägget , för då blir det mer tunnflytande och blir lättare att pensla bullarna.

Bullar gräddas mitt i ugnen 225-250 grader 5-10 minuter
Längder och flätor gräddas på nedersta falsen 200-225 grader 15-20 minuter

Jag gjorde en liten version av icas med kvarg. Hade sambon med i affären och jag frågade på skoj vilken kvarg vi skulle ha. Han valde den med vanilj :o de blev faktiskt bra men halvera sockret. Jag körde på 1.5 dl socker i stället för 2 och det blev en aning för sött.

Om du inte tvunget behöver ha traditionella lussekatter, så är detta ett recept på VÄLDIGT goda saffransbullar :d! De heter saffranssockerbullar, men jag valde att pensla med ägg och strö på pärlsocker i stället. Det enda som jag inte riktigt tycker stämmer i receptet är baktiden. De behöver inte 9 min i ugnen, snarare kanske 7 min eller så, beroende på ugnen såklart. Fyllningen är sååååååå GOD:

http://tidningenhembakat.se/bloggar/lindas-bakskola/saffranssockerbullar-med-vit-choklad/

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 739
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka