Sv: Lusern

Gissar på att det är näringsvärdena som kan skilja sig lite. Jämför dessa på varderas hemsida!

(Kraffts lusern vet jag är rent lusern utan tillsatser av annat än melass, för att ge bättre smaklighet, men vissa andra lusernprodukter kan ha tillsatser av annat - det kan du ju kolla upp också - om det är RENT lusern eller inte)

Okej. Är det bra om det är "rent" lusern?

Anledningen till att jag undrar är att jag har närmare till GG där jag kan köpa Krafft-sortimentet än vad jag har till närmaste affär där jag kan köpa Hartogs lusern.

Därför att jag blev beordrad av min pålles naprapat/equatriker/massör att köpa lusern och lite andra tillskott. Och de tillskotten finns i den "andra" affären. Men nu har jag slutat med de andra tillskotten då de inte behövs eller köps i så stora förpackningar så jag inte behöver åka dit lika ofta i alla fall.
Min kompis sa här om veckan att hon köper lusern från Krafft. Innan dess så visste jag inte om att Krafft sålde/tillverkade lusern.

That's why :d

Vad det är för mj/smrp vet jag faktiskt inte. Har inte kommit ihåg att kolla det när jag varit i stallet. Men priset är ungefär det samma.

Därför att jag blev beordrad av min pålles naprapat/equatriker/massör att köpa lusern och lite andra tillskott. Och de tillskotten finns i den "andra" affären. Men nu har jag slutat med de andra tillskotten då de inte behövs eller köps i så stora förpackningar så jag inte behöver åka dit lika ofta i alla fall.
Min kompis sa här om veckan att hon köper lusern från Krafft. Innan dess så visste jag inte om att Krafft sålde/tillverkade lusern.

That's why :d

Okej! Då fattar jag.

Ja det finns många olika företag som säljer lusern. Krafft säljer de i både hackat strå och som pellets - det är samma värden i dom båda så det är bara att välja vilken du tror hästen gillar bäst. ;)
Hittar inte någon hemsida eller nåt vad gälelr Hartogs... så kan inte se om värdena skiljer sig mycket. Generellt ligger det väldigt lika i värdena men Kvarnbyfoders lusernpellets har betydligt högre proteinhalt (och något mindre energi) än t ex Kraffts.
Där kan skillnaden spela roll i en uträknad foderstat... men annars, om du "bara" fått rekommenderat lusern av naprataten så spelar det nog ingen större roll om du byter till Kraffts lusern (från Hartogs).

Vad är det för skillnad mellan Kraffts och Hartogs lusern?

Mina hästar tycker bättre om Kraffts lusern. Kvaliten kan variera lite i säckarna, vet inte om vi hade otur med våra Hartogs säckar men det lusernet var mycket "grövre" eller hur jag ska beskriva det. Hur som helst tycker de bättre om Kraffts! :D

Mina hästar tycker bättre om Kraffts lusern. Kvaliten kan variera lite i säckarna, vet inte om vi hade otur med våra Hartogs säckar men det lusernet var mycket "grövre" eller hur jag ska beskriva det. Hur som helst tycker de bättre om Kraffts! :D

Men vad konstigt, för min kompis lusern från Krafft är mycket, mycket grövre än det jag har köpt från Hartogs :crazy:

Men det kanske kan bero på vad/hur/när det är skördat?

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 034
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Badrumsrenovering - pris?
  • Svensk politik nr 3