zazza girl
Trådstartare
ska man blötta pellets lusern eller ska dom få det torrt...??
vilket är bäst..???
vilket är bäst..???
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ska man blötta pellets lusern eller ska dom få det torrt...??
vilket är bäst..???
Jag blöter allt, t.o.m hel havre , nu på sommaren. Har hört att hästar lätt får förstoppning på sommaren när de äter blött foder (gräs) och tort foder (hö/kraftfoder) om vartannat. Så jag blöter betfor i ett par timmar, pellets (kraft, lucern elller liknande) i ca 30min och blandar sedan i ännu mer vatten och havre precis innan jag serverar. Mycket smidigt tycker jag specielt på travhästen som jag tar hand om efftersom han oftast får i sig för lite vätska...
Precis, jag blöter havren enbart för vätskans skull.
Fast min kompis vars gamla häst ofta fick foderstrups förstoppning fick tippset att blanda havren med vatten eftersom det gör risken mindre att havren bildar en "deg klump" (som kan fastna i halsen). Om man serverar havren med vatten får hästen i sig mindre havre per gång och vattnet gjorde att risken för "deg klumpar" minskade.
Man måste inte blöta lusernpellets. Foderstupsförstoppning kan hästar få av både hö och havre också.
Man bör blöta lusernpelletsen man framför allt tänka på utfodringsrutiner totalt sätt så minskar man risken för att fodret (vad det nu må vara) fastnar.
// Linda
fast då kan man likvväl skippa havren? om man blandar i vatten för att den ska fara rakt igenom?? då hade ja hellre gett betfor o blandat i massa vatten.