Lusernpelletsråd??

R

Raderad medlem 94602

Har ett halvblodsto som jag inte ägt mer än några månader. Vid sidan har hon ett föl som snart ska börjas vänjas av. Nu har hon börjat magra av och jag misstänker proteinbrist p.g.a fölet så därför har jag köpt hem lusernpellets som kompliment till hennes övriga foder. Hon ska vara van sen tidigare vid lusern (blötlagd). Har dock inte ätit det på ca 1½ år.

Nu står jag alltså här och river mig i huvudet och undrar hur mycket jag vågar ge henne i starten? Vad kan gå fel? Kan hon ex få kolik el liknande av för mycket. Jag har aldrig använt mig av lusern tidigare och jag har hört massa prat både positivt och negativt så jag känner mig lite osäker här.

Hur mycket hade ni vågat ge?

Har googlat och sökt och sett att man mäter både i kg och liter. Är kg när det är blött och klart eller torrt? Jag kommer att blötlägga mitt och vore tacksam för att få ett ca-mått i liter på torr pellets.

Tack på förhand. // Voff
 
Sv: Lusernpelletsråd??

Ok. Men hur mycket i kg hade du börjat att fodra med? Och finns det någon risk att tänka på? Har för mig att lusern är ett "snällt" foder för magen.
 
Sv: Lusernpelletsråd??

Lusern är grovfoder, och jag vet flera (med mig) som börjat på en giva på flera kg för att det krävts för hästens välmående. Dock ger jag magbalans vid foderbyte, och hittills har jag inte haft några problem av så tvärt fodertillägg.

Hur många kg en liter är beror på märke och leverans, så det är bara att börja mäta och väga själv för att vara säker.
 
Sv: Lusernpelletsråd??

Tack så mycket. Jag har Krafts lusen ( det enda märket som fanns i min lilla by ;) ) Tog en skopa ( 1 liter) och uppskattade det till knappt ½ kg. Gav det och hon står då upp ännu:crazy:

Fick rådet att börja med 2 dl men det lät löjligt lite på ett grovfoder och en häst som var van med det sedan tidigare. Då är jag ju inte uppe i fulldos förens nästa år.....
 
Sv: Lusernpelletsråd??

Väg upp fodret så du vet hur mycket du ger. Det är ett absolut måste, särskilt om hästen har tappat.
 
Sv: Lusernpelletsråd??

Du kan ge i alla fall 1 liter 2ggr om dagen till att börja med o öka ganska snabbt. Har hon tappat är det viktigt att öka på.
Kraffts lusernpellets väger inte så mycket. 1l ligger runt 600g men säckarna varierar så att väga är ett måste.
Man mäter alltid foder i kg och torrt. Man säger ju inte att man ger 10 liter hö på morgonen.
// Linda
 
Sv: Lusernpelletsråd??

Har "våg" i händerna eftersom jag jobbar med matlagning i stora volymer. ;) Men visst ska jag väga det mer noggrant när jag vill ha fram en exakt foderstat. Nu var jag mer orolig att jag skulle ställa till med något p.g.a överdosering när jag fick rådet att ge 2 dl vilket är ingenting i detta fall.
 
Sv: Lusernpelletsråd??

Haha..tänkte faktiskt inte på att man mäter hö i kg (vilket man ju givetvis gör) Det är väl formen i pellets som lurar en till att vilja mäta i liter. Och som du säger så väger ju pelletsen inte så mycket.

Det känns som jag har fått ett grepp om vad jag ska börja ge och sen får jag se hur mycket jag får öka på. Fölis ska vara avvand i januari då han ska flytta och annars är hon lättfödd så förhoppningsvis ska hon snart vara tillbaka i sin forna glans.

Jag tackar alla som gett råd. Buke är fantastiskt ibland :bow:


Mvh Voff
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 201
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 820
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp