lusern...???

Sv: lusern...???

Lusernpellets (åtminstone de från Krafft) är otroligt hårda och bör blötas upp före utfodringen.

Jag tror t.o.m. att Krafft rekommenderar att man gör det, läs på säcken.

jag ger kraffts lucernpellets o jag blöter det... tycker dom är så himla hårda annars och så ger jag också krafft grund så vill gärna ha nåt blött att blanda det i...

Det är bäst att blöta dem. Annars riskerar du tex foderstrupsförtoppning. Gör som ovan skrev- läs på säcken, jag tror också att det står! Annars kan du maila krafft.

Det var ju jag som skrev att trådskaparen skulle blöta dem och läsa på säcken...;)

Jag ger Dangroents lusernpellets och jag blöter rejält. Det sväller enormt! Skulle inte våga ge torrt.

ska man blötta pellets lusern eller ska dom få det torrt...??
vilket är bäst..???

:confused:

blöt den..... mycket.... ja blöter även vanlig pellets...

tugga får dom göra ändån spec dina som går på fritillgång :)

Jag blöter allt, t.o.m hel havre :), nu på sommaren. Har hört att hästar lätt får förstoppning på sommaren när de äter blött foder (gräs) och tort foder (hö/kraftfoder) om vartannat. Så jag blöter betfor i ett par timmar, pellets (kraft, lucern elller liknande) i ca 30min och blandar sedan i ännu mer vatten och havre precis innan jag serverar. Mycket smidigt tycker jag specielt på travhästen som jag tar hand om efftersom han oftast får i sig för lite vätska...

Jag blöter allt, t.o.m hel havre :), nu på sommaren. Har hört att hästar lätt får förstoppning på sommaren när de äter blött foder (gräs) och tort foder (hö/kraftfoder) om vartannat. Så jag blöter betfor i ett par timmar, pellets (kraft, lucern elller liknande) i ca 30min och blandar sedan i ännu mer vatten och havre precis innan jag serverar. Mycket smidigt tycker jag specielt på travhästen som jag tar hand om efftersom han oftast får i sig för lite vätska...

okej.

Ger inte min häst helhavre nu men när ja gjorde så blötte ja men då rann den bara rakt igenom :angel:
havre sväller ju dock inte..

men det e bra att dom får i sig mer vätska

Precis, jag blöter havren enbart för vätskans skull.

Fast min kompis vars gamla häst ofta fick foderstrups förstoppning fick tippset att blanda havren med vatten eftersom det gör risken mindre att havren bildar en "deg klump" (som kan fastna i halsen). Om man serverar havren med vatten får hästen i sig mindre havre per gång och vattnet gjorde att risken för "deg klumpar" minskade.

På min lucern-säck står det rekommendationen att de skall blötas före utfodring.

Du MÅSTE blöta lusern pellets.. Annars kan din häst drabbas av att det fastnar i halsen och tro mig, det är ingen vacker syn!!!

Man måste inte blöta lusernpellets. Foderstupsförstoppning kan hästar få av både hö och havre också.
Man bör blöta lusernpelletsen man framför allt tänka på utfodringsrutiner totalt sätt så minskar man risken för att fodret (vad det nu må vara) fastnar.
// Linda

Precis, jag blöter havren enbart för vätskans skull.

Fast min kompis vars gamla häst ofta fick foderstrups förstoppning fick tippset att blanda havren med vatten eftersom det gör risken mindre att havren bildar en "deg klump" (som kan fastna i halsen). Om man serverar havren med vatten får hästen i sig mindre havre per gång och vattnet gjorde att risken för "deg klumpar" minskade.

fast då kan man likvväl skippa havren? om man blandar i vatten för att den ska fara rakt igenom?? då hade ja hellre gett betfor o blandat i massa vatten.

Man måste inte blöta lusernpellets. Foderstupsförstoppning kan hästar få av både hö och havre också.
Man bör blöta lusernpelletsen man framför allt tänka på utfodringsrutiner totalt sätt så minskar man risken för att fodret (vad det nu må vara) fastnar.
// Linda

dock mycket större risk med mat som sväller..... man blir förvånad av hur mycket det faktiskt sväller :crazy:

för att minska risken ska man väl egentligen utfodra med hö o så lite först så hästen har börjat tugga innan den får kraft fodret..

har dock gett mina kraftfoder först alla år.... dock med mkt vatten..

tuggar gör dom ändå.. o äter massa gräs, hö o ensilage;)

Min häst tvärvägrar äta uppblött lusern, brukar slänga i lite betfor och blanda runt istället.
Givetvis är betforen blötlagd;)

Jag ger alltid uppblött lucern när de får det i pelletsform. De sväller ruskligt mycket! Iaf de från krafft. Brukar blanda 1 del pellets och 2 delar vatten och det blir inte rinnigt utan som en tjock stabbig gröt.

Finns inget pelletsfoder jag inte skulle blöta. Gjorde ett test då jag under en period gav kraft-groov att blöta den för att se hur mycket det sväller. Sväller mer än jag trodde! Dessa pellets är dessutom inte lika kompakta som lusern, så jag skulle aldrig i mitt liv våga chansa.

fast då kan man likvväl skippa havren? om man blandar i vatten för att den ska fara rakt igenom?? då hade ja hellre gett betfor o blandat i massa vatten.

Fast hästen bearbetar ju inte något foder i halsen. Tror inte det blir någon avgörande skillnad när fodret väl kommit ned i magen och tarmen.

Jag blöter alla pellets som pållen får, sväller väldigt mycket. Dessutom blandar jag i foderjäst och det blir mycket enklare i blöt mat. Stallägaren fodrar med lusernpellets, sväller enormt, hon blöter nog 1 del pellets 2 delar vatten tror jag. testa själv så får du se hur mycket det sväller!
En rolig grej från igår med fodret, jag hade gjort i ordning pållens mat (knappt 1 dl linfrökaka, 2 dl krafft rehab, 1 dl foderjäst) och blötlagt (lite lagom så det sväller till en fin gröt) i sin diskbytta. Stallägarens 4-åriga dotter var ute i stallet, när jag skulle fodra hade hon fyllt vatten i byttan... upp till kanten (minst 5 liter)... mycket vatten till ett par dl mat... Pållen tittade på det, "ryckte på axlarna" och drack upp sitt kraftfoder... :p:rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: matson
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka