K
kaktusen
Undrar hur försiktig man bör vara med pelleterad lusern vid invänjningen. Hästen går på dygnetruntbete.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samma här. Har faktiskr fått större reaktioner på vissa hästar när det fått annat grovfoder t ex när betet börjar ta slut och man börjar stödfodra, än när de börjat äta lusern.Jag har bytt från 0 till fri tillgång på lusern på en dag massor av gånger utan problem.
En liten varning bara. Min pålle reagerade mycket starkt vid för snabbt tillägg av lucern. Jag gav då 700 gram direkt. Hästen fick feber och svullnade i benen och under magen samt fick skållor över hela kroppen. Eftersom jag lyckats med detta två gånger (förstod inte första gången att det var lucernet han reagerade på) så är jag helt säker på att det var på grund av lucernet. Så var lite försiktig ändå, även om de flesta hästar inte reagerar. När jag höjde med 200 gram i veckan gick det bra.Samma här. Har faktiskr fått större reaktioner på vissa hästar när det fått annat grovfoder t ex när betet börjar ta slut och man börjar stödfodra, än när de börjat äta lusern.
Reaktionen har då kommit i form av lös mage.