Lusernfråga

Adrenochrome

Trådstartare
Från en kompis som undrar: Kan Lusern ge energi som ger pigghet ? Jag har ingen aning eftersom jag aldrig behövt ta reda på sånt.

Sv: Lusernfråga

Tack för snabbt svar. Vill du utveckla ? Jag ska maila svaret till kompisen. Alltså, kompisen själv har väl en aning om att det inte är lusernets orsak ang piggheten, men stallägaren gaggar med henne om att hon ger för mycket lusern så hästen är sååå omöjlig att ha att göra med. Hon ger 2 kg per dag ;). Så hon ville ge lite svart/vitt om varför det inte ger pigghet.

Den största sanningen att hästen är lite stissig nu är att stallägaren placerat den i en box mitt emellan 2 andra hästar som den inte känner och inte går i hop med på dagarna...men stallägaren är av den åsikten att: alla humörändringar är foderrelaterat *suck*.

Om en häst ska bli pigg av ett foder så antar jag att det bör innehålla mkt socker eller möjligtvis stärkelse- om man nu tror på det (undrar om det är visat att mkt socker i kosten ger överaktivitet) men OK om vi nu antar det,

Lusern innehåller oftast inte mkt socker eller ens stärkelse som kan omvandlas till socker utan energin i lusern kommer till stor del från fibrer som inte kan ge denna reaktion eftersom de omvandlas till fettsyror i grovtarmen.

Sedan kan det kanske finna enstaka hästar som kan reagera på ngn slags foderförändring.

Energi är ju det som "piggar upp", ger energi. Olika sorter har olika hög mj-nivå, men runt 8 brukar det väl ligga? Höjer man energinivån i foderstaten blir hästen piggare (och/eller tjockare om det är den flegmatiska typen).

Många lusernsorter innehåller ju melass, en sockerprodukt som ger snabb energi.

Jag tror inte att alla sorters energi gör en häst piggare.
Hur pigg blir du om du äter ex en rejäl middag? eller ett julbord?

Däremot så har jag för mig att det finns vissa undersökningar som tyder på att sockerrik föda dvs sådan som innehåller snabb energi kan göra oss piggare.

Det beror snarare på mängden än vad jag äter.

Sedan är det en mängd faktorer som spelar in, som många inte tänker på. Kanske är det så att hästen fått för lite mat tidigare, man tillsätter lusern och vips! har hästen sina behov fyllda och upplevs som piggare medan det egentligen är normaltemperament. Men en förändring mot tidigare.

Jag vet hästar som flippat på ett kg lusern, som flippat på en dl olja - allt beror på hur foderstaten ser ut i övrigt. Energi är ju det som ger piggare häst (om det inte är en av de där hästarna som har en personlighet som man inte kan pigga upp)

Om vi inte envisas med att se allt svart eller vitt kan vi väl enas om att mer energi i foderstaten normalt sett ger mer energi i hästen?

Den energi som går in tar vägen någonstans. Har man en pigg häst brukar de springa av sig det och man märker att de blir piggare i hantering och ridning. En trögare häst blir oftast fet, eftersom den bara lägger energin på fettet.

Om vi inte envisas med att se allt svart eller vitt kan vi väl enas om att mer energi i foderstaten normalt sett ger mer energi i hästen?

Den energi som går in tar vägen någonstans. Har man en pigg häst brukar de springa av sig det och man märker att de blir piggare i hantering och ridning. En trögare häst blir oftast fet, eftersom den bara lägger energin på fettet.

Vem som är mest envis kan man klart diskutera ;)

Men om du med mer energi i hästen menar en pigg häst så håller jag inte med dig. Det finns inte mkt som talar för att energi måste utnyttjas på det sättet. En klok häst som vill överleva i en natur med ex stränga vintrar kommer att spara ev överskottsenergi som fett.

Men än en gång om det inte har framgått av mina tidigare inlägg i samma tråd så är jag ganska säker på att det delvis beror på i vilken form som energin tillförs. Om du ger hästen socker så ökar det blodsockerhalten men om den får energin i form av fibrer så höjs ej blodsockret.

Nu uppfattade jag frågeställningen som endast lusern dvs ej med melass och jag har svarat utifrån lusern utan melass även om jag egentligen inte tror att melassandelen kan vara speciellt stor i de lusernfoder som innehåller melass.

Senast ändrad:

Energi är energi. Socker är snabbt omsatt i kroppen och ger snabb energi. Andra ger långsammare energi. Men de ger energi. Och väl i hästen är det vad hästen använder som bränsle.

Mer energi i foderstaten ger piggare häst. Och/eller fetare.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 579
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 166
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 069
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
649
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka