K

kaktusen

Undrar hur försiktig man bör vara med pelleterad lusern vid invänjningen. Hästen går på dygnetruntbete.

Sv: Lusern

Jag TROR man kan börja med halv kilo ngn vecka, sen öka till ett kilo rätt snabbt, det är ju grovfoder. Tappar hästen på betet, eller varför ger du extra?

Du kan räkna lusernet som hö och vänja hästen med samma tackt som om du hade bytt hö/ensilage.

Jag har bytt från 0 till fri tillgång på lusern på en dag massor av gånger utan problem.

Den förändring av miljön i grovtarmen som lusern ger är precis tvärtemot den som orsakar fång. HH

Det gäller både pellets och strå. Det är inte formen på fodret utan innehållet som spelar roll kan man säga.

Jag har bytt från 0 till fri tillgång på lusern på en dag massor av gånger utan problem.
Samma här. Har faktiskr fått större reaktioner på vissa hästar när det fått annat grovfoder t ex när betet börjar ta slut och man börjar stödfodra, än när de börjat äta lusern.
Reaktionen har då kommit i form av lös mage.

Samma här. Har faktiskr fått större reaktioner på vissa hästar när det fått annat grovfoder t ex när betet börjar ta slut och man börjar stödfodra, än när de börjat äta lusern.
Reaktionen har då kommit i form av lös mage.
En liten varning bara. Min pålle reagerade mycket starkt vid för snabbt tillägg av lucern. Jag gav då 700 gram direkt. Hästen fick feber och svullnade i benen och under magen samt fick skållor över hela kroppen. Eftersom jag lyckats med detta två gånger (förstod inte första gången att det var lucernet han reagerade på) så är jag helt säker på att det var på grund av lucernet. Så var lite försiktig ändå, även om de flesta hästar inte reagerar. När jag höjde med 200 gram i veckan gick det bra.

ger nu luzernpelletsen hela?

Vi kör ju alltid med hacket iofs, men har för mig att jag någonstans läst att just luzernpellets skall ges uppblött i ljummet vatten för bästa näringsintag...

För näringsupptaget spelar nog blötläggning ingen roll. Men glupska hästar kan få foderstrupsförstoppning av torr pelleterad lusern i stor mängd. Det har hänt en enda gång för en av mina hästar. Då har jag nog fodrat med totalt 15-20 ton lusern i olika former genom åren. Så vanligt är det inte. HH

Jo, det gäller ju för allt pelleterat foder, inget specifikt för Lusern...

men jag är nästan säker på att det där andra med uppblött stämmer också... kan bara inte minnas vad jag "snappat upp det" någonstans

jag ger min häst strå men affären hade slut på det idag o får inte in förens på torsdag - kan jag ge han pellets nu och sen bara byta tillbakautan problem?

Han ska få lucern för att vi ska åka på ridläger och där kommer han bara få gå i rasthage, men han älskar gräs/lucernsmaken :d sen tappar han vikt skitfort...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 982
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna