Lusernpellets

K

krigarinna

Hur mycket vatten ska det vara när man blötlägger lusernpellets? Är det samma som när man blötlägger betfor?
 
Sv: Lusernpellets

Det beror ju på hur blött du (hästen...:p ) vill ha det.
Ska det vara soppa eller bara uppsvällt? Prova dig fram till en konsistens som känns bra!
 
Sv: Lusernpellets

Jag brukar fylla på så att vattnet täcker ca 1 cm över lusernen. Då tycker jag att jag får en lagom "grynig" konsistens. Tar man och fyller på ännu mer tycker jag att det blir för rinnit och min häst är inte så förtjust i för kladdig mat. Lusern sväller heller inte lika mkt som betfor, det mer liksom löses upp.
Men det är hur jag brukar göra;)
 
Sv: Lusernpellets

Jag brukar inte blötlägga lucernen alls, det är ju inte som betfor att det måste svälla för att hästen ska kunna äta det.
 
Sv: Lusernpellets

jo, lusern sväller. därför är risken för foderstrupsförstoppning om det ges torrt.
jag tar 1 del lusern och 2 delar vatten.
 
Sv: Lusernpellets

men blöttlägger du krafft så sväller det också inte sant? det mesta sväller det handlar ju bara om hur mkt. hos oss har hästarna i princip aldrig fått lucernen blötlagd.
 
Sv: Lusernpellets

Krafft själva rekomenderar att man blötlägger lucern, det sväller åtminstone upp till dubbla mängden.

Jag använder bara hackat strå, så jag slipper blötlägga :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
548
Senast: WildHorse
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
969
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
488
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp